۰

خبری از برگزاری مناقصه آزادگان

معاون شرکت نفت از تولید روزانه ۳.۹ تا چهار میلیون بشکه نفت ایران خبر داد.
غلامرضا منوچهری - عصر نفت
غلامرضا منوچهری - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، غلامرضا منوچهری در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی، در جمع خبرنگاران درباره میزان تولید کنونی نفت ایران، گفت: آمار دقیق تولید باید از معاونت بین الملل شرکت گرفته شود اما روزانه حدود ۳.۹ تا چهار میلیون بشکه تولید نفت ایران است.

وی همچنین با اشاره به قرارداد MOU ایران با شرکت اینپکس ژاپن در مورد چند میدان از جمله آزادگان، اظهارکرد: ژاپنی ها نتایج اولیه مطالعاتشان را ارائه کرده اند و ظرف سه هفته آینده نیز مرحله دوم مطالعات آن ها را که در واقع از دید کار MOU مرحله نهایی است را ارائه می کنند که این شرکت ها از شرکت کنندگان صاحب صلاحیت در مناقصات آتی ایران خواهند بود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت، افزود: ما تاکنون برای میدان آزادگان با حدود پنج شرکت بین المللی قرارداد MOU امضا کرده ایم، ولی با توجه به اینکه این شرکت ها به صورت کنسرسیوم در مناقصه شرکت خواهند کرد، باید دید که چگونه با همدیگر مشترک می شوند. علی القاعده شرکت های چینی با اروپایی ها مشترک می شوند و باید یک شریک ایرانی داشته باشند. باید منتظر باشیم ببینیم چند گروه خواهند آمد.

منوچهری به این سوال که  آیا واگذاری آزادگان شمالی و یادآوران به چینی ها لغو شده است یا خیر؟  پاسخ داد: به هر حال آن ها هم آمادگی دارند که در مناقصات آتی ما شرکت کنند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت در پاسخ به سوال ایسنا درمورد توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی نیز گفت: میدان نفتی آزادگان را فعلا در یک بخش کلی آزادگان نگاه می کنیم.

وی با بیان اینکه جزیره کیش منبع گازی بزرگی است، اظهار کرد: ما در فلات قاره ایران، مخازن متعدد گاز و نفت داریم که این مخازن در جزیره قشم و دیگر جزایر و همینطور اکتشافاتی که انشالله در آینده خواهیم داشت، وجود دارد.  

منوچهری تصریح کرد: بنابراین خود این منطقه پتانسیل عمده ای دارد، از سوی دیگر کیش نقطه استراتژیکی برای جذب سرمایه گذاری خارجی محصوب می شود و نقطه ملاقات خوبی است برای اینکه کشورهای خارجی که به ایران بیایند و مذاکره کنند. این مزیت های است که این منطقه هم از لحاظ تسهیلات و امکاناتی که دارد و هم برگزاری این نمایشگاه که رویداد خوبی  در جهت حضور شرکت های فعال در این حوزه و صاحبان صنعت در داخل و خارج کشور دارد.  

معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت، اظهارکرد: نمایشگاه کیش در کنار نمایشگاه بزرگی که در تهران معمولا در اردیبهشت ماه برگزار می شود با توجه به اینکه در زمستان جزیره کیش برای برگزاری نمایشگاه مناسب است، برگزار شد که می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

وی همچنین درباره انتشار لیست ۲۹ شرکت خارجی صاحب صلاحیت برای مناقصات آتی پروژه های نفتی نیز گفت: این لیست از بخش مربوطه در شرکت نفت به تازگی به بخش توسعه ای تحویل شده که در واقع لیست شرکت های صاحب صلاحیت است. ما اسناد مناقصه ای را برای تک تک پروژه ها آماده میکنیم و بر حسب اعلام آمادگی خود این شرکت ها، قابلیت های شان و علاقه شان دعوت می کنیم در مناقصه های آتی ما شرکت کنند، همانطور که قبلا اعلام شده مناقصه آزادگان جنوبی اولین مناقصه ما خواهد بود که خوشبختانه اسنادش تقریبا نهایی شده و به زودی این مناقصه برگزار می شود.

منوچهری درباره اینکه تاکنون شرکتی برای مناقصات اعلام آمادگی کرده است یا نه، گفت: ابتدا ما باید اعلام کنیم که اسناد آماده است تا بیایند خریداری کنند که فکر می کنم حداکثر ظرف چهار هفته آینده این اعلام عمومی را خواهیم داشت.

معاون توسعه و مهندسی شرکت نفت درباره احتمال افزایش تعداد شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی دارای صلاحیت هم اظهارکرد: تعداد این شرکت ها نمی تواند خیلی زیاد باشد، علی القاعده در هیچ جای دنیا تعداد شرکت های اکتشاف و تولید نامحدود نیست، اما در عین حال ارزیابی ها در این زمینه ادامه دارد.

ضریب بازیافت میادین نفتی باید به ۴۰ درصد برسد

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با بیان اینکه ضریب بازیافت میادین نفتی و گازی در حال حاضر در ایران ۲۷ تا ۲۸ درصد است، گفت: این میزان باید به ۴۰ درصد طی ۳۰ سال برسد.

منوچهری همچنین در همایش بین‌المللی نفت و انرژی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران با نفت گره خورده است، افزود: اگرچه در دنیا شاهد تحولات سریع در دنیای انرژی خواهیم بود، اما همچنان شاهد رشد انرژی‌های هیدروکربنی به ویژه گاز هستیم و با وجود اینکه در زمینه مدیریت مصرف در دنیا اتفاقات خوبی افتاده است، اما بخش‌های عمده‌ای از آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و ... رشد خواهند کرد و به دنبال رشد آنها مصرف انرژی مخصوصا منابع هیدروکربنی افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تحولات آمریکا در زمینه انرژی اظهار کرد: اکنون آمریکا تبدیل به صادرکننده گاز شده و پیش‌بینی می‌شود در آینده نفت هم صادر کند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با بیان اینکه اکنون تولید نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز رسیده است، افزود: بسیاری از مخازن افت تولید دارند زیرا عمر آنها به نیمه رسیده است. در دو دهه اخیر با توجه به توسعه پارس جنوبی و تولید ۵۰۰ میلیون مترمکعب از این میدان باعث رشد تولید و مصرف گاز شده است و جایگاه گاز در سبد انرژی به ۷۰ درصد رسیده و این موضوع باعث شده اتکا به نفت کمتر شود و توانستیم قدرت صادراتی نفت را حفظ کنیم.

منوچهری ادامه داد: در حال حاضر تقریبا ۹۸ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاها زیر پوشش مستقیم شبکه گاز قرار دارند. البته باید استانداردهای خود را مطابق با استانداردهای دنیا کنیم.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور اظهار کرد: زنجیره هیدروکربنی مربوط به پتروشیمی با به دست آوردن اتان، پروپان، میعانات گازی و ... منجر به توسعه پتروشیمی شده‌اند. هنوز اتان زیادی در پتروشیمی وجود دارد که استفاده نمی‌کنیم و لایه خاصی در خوزستان غنی از میعانات گازی، پروپان و ... وجود دارد که هنوز استخراج نشده و موج توسعه پتروشیمی که به بالادست وصل می‌شود باید امتداد پیدا می‌کنند.

منوچهری در ادامه با اشاره به افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی و گازی تصریح کرد: در حال حاضر ضریب بازیافت از میادین ۲۵ تا ۲۷ درصد است که باید به ۴۰ درصد برسد و این موضوع نیاز به ۳۰ سال کار مستمر دارد و اگر کل نفت درجای کشور ۸۰۰ میلیارد بشکه باشد، با قیمت نفت کنونی یک درصد ضریب بازیافت باعث تولید حدود هشت میلیارد بشکه نفت شده که ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید از تولید نفت ارزان وارد نفت گران که ریکاوری دوم است شویم، افزود: هر چه زمان بیشتری بگذرد مخازن بیشتر آسیب می‌بینند. از سوی دیگر بسیاری از میادین مشترک هستند که توسط کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در بخش بالادستی حداقل سالی ۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه انجام این فعالیت‌ها باید پشتوانه قوی داشته باشد، گفت: ما تمایل داریم شرکت‌های بین‌المللی ورود پیدا کند اما باید با مشارکت شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی باشد. باید جایگاه شرکت‌های خارجی، مدل قرارداد مناسب، سرمایه‌گذاری مناسب و ... مشخص شود تا به رشد اقتصادی بیش از هشت درصد که در برنامه ششم پیش‌بینی شده برسیم.

منوچهری با بیان اینکه ایران نوعی عقب‌ماندگی در افزایش ضریب بازیافت دارد، گفت: کشورهای توسعه‌یافته این دوران را طی کردند و به شیل اویل و شیل گاز رسیده‌اند. در حال حاضر در آمریکا انقلاب شیل اتفاق افتاد.

وی با اشاره به آمار ذخایر هیدروکربنی ایران گفت: طبق این آمار ایران در مجموع نفت و گاز  بالاترین توان هیدروکربنی را دارد. البته کشورهای دیگر هم ذخایر خوبی دارند اما ایران با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی که دارد، در درجه بالاتری قرار می‌گیرد. از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان ایرانی خوبی در کشورهای دیگر هستند که می‌توانند به ایران بازگردند و چیزی که نیاز داریم مدیریت در بخش دولتی و خصوصی است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با بیان اینکه باید ملاحظات ایمنی و زیست‌محیطی را رعایت کنیم، افزود: در بخش آب اقدامات زیادی انجام شد اما از آنجاکه براساس آنالیز زیست‌محیطی نبود، دچار مشکل شدیم که باید در بخش انرژی این ملاحظات را بیشتر مدنظر قرار دهیم.

منوچهری ادامه داد: ایران در یک‌ چهارراه انرژی قرار گرفته و امکان صادرات گاز، سوآپ و ... را دارد.

وی در ادامه ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: من سابقه طولانی در دولت و در بخش‌های آب و فاضلاب، پتروپارس، نفت و ... دارم و جلسات متعددی خدمت ایشان بودم. شخصی که به معنی واقعی عاشق ایران و توسعه ایران بود. بخشی از اطلاعات عمیق و گسترده ایشان به دلیل عشق و علاقه‌ای بود که به توسعه و آبادانی ایران داشت.

منوچهری ادامه داد: ایشان در عین روحانیت، یک مهندس عمومی و یک اقتصاددان بود و برای بخش‌های مختلف توسعه‌ای کشور تصور ذهنی داشت. دورانی که در بخش آب بودم، همه امور را پیگیری می‌کرد و در مورد مسائل تخصصی سوال می‌کرد. ایشان با هوش سرشار علاقه‌مند به توسعه میدان پارس جنوبی و ذخایر نفتی بود و گله می‌کرد در سفری که به سودان داشت و برای توسعه یک میدان به تفاهم رسیده بود، این تفاهم پیگیری نشد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شکل وصف‌ناپذیری روی بخش‌های کشور حساس بود، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با ایشان در اواخر سال گذشته داشتم، از یارد خرمشهر دیدار و در مورد مباحث تخصصی سؤال کردم. مملکت شخصیت بی‌نظیری را از دست داد و جایشان خالی خواهد بود. امیدوارم بتوانیم به آرزوهای ایشان تحقق ببخشیم.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 16284
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *