۰

امکان بی‌نیازی واردات گاز از ترکمنستان را داریم

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعتقاد به اینکه دیپلماسی نفت نه تنها در اقتصاد بلکه در عرصه سیاسی بسیار تأثیرگذار است گفت: با توجه به فعال شدن فازهای مختلف تولید گاز و وارد مدار شدن آنها می‌توانیم از واردات گاز ترکمنستان بی‌نیاز شده و حتی صادرات نیز داشته باشیم.
ایران و ترکمنستان - عصر نفت
ایران و ترکمنستان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، فریدون حسن‌وند با اشاره به توافق گازی ایران و ترکمنستان گفت: در موضوع واردات گاز از ترکمنستان این مسأله را به عنوان یک موضوع ملی و بین‌المللی تلقی کردیم اما متأسفانه در سال‌های گذشته دولت ترکمنستان رویه نامناسبی را در پیش گرفت و در فصل زمستان و زمانی که نیاز کشور به گاز بیشتر از سایر فصول بود اقدام به قطع گاز کرده و به نوعی یک باج‌گیری بین‌المللی را انجام داده و قیمت گاز را افزایش داد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این رفتار غیرمعقولانه در عرف دیپلماتیک و انعقاد قراردادها و پیمان‌ها می‌باشد. در سال جاری هم متأسفانه این اقدام در حال رخ دادن بود که کمیسیون انرژی مجلس و وزارت نفت موضع‌گیری معقولانه و منطقی و بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی داشتند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، افزود: رویکرد ما این بود که اگر واقعاً کشور ترکمنستان بخواهد به این مسیر ادامه داده و پافشاری کند قطعاً دولت را ملزم و مکلف می‌کردیم تا واردات گاز از ترکمنستان را قطع کند، اکنون هم نظر کمیسیون بر این موضوع است.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از فازهای مختلف تولید گاز در حال فعال شدن و وارد شدن به مدار هستند و ما نه تنها از واردات گاز ترکمنستان بی‌نیاز خواهیم شد بلکه در حوزه صادرات نیز این توان را داریم که به کشورهای همسایه و آسیای میانه گاز صادر کنییم.

حسنوند تأکید کرد: دیپلماسی بسیار قوی از جانب دولت، وزارت نفت، شرکت ملی گاز، مجلس و کمیسیون انرژی صورت گرفت که هماهنگی کامل و منطقی بین این دستگاه‌ها وجود داشته باشد. نهایتاً قرار بر این شد توافق‌هایی که قبلاً بوده همچنان پابرجا مانده و واردات گاز از سر گرفته شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس همچنین اظهار کرد: طی دو ماه بررسی‌ها انجام خواهد شد و طلب‌های گذشته‌ای هم که اگر وجود داشته باشد با فرمول جدید مورد تسریع قرار می‌گیرد و سیاست ما هم همین است که معتقدیم دیپلماسی نفت نه تنها در حوزه اقتصاد بلکه در عرصه سیاسی نیز بسیار تأثیرگذار است و باید با عنوان یک موضوع بسیار مهم و جدی در دستور کار نظام قرا گیرد.

وی در پایان ابراز کرد: امروز مسأله نفت یکی از تأثیرگذارترین موضوعات دنیا است. جنگ اول و دوم نفت در خلیج فارس توسط آمریکا به لحاظ امنیت و استراتژیک بودن این صنعت اتفاق افتاد اما امروز برای صلح، توسعه و پیشرفت باید از این صنعت استفاده کنیم.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 16175
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *