۰

آتش‌سوزی مخزن 19 پایانه نفتی خارگ مهار شد

مخزن شماره 19 شرکت پایانه‌های نفتی ایران در پایانه نفتی خارگ در حین تعمیرات اساسی به علت وجود گاز همراه نفت موجود در محیط آتش گرفت که به دلیل آمادگی تیم آتش‌نشانی مستقر در محل انجام تعمیرات، این حادثه به سرعت مهار شد.
مخزن شماره 19 ذخیره سازی نفت خام در پایانه نفتی خارگ - عصر نفت
مخزن شماره 19 ذخیره سازی نفت خام در پایانه نفتی خارگ - عصر نفت
یک منبع آگاه حاضر در محل حادثه آتش‌سوزی مخزن شماره 19 پایانه نفتی خارگ با اعلام این خبر به ميزنفت گفت: به منظور ایمن‌سازی مخازن ذخیره نفت ‌خام در جزیره خارگ، عملیات تعمیرات اساسی کل مخازن شرکت پایانه‌های نفتی ایران در این منطقه، در دست انجام بوده است، از این رو، با توجه به خطرهای احتمالی در حین تعمیرات مخازن، گروه ویژه آتش‌نشانان در محل تعمیرات آماده بوده‌اند تا در صورت بروز حادثه، آن را مهار کنند.

ویبا بیان اینکه اصلی‌ترین مأموریت شرکت پایانه‌های نفتی ایران، پشتبانی از روند صادرات نفت تولیدی کشور است، تصریح کرد: به‌منظور پشتیبانی از صادرات نفت خام تولیدی در مناطق نفتخیز کشور و همچنین برای جلوگیری توقف جریان صادرات نفت، تعمیرات اساسی مخازن ذخیره‌سازی نفت خام یکی از برنامه‌های معمول و مستمر شرکت پایانه های نفتی ایران است.

این مقام آگاه با بیان اینکه در پایانه نفتی خارگ هم‌اکنون بیش از 40 مخزن ذخیره سازی نفت خام فعال است، ادامه داد: تعمیرات اساسی این مخازن به طور مستمر و طبق برنامه زمان‌بندی در طول سال انجام می‌شود و برای این منظور همه تمهیدهای لازم در حوزه ایمنی و پشتیبانی، پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، از آنجا که یک مخزن ذخیره‌سازی نفت خام را برای تعمیرات اساسی، نمی توان به‌طور کامل از مدار عملیاتی خارج کرد، عملیات تعمیرات اساسی مخازن، با اعمال رویه‌های «HSE» و تمهیدهای ایمنی از پیش تعیین شده، آغاز می‌شود و در حین انجام تعمیرات اساسی، همه گروه‌های عملیاتی، ایمنی و تیم‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی همچون پمپ‌های آب و فوم‌های مهار حریق و... در محل حاضر هستند تا در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای، آن را به سرعت مهار کنند.

این منبع آگاه با بیان اینکه تعمیرات اساسی مخزن 19 پایانه نفتی خارگ از چند روز پیش آغاز شده است، یادآور شد: همزمان با آغاز این تعمیرات، تمهیدهای ایمنی لازم هم پیش‌بینی شده است تا در صورت بروز هر حادثه‌ای، تیم‌های ایمنی و آتش‌نشانی وارد عمل شوند.

وی با تأکید بر اینکه با وجود احتمال بروز حادثه در حین اجرای عملیات تعمیرات اساسی، نمی‌توان مخازن ذخیره‌سازی نفت خام را از مدار عملیاتی خارج کرد، توضیح داد: با توجه به اینکه تعمیرات اساسی باید در حین انجام عملیات طبق برنامه زمان بندی انجام شود، همه تمهیدهای ایمنی در نظر گرفته شده و تیم‌های ایمنی و آتش‌نشانی و همچنین همه تجهیزات و امکانات لازم برای مهار حوادث احتمالی در حین تعمیرات اساسی، در محل انجام این تعمیرات، به‌صورت آماده‌باش حضور دارند.

وی، علت آتش‌سوزی مخزن 19 پایانه نفتی خارگ را وجود گاز همراه نفت در محل تعمیرات خواند و بیان کرد: بروز هر گونه حادثه‌ای در حین انجام عملیات تعمیرات اساسی مخازن ذخیره سازی نفت خام، دور از انتظار نیست، چون در مخازن ذخیره‌سازی نفت خام، به‌طور طیبیعی، مقداری گاز همراه نفت وجود دارد که در حین عملیات جوشکاری در تعمیر اساسی مخزن یادشده، این گاز آتش می‌گیرد.

این منبع آگاه حاضر در محل حادثه با بیان اینکه تعمیرات اساسی مخزن شماره 19 ذخیره‌سازی پایانه نفتی خارگ متوقف نشده است و ادارمه دارد، گفت: وشبختانه حادثه آتش‌سوزی مخزن شماره 19 در 35 دقیقه مهار شد و هیچ گونه تلفات جانی و خسارت مالی چندانی به دنبال نداشت و هم‌اکنون ادامه عملیات تعمیرات اساسی این مخزن در دست انجام است.
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب: 16203
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *