۰

احتمال تعدیل برخی طرح های پتروشیمی

معاون وزیر نفت "بررسی مجدد اقتصاد و بازار طرح های با پیشرفت فیزیکی ناچیز و تعدیل آنها" را از برنامه های در دستور کار قرار گرفته عنوان کرد و گفت: عدم صدور مجوز جدید جهت اجرای طرح های متانول و تشویق طرح های متانول به ادغام با یکدیگر از برنامه های ماست.
شاهدایی - عصر نفت
شاهدایی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، «مرضیه شاهدایی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش ملی چشم انداز صنعت پتروشیمی در ایران با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در ایران قدمتی 50 ساله دارد گفت: در اواخر دهه 1330 وزارت نفت وقت به منظور گسترش پتروشیمی در کشور بنگاه شیمیایی کشور را تأسیس نمود و شرکت مزبور در سال 1337 طرح احداث کارخانه کود شیمیایی مرودشت فارس را به اجرا گذاشت.

 وی ادامه داد: از آنجا که رشد این صنعت نیازمند فعالیت های تخصصی گسترده تر و هماهنگ با صنعت نفت و گاز بود، به زودی ضرورت ایجاد سازمانی برای توسعه و هدایت صنعت پتروشیمی مشهود شد و به همین سبب در سال 1342 شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مالکیت دولت و تحت پوشش شرکت ملی نفت ایران تأسیس گردید و کلیه فعالیت های مرتبط با ایجاد و توسعه صنایع پتروشیمی در این شرکت متمرکز شد.

 شاهدایی در بیان مزیت های صنعت پتروشیمی اظهار داشت: دسترسی به خوراک با وجود منابع غنی نفت و گاز، موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران و دسترسی به آبهای آزاد، وجود بازار بزرگ داخلی، دسترسی به بازارهای منطقه ای و آسیا به خصوص چین و هند، وجود پیمانکاران متخصص داخلی، وجود سازندگان معتبر داخلی، زیرساخت های مناسب ایجاد شده در مناطق ویژه نظیر پتروشیمی ماهشهر و منطقه ویژه اقتصادی پارس و موجود نیروهای انسانی ماهر و متخصص از جمله مزیت ها در این بخش است.

 معاون وزیر نفت ادامه داد: منطقه ویژه ماهشهر 20 مجتمع پتروشیمی دارد که ظرفیت اسمی آن 25.7 میلیون تن در سال است؛ همچنین در عسلویه 12 مجتمع با ظرفیت اسمی 24.9 میلیون تن در سال داریم و در سایر مناطق نیز 18 مجتمع پتروشیمی با ظرفیت اسمی 11.1 میلیون تن در سال در مدار بهره برداری هستند که در مجموع 50 مجتمع با ظرفیت اسمی 61.5 میلیون تن در سال در کشور مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در 500 شرکت برتر ایران در سال 1394 بر اساس اطلاعات مالی سال 93 تعداد 28 شرکت صنعت پتروشیمی برترین رتبه ها را کسب کرده اند که این امر نشان دهنده جایگاه ممتاز صنعت پتروشیمی در کشور است.

شاهدایی در خصوص چشم انداز صنعت پتروشیمی ایران گفت: دستیابی به ظرفیت اسمی در مجتمع های موجود، تکمیل طرح های نیمه تمام، تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، توسعه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با تمرکز بر سرمایه گذاری مستقیم ، جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف انتقال تکنولوژی، تکمیل زنجیره ارزش، تنوع محصولات صادرات محور و توسعه سرمایه و مدیریت با مشارکت شرکت های مهندسی و ساخت داخل، بخشی از چشم انداز صنعت پتروشیمی ایران است.

معاون وزیر نفت "بررسی مجدد اقتصاد و بازار طرح های با پیشرفت فیزیکی ناچیز و تعدیل آنها" را از برنامه های در دستور کار قرار گرفته صنعت پتروشیمی کشور عنوان کرد و گفت: عدم صدور مجوز جدید جهت اجرای طرح های متانول و تشویق طرح های متانول به ادغام با یکدیگر از دیگر برنامه های ماست.

وی افزود: مدیریت تعاملات بدون شرکت های پتروشیمی با رویکرد حفظ منابع ملی، حمایت از تقاضای انتقال طرح های داخل سرزمین به نواحی ساحلی خلیج فارس و دریای عمان و پیشنهاد طرح های جایگزین برای اینگونه طرح ها در صورت تقاضای ذینفعان، بازنگری و به روی آوری طرح های پتروشیمی بر مبنای اقتصاد و بازار جهانی با تعامل و همانگی وزارت نفت، کمک به توسعه صنایع پایین دست، تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی شرکت پژوهش و فناوری از جمله دیگر اهداف ما در آینده است.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 16170
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *