۰

تشریح جریان پرونده زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده بابک زنجانی در دولت سابق اتفاق افتاده و در همان دولت نیز شروع شده است. در اواخر سال 91 واحد ضدپولشویی وزارت اقتصاد و دارایی متوجه می‌شود شرکتی در کیش، گردش مالی بالا و مشکوکی دارد و این واحد این موضوع را به عنوان اقدامی مشکوک مورد بررسی قرار می‌دهد و مشخص می شود پول‌هایی که این شرکت دریافت کرده را برنگردانده است و سایر اقدامات نیز اتفاق افتاده است.
محسنی اژه ای - عصر نفت
محسنی اژه ای - عصر نفت

به گزارش ميزنفت ، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در یکصد و ششمین نشست خبری، ضمن گرامیداشت سالگرد قیام تاریخی 19 دی مردم قم، آن را حماسه ای بزرگ از تاریخ انقلاب دانست و ابراز امیدواری کرد که همه ما بتوانیم به همه تکالیفمان عمل کرده و دِینی که نسبت به شهدا، جانبازان و مردم داریم، ادا کنیم.


*شروع از سال 91
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: در زمانی کوتاه نمی‌توان درباره پرونده ای که الان به دهها جلد رسیده و قرار مجرمیتی یک‌هزار و چند صفحه‌ای دارد، صحبت کرد. این پرونده در دولت سابق اتفاق افتاده و در همان دولت نیز شروع شده است. در اواخر سال 91 واحد ضدپولشویی وزارت اقتصاد و دارایی متوجه می‌شود "شرکت اس سیتی دنکرز کیش" گردش مالی بالا و مشکوکی دارد و این واحد این موضوع را به عنوان اقدامی مشکوک مورد بررسی قرار می‌دهد و مشخص می شود پول‌هایی که این شرکت دریافت کرده را برنگردانده است و سایر اقدامات نیز اتفاق افتاده است. 

 در همان دولت در اواخر سال 91 و چند ماه اول سال 92 شرکت نفت، شرکت نیکو و اداره حقوقی وزارت نفت که متوجه می‌شوند پولشان بازنگشته است و بابت آنچه که فروش رفته، پرداختی به آنها صورت نگرفته است. آنها با بابک زنجانی وارد صحبت می‌شوند. جلسات تا مردادماه سال 92 ادامه پیدا می‌کند و در آن ماه به توافق می‌رسند و بابک زنجانی چکی به مبلغ 2 میلیارد یورو و اسنادی را بابت تضمین بدهی خود به شرکت نفت می‌دهد. 

سخنگوی دستگاه قضا بیان داشت: مسئولین وقت آن شرکت نفتی که می بینند وعده ها و وعیدها انجام نشده، نگران می شوند که نکند این فرد به خارج از کشور برود و دستشان به جایی نرسد؛ لذا 23 مهر ماه سال 92 تقاضا می کنند که این فرد ممنوع الخروج شود و شکایت کیفری تا آن مقطع نمی کنند.

وی در تشریح روند این نامه ممنوع الخروجی اظهار کرد: اداره حقوقی وزارت نفت نامه ای به دادگستری و دادسرای تهران می نویسد و عنوان می کند که مراوداتی با این فرد داشته ایم و طلبی که آن زمان اعلام می شود 2 میلیاردو 66 میلیون 751هزار و 2 یورو بوده است و در این نامه اشاره می شود که این طلب ما از بابک زنجانی است و ایشان تعهدات،‌ چک و سندی به ما داده است؛ اما مطمئن نیستیم و نگران هستیم و لذا درخواست می کنیم که این فرد ممنوع الخروج شود.


*ممنوع الخروجی
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به اقدامات بابک زنجانی پس از اطلاع از ممنوع الخروجیش اشاره کرد و گفت: آقای بابک زنجانی پس از اینکه مطلع می شود که اداره حقوقی شرکت نفت علاوه بر سندی که از وی گرفته، درخواست ممنوع الخروجیش را نیز کرده است و پرونده به نحوی دارد قضایی می شود، در تاریخ 30 آذر 92 نامه ای را خطاب به مدیرعامل وقت شرکت نیکو می نویسد و در آن نامه اذعان می دارد که بنده مبلغ 2 میلیاردو 460 میلیون یورو را در حساب این شرکت در یکی از بانک ها کارسازی کرده ام و این نامه را نیز به بانک مرکزی، وزیر اطلاعات‌،‌ دادستان تهران ، دیوان محاسبات ،‌رئیس کمیسیون اصل نود،‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس و سازمان بازرسی کل کشور رونوشت می‌کند و اسناد و مدارک آن را نیز ضمیمه نامه می نماید.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: بابک زنجانی در این نامه مطرح می کند که این شرکت 2میلیاردو 66 میلیون 751 هزار و 2 یورو از بنده طلب دارد و من 2 میلیارد و 460 میلیون یورو به حساب آنها واریز کرده ام؛ پس، از آنها طلبکار هم هستم و باید بقیه را به من بدهند.  بابک زنجانی در همان تاریخ چون فهمیده بوده که پرونده ای نیز در دستگاه قضایی تشکیل شده، نامه ای نیز با همین مضمون به بازپرس دادسرا می نویسد.


*ورود سریع
وی یادآور شد: دی ماه 92 بازپرس پرونده تحقیق و بررسی پرونده را آغاز می کند و مشاهده می کند که مبالغ سنگین است و همه گزارش ها از جمله گزارش واحد ضد پولشویی وزارت اقتصاد را نیز بررسی می کند.حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بازپرس این پرونده را فردی حاذق و متعهد در امور بانکی نامید و ادامه داد: بازپرس اقدامات تحقیقاتی را شروع می کند و از بانک مرکزی درباره نامه ای که نوشته می پرسد که آیا اینکه این فرد ادعا کرده که 2 میلیارد و 460 میلیون یورو به فلان حساب واریز کرده ام، درست است یا خیر که بانک مرکزی در پاسخ عنوان می کند که اسناد و مدارک ضمیمه نامه، هیچ کدام واقعی نیست و این پول هم به چنین حسابی واریز نشده است.

 پس از پاسخ بانک مرکزی بازپرس بیشتر مشکوک می شود و تحقیقات مفصل تر را آغاز می‌نماید. از دستگاه‌های مختلف استعلام کرده و سوابق این فرد را از نهادهای مختلف اخذ می‌کند و به اطلاعاتی پی می برد. بر اساس این تحقیقات مشخص می شود که بابک زنجانی در چند سال قبل از آن نیز به جهت چک برگشتی 2 سال در زندان بوده و همچنین به دلیل مناسبت دیگری 3 ماه نیز در بازداشت بوده است.


*چک برگشتی
وی با اشاره به اسناد جعلی شناسنامه ای متهم نفتی یادآور شد: بازپرس در جریان تحقیقات مفصل پی می برد که این فرد پس از ماجرای چکهای برگشتی و از آنجایی که دیگر نمی توانسته حساب جاری باز کند و دسته چک بگیرد، با تغییرات جزیی در اسم خودش و اضافه کردن پسوند و پیشوند بدون تغییر نام پدر در بانکهای مختلف حساب باز می کند.

 بازپرس تحقیقات را گسترده تر می کند و هر چه جلوتر می رود، می بیند موضوع سنگین است و از دادستان درخواست می کند که این موضوع باید به صورت جدی تر دنبال شود؛ لذا اولین کاری که شد، این بود که بازپرس فقط بر روی این پرونده متمرکز شد و سایر پرونده های وی به بازپرسان دیگر داده شد.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: ثانیا گفتند نیاز است که ما از دستگاه های مختلف با توجه به تجربه ای که در گذشته داشته ایم، کمک بگیریم؛ لذا از وزارت اطلاعات ، سازمان اطلاعات سپاه، ناجا،‌ بازرسی کل کشور و جاهای دیگر باید کمک گرفته می شد. بازپرس وارد می شود و از همه این نهادها کمک می گیرد.ناجا گزارش مفصلی از سوابق این فرد و اقدامات تجاری جزءِ ایشان تهیه می کند. یک گزارش نیز وزارت اطلاعات می دهد. گزارشی را نیز سازمان اطلاعات سپاه تهیه می کند و در اینجا متوجه می شوند که موضوع هم در داخل هم در خارج بوده و آنچه که تحویل ایشان شده ارز آن به داخل کشور نیامده است و مبلغی که بابت خرید نفت و نفت کوره بوده، به کشور بازنگشته است. 


*سطوح بالاتر
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: بازپرس این پرونده با توجه به ابعاد و گستردگی آن درخواست می کند که کار در سطح بالاتری انجام شود ویک جلسه با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار می شود که در آن جلسه آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، آقای ظریف وزیر امور خارجه ، ‌آقای علوی وزیر اطلاعات و افراد دیگری حضور داشتند و در آنجا اعلام شد موضوع این است که اوراق و اسناد زیادی در این پرونده به بازپرسی ارائه شده است و بانک مرکزی اسناد و مدارک مربوط به پرداخت ها را تأیید نمی کند و اعلام کرده است که اسناد جعلی است و با توجه به حساسیت و پیچیدگی های سوئیفت، رسیدگی باید جدی تر دنبال شود. وزارت امور خارجه، اطلاعات سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات هم نظر شدند  که همگی در مورد این پرونده وارد گود شوند و به بازپرسی کمک کنند و حاضران در جلسه هم اعلام همکاری می کنند.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: به دنبال جلسه اول، دادستان تهران کار قضایی خود را درباره نوع اتهام ، ‌افراد متهم و نوع پیگیری های قضایی پیگیری می کند و یک کار جدی برای ردیابی این اموال و ارزهای خارج از کشور انجام می دهند. دادستان در چندین ماه و شاید یکسال بیش از 30 جلسه با نهادهای مربوطه مثل وزارت نفت، بانک مرکزی، اطلاعات سپاه ، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه ها برگزار کرد. 


*جلساتی که برگزار شد
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در چندین نوبت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که رئیس آن آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور است و نیز چند نفر از وزرا که عضو آن هستند و سه نفر از قوه قضائیه و دو نفر هم از مجلس عضویت دارند، مطرح می شود که نیاز است که به دستگاه ها سفارش شود  که همکاری بیشتری انجام شود. وزیر امورخارجه و سایر اعضا قول همکاری می دهند و آقای جهانگیری مصوبه جلسه را به حضار اطلاع می دهند.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: در روند رسیدگی به این پرونده متوجه می شوند که این فرد اموالی را که دارد عمدتاَ به اسم  خود او نیست. یکسری به نام وابستگان و یکسری به نام دیگران است و در اینجا کار سخت تر هم می شود. ردیابی این اموال که درخارج از کشور است، خیلی سخت است؛ بنابر این تقسیم کار می شود. وزارت اطلاعات موظف می شود که اموال را هم در داخل و بخصوص در خارج دنبال کند و سازمان بازرسی کل کشور ردیابی های داخل را انجام دهد.

باید از همکاری وزارت اطلاعات در این پرونده تشکر کرد؛ چون بسیاری از اموال که به اسم دیگران بود، با یک گفتگوی عادی کشف نمی شد. انصافا وزارت اطلاعات در این زمینه کارهای مهمی انجام داده و هنوز هم درحال انجام است. بازرسی و سپاه و بانک مرکزی هم همکاری های مشخص خود را انجام دادند. 


*ادعای بابک
وی اظهار کرد: در این مرحله زنجانی ادعا می کند که من در فلان کشور فلان مقدار موجودی نقد دارم که از اسم بردن بانک ها در این جلسه معذور هستم. وی در سه ، چهار مورد ادعا می کند که من این مقدار را در فلان بانک ها دارم. با این ادعا یک هیئت با نمایندگانی از وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، وزارت نفت و دادستانی تشکیل شده و این هیئت در سه مرحله موظف شدند که به کشورهای بیان شده سفر کرده و حساب های اعلام شده را بررسی کنند؛ چون اطلاعات داده شده صحت نداشته است.

آقای زنگنه، وزیر نفت در برخی جلسات اظهارمی کرد لازم نیست این فرد در حال حاضر پولی بدهد؛ فقط ثابت کند که فلان مقدار پول در فلان  حساب موجودی دارد. نهایتاَ سه هیئت در چندین کشور رفته و هر بار که رفتند، اعلام شد که اظهارات متهم دروغ بوده است. ببینید که انسان به چه جرأتی رسیده است که اسناد غیر واقعی بسازد و اعلام کند که بنده بدهی خود را پرداخت کرده ام و رونوشت آن را به ده ، دوازده دستگاه مهم کشور ارسال کند.


*اعزام به خارج
سخنگوی دستگاه قضا گفت: در ادامه این ردیابی ها هیئت های دیگری برای شناسایی اموال این فرد به کشورهای مختلف رفتند. این هیئت ها کار خود را به خوبی انجام دادند و اموال زیادی را از چند کشور شناسایی کردند و اموالی که به نام دیگران زده شده بود، با تلاش فراوان و شبانه روزی بازپرس شناسایی شد و اموال های مختلفی مثل خودرو، شرکت و اموال غیر منقول کشف شد. 

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: در این مرحله قرار شده است افرادی  که اموال به نام آنها ثبت شده است، احضار شوند و اموال برگردانده شود. یکسری طلب هم از این فرد مشخص شد که از جاهایی طلب داشته است؛ مثلا از یک شرکت خریدار 600 الی 700 میلیون یورو بابت فروش محموله های نفتی طلب دارد و وزارت نفت در حال حاضر دنبال وصول آن است. خود این اموال که فراوان و مختلف هم هستند، برای خودش یک متولی می خواهد. درهر حال کلی کارمند ، نیرو و تجهیزات وجود دارد که باید مدیریت شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: اعلام کردیم که اگر صبرکنیم تا حکم قطعی شود، ممکن است در اداره این اموال اشکال وارد شود. اینجا امر دایر شد به اینکه آیا این اموال توسط قوه سرپرستی شود یا اینکه اگر متهم راضی است، در اختیار وزارت نفت قرار بگیرد و پس از انجام کارهای شناسایی آن اموال را وزارت نفت یا برای خود بردارد یا آنها را فروخته و پول آنها را بردارد. اینکار هم نیاز به اقدام فراقوه ای داشت؛ لذا در ستاد مبازره با مفاسد اقتصادی مطرح شد.

وزیر نفت در آن جلسه از پذیرفتن این کار ابا داشت و می گفت بنده وزیر نفت هستم و نمی توانم بروم مثلا شرکت هواپیمایی را نگهداری کنم که البته حرف بحقی بود؛ چون دراین خصوص وزارت نفت وظیفه ای نداشت.


*مکانیزمی برای وزارت نفت
سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: نهایتا با صلاحدید افراد حاضر در جلسه و با اکراه وزارت نفت یک مکانیزم پیشنهاد شد. دادستان در آنجا اعلام کرد که با توجه به اخذ رضایت از متهم، وزارت نفت سرپرستی و مدیریت اموال را به عهده بگیرد و از آن زمان تاکنون وزارت نفت با تلاش فراوان درحال انجام این کار است. در آن جلسه همه مسئولان عالیرتبه حضور داشتند و همه مصوبه جلسه را امضا کردند و نهایتا وزارت نفت این وظیفه را قبول کرد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: ردیابی های این اموال همچنان ادامه دارد و کار در حال پیگیری است و مشخص شده بخشی از اموالی که او خریداری کرده است، از پول هایی بوده که به او داده شده و یا مبالغی بوده که از فروش نفت به دست آمده است.  نهایتا مشخص شده است که مقداری از این مبالغ مفقود شده است. این عدد بستگی دارد به حرف هایی که درباره خرید این اموال زده است که مثلا فلان ملک چه مقدار ارزش دارد.

درکمال تاسف در برخی از این خرید اموال ها عدد مشخصی وجود ندارد. اینجا کارشناسی ها متاسفانه بالا و پایین است. مثلا در ملک "ایران زمین" یک کارشناس 700 میلیارد، یک کارشناس 1700 میلیارد و یک کارشناس دیگر 8 میلیارد تومان قیمت کارشناسی داده است. این مشکلی است که در کل کارشناسی هم داریم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: یک اشکال دیگر آن است که همین زمین در یک زمان دارای مجوز بوده است و اکنون که آن جواز دیگر اعتباری ندارد، آن مکان دچار تغییر قیمت شده است. یا مثلا یک شرکت هواپیمایی فعال که درحال فعالیت است، یک قیمت دارد و اکنون که به این صورت درآمده است، تغییر قیمت داده است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: سوالی که هست این است که چرا این فرد توانسته است ده ، دوازده محموله نفتی را بگیرد و بفروشد و پول آن را برنگرداند؟ البته حدود 600 میلیون یورو را پرداخت کرده است. 


*چرا؟
معاون اول قوه قضائیه گفت: چه کسانی سبب شده اند که این محموله ها به این فرد فروخته شود؟ چه کسی این فرد را معرفی کرده است؟ چرا شرکت نیکو یک مقدار از ارز خود را به این فرد داده است. در اینجا یک بخشی از دستگاه های مختلف دولتی در زمینه مسائل مالی کوتاهی می کنند و هر چه می گوییم باز تکرار می شود. چندین بار در این جلسات مطرح کرده ایم که چرا فلان بانک باید این مقدار از فرد یا افرادی طلب داشته باشد و سندی هم برای وصول آن نداشته باشد.

شرایط در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه که اکنون آن اتفاقات در آن رخ داده است، همینگونه بوده است. یک نفر بدون هیچگونه رعایت مقرراتی پولی را گرفته و اکنون مقدار  1 هزار و 350 میلیارد تومان بدهی دارد. چرا باید این کارها انجام شود؟ باید با چه کسی برخورد کرد؟ چه کسی و یا چه کسانی مسبب هستند؟ 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: این فردِ متهم، بجز این مبلغ بدهی به بانکهای دیگر نیز بدهی دارد. نفر دیگری که فرد معروفی هم هست، یک هزار میلیارد بدهی دارد و نفر سوم هم حدود 600 میلیارد تومان بدهکار است.


*نیکو و یک سوال
سخنگوی دستگاه قضا پرسید: چرا شرکت نیکو محموله خود را به این فرد داده است؟ درست است که به خاطر تحریم ها شرایط عادی وجود نداشته است؛ اما پس از فروش نفت پول ها برنگشته است و هنوز هم پول ها را نمی توانند به بانک ها واریز کنند و اکنون هم در مقوله پرداخت بانکی با مشکل مواجه هستیم. آیا همه مشکلات به خاطر تحریم هاست؟ موضوع این است که چه عوامل دیگری وجود داشته است؟

معاون اول قوه قضائیه گفت: در پرونده بابک زنجانی بازپرس چکار کرده است؟ او ابتدا ممدیر عامل نیکو را حدود هفت ماه بازداشت کرده بود. ما باید این اتفاقات را آسیب شناسی  کنیم. ما در پرونده ها آسیب شناسی را انجام می دهیم و به دولت می دهیم که دیگر تکرار نشود. 


*4 وزیر
وی افزود: در این پرونده چهار وزیر سابق مورد سوال جدی بازپرس قرار گرفتند و در جاهایی که لازم بوده است، احضار شده اند و اگر لازم بوده است با متهم بازداشتی مواجه شوند، این کار انجام شده است. طوری نبوده است که بگویند که فلانی وزیر است و برویم درمحل کارش تحقیق کنیم؛ بلکه آنها احضار شده اند. حتی از رئیس بانک مرکزی هم تحقیق شده است. 30  نفر از مدیران از دستگاه های مختلف مورد تحقیق قرار گرفته اند و 12نفر نیز بازداشت شده اند و برای هر کسی به میزان اتهام، قرار صادر شده است.


وی گفت: در پرونده بابک زنجانی فقط سه نفر مطرح نیستند. این پرونده در حال رسیدگی است و وقتی رسیدگی شود، کار بیشتر می شود. از مرتبطین این فرد از بانک مرکزی و وزارت نفت به طور خاص تحقیق شده و اگر کسی هم اتهامش ثابت شد، دستگاه قضایی آن را دنبال می کند؛ لذا نمی توان همه را به صرف ادعا مجرم دانست. بحث این است که بشود آن ادعا را ثابت کرد. در مواردی حکم، قطعی شده و در دو مورد حکم نقض شده است. پرونده های دیگر در حال رسیدگی است و قرارهایی صادر شده است. اگر جرم ثابت شد، قرار مجرمیت و اگر ثابت نشد قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: ما قصد داریم که به کل اموال و مبالغ برسیم. یک مقدار از مبالغ نیست و نمی دانیم چه شده است و مبالغ موجود کفاف بدهی ها را نمی دهد. در ماجرای ردیابی اموال بابک زنجانی وزیر اطلاعات نامه نوشتند به رئیس جمهور که اگر متهم را در اختیار ما بگذارند، می توانیم بفهمیم که این پول ها چه شده است و آیا می شود به جایی رسید یا خیر؟ 


*موافقت با یک درخواست
معاون اول قوه قضائیه گفت: رئیس جمهور پی نوشت می نویسد به رئیس قوه قضائیه و رئیس قوه قضائیه می گوید که کار خوبی است و به دادستانی می گوید که متهم در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا حلقه های مفقوده شناسایی شوند. البته باید گفت که در این پرونده وزارت اطلاعات هیچگاه جدای از پرونده نبوده و درجریان امور بوده اند. پس از نامه رئیس قوه قضائیه به دادستانی،‌ دادستان تهران به وزارت اطلاعات اعلام می کند که بازجو یا بازجویان خود را معرفی کنید. نامه وزیر اطلاعات خطاب به رئیس جمهور در تاریخ 20 اردیبهشت 94 بوده است. رئیس قوه قضائیه در تاریخ 29 اردیبهشت در پاسخ به نامه رئیس جمهور نوشته است که این پیشنهاد وزارت اطلاعات مفید است و امکان بازجویی از متهم برای وزارت اطلاعات فراهم شود.  

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: در نامه وزارت اطلاعات تقاضای انتقال متهم را نداشته اند  و فقط درخواست بازجویی بوده است. در تاریخ 5 خرداد 94 دادستان تهران به وزارت اطلاعات نامه می زند که شما نفر یا نفرات تحقیق خود را معرفی کنید. وزارت اطلاعات در آنجا گفته است که پرونده را به ما بدهید که دادستانی تهران اعلام می کند با توجه به اینکه پرونده درحال رسیدگی است، امکان دادن پرونده وجود ندارد و ما به آن نیاز داریم.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: البته به نظر من اگر هم پرونده ارسال می شد، کار خاصی صورت نمی گرفت. مسئولان توجه داشته باشند که کاری که با مشکلات و زحمات فراوان در حال انجام است را با سوالات و  حرف های خود دچار مشکل نکنند.

خبر در حال تکمیل است...
يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 16272
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *