۰

ورود شرکت گاز به تجارت نفت!

شرکت ملی گاز ایران، اعتبارات ریالی بودجه عمرانی خود را از طرق مختلف از جمله فعالیت در حوزه فروش نفت و فراورده های نفتی به دلار و یورو تبدیل و از این طریق این اعتبارات را صرف بازپرداخت بدهی‌های ارزی می کند.
شرکت ملی گاز - عصر نفت
شرکت ملی گاز - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در پی درج گزارشی با عنوان «دو سناریو برای پرداخت جریمه گازی 2 میلیارد دلاری به ترکیه» و طرح این سوال که آیا « شرکت ملی گاز ایران در آستانه ورشکستگی است؟» خبرنگار خبرگزاری فارس به اطلاعات جدیدی دست یافته است که نشان می دهد  ظاهرا این شرکت با جابجایی ردیف‌های بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی، به جای سرمایه گذاری در طر‌حهای مطروحه در قانون، منابع مالی را در معرض ریسک عدم وصول قرار داده و صرف بازپرداخت بدهی‌های جاری خود می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت ملی گاز ایران، با هدف بازپرداخت بدهی ارزی خود،  اعتبارات ریالی بودجه عمرانی خود را از طرق مختلف حتی ورود به فعالیت‌های مربوط به فروش نفت و فراورده های نفتی به دلار و یورو تبدیل و از این طریق صرف بازپرداخت بدهی‌های ارزی می کند.

این اقدام شرکت ملی گاز در حالی صورت می‌گیرد که با این اقدام، عملا منابع بودجه‌ ای و مطمئن این شرکت در معرض خطر عدم وصول قرار گرفته است. چرا که وصول آنها منوط به موفقیت و سودآوری در تجارت نفت و فرآورده‌های نفتی است و ظاهرا این شرکت از این نکته مهم غفلت کرده است که تجارت در بازار پر تلاطم نفت، نه تنها ممکن است اصل منابع را با خطر تاخیر در وصول یا حتی سوخت شدن مواجه نماید، بلکه ممکن است بازپرداخت بهای گاز وارداتی را با خطر مواجه نماید. چرا که شرکت ملی گاز ایران از منابع بودجه‌ای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به اشتباه به عنوان یکی از منابع بازپرداخت آن بدهی استفاده می­‌کند.



منبع : فارس
دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 16105
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *