۰
عربستان مضطرب‌تر از همیشه

ترامپ دستور جنجالی را صادر کرد

ترامپ در حال امضای ادامه پروژه کی استون - عصر نفت
ترامپ در حال امضای ادامه پروژه کی استون - عصر نفت
ميزنفت/ دونالد ترامپ در نخستین روزهای کاری خود به شعارهای انتخاباتی‌اش جامعه عمل پوشاند. او این روزها امضاهای مهمی را بر اسناد ملی آمریکا می‌اندازد و بی توجه به اعتراضات و پیامدهای پیش رو همان کاری را می‌کند که قولش را داده بود.

یکی از مهم ترین شعارهای انتخاباتی وی٬ راه اندازی خط لوله کی استون و کاهش میزان وابستگی به واردات نفت بود. عده‌ای می‌پنداشتند این ایده جنبه انتخاباتی دارد ولی او روز گذشته  در راستای اقدامات خود علیه سیاست‌های باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین،دستور از سرگیری پروژه های بحث برانگیز احداث خطوط انتقال نفت «کی استون» و «داکوتا اکسِس» را صادر کرد.

باراک اوباما، که روز جمعه گذشته رسما کاخ سفید را به جانشین خود دونالد ترامپ تحویل داد، در طول دوران ریاست جمهوری خود، به دلایل زیست محیطی، مخالف پروژه کی استون برای انتقال نفت کانادا به پالایشگاه‌های خلیج مکزیک از مسیر ایالات متحده بود.

خط لوله داکوتا اکسس، از ایالت داکوتای شمالی تا ایالت ایلینوی، نیز اعتراضات گسترده محلی را در پی داشت. معتقرضان معتقدند ساخت این خط لوله موجب آلودگی آب آشامیدنی و تخریب میراث فرهنگی بومیان آمریکا (سرخ پوستان) در منطقه می‌شود.


*کی استون چیست؟
در سپتامبر 2008 شرکت انرژی کانادایی «ترنس کانادا» خواستار کسب مجوز برای ساخت خط لوله کی استون  از آلبرتای کانادا به نبراسکا و پس از آن به پالایشگاه های نفت در مید وست و ساحل خلیج در تگزاس شد.

از آنجا که این خط لوله از مرز آمریکا با کانادا عبور می کند، مستلزم کسب موافقت رئیس جمهور است. اما تقاضا برای توسعه این خط لوله هفت سال است که در وزارت خارجه آمریکا بی نتیجه باقی مانده بود. باراک اوباما اوایل سال گذشته لایحه ای را که ساخت خط لوله کی استون ایکس ال را تایید می کرد، وتو کرد. 80 درصد شرکت کنندگان در تازه ترین نظرسنجی ها در آمریکا بر این باورند این کشور باید به همان اندازه که از امکان ایران برای فروش نفت به بازارهای جهانی حمایت می کند، از انتقال نفت از کانادا به بازارهای جهانی نیز حمایت کند.


وزارت انرژی آمریکا گزارش می دهد خط لوله کی استون می تواند روزانه به اندازه 800 هزار بشکه نفت را منتقل کند که حدود نیمی از نفتی است که آمریکا از خاورمیانه وارد می کند. برآوردها نشان می دهند این طرح می تواند تا 42 هزار فرصت شغلی و 2 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.

در همین حال گروه «دوستان زمین» می گویند هفت سال تاخیر در اجرای این طرح به این معناست که حدود 1.82 میلیارد بشکه نفت ماسه در زیر زمین باقی مانده است و بیش از 1 میلیارد تن آلاینده های کربنی در هوا منتشر نشده است.


*ترامپ و ضربه به عربستان
ميزنفت در تاریخ 11 مهر ماه 95 در گزارشی تحلیلی به استراتژی نفتی ترامپ پرداخت و نوشت وی با راه اندازی خط لوله کی استون جنجال بسیاری به پا خواهد کرد که اینگونه نیز شد. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

اگر ترامپ بتواند در انتخابات نیز پیروز شود، این مساله موجب رونق بزرگی برای شرکتهای نفتی خواهد شد. ترامپ به طور فعالانه ای درباره منافع خود در تقابل با اوپک صحبت کرده و بر استقلال انرژی آمریکا پافشاری کرده است. وی از حامیان جدی اهمیت بخش نفت و گاز در کل اقتصاد آمریکا است. ریاست جمهوری ترامپ در نهایت به نفع سرمایه گذارانی است که در شرکتهای انرژی سرمایه گذاری کرده اند به خصوص اگر جمهوریخواهان بتوانند کنترل کنگره را همچنان در اختیار داشته باشند.

وی اظهار کرده است درصورتی که به ریاست جمهوری آمریکا برسد مقررات مربوط به گاز، نفت و ذغال‌سنگ را به عنوان بخشی از "نخستین برنامه انرژی آمریکا" لغو خواهد کرد. ترامپ تعهد کرد تمامی مقررات غیرضروری را لغو، و به صورت موقت از اجرای قوانینی که حمایت کنگره یا مردم آمریکا را کسب نکرده اند جلوگیری کند. وی اظهار کرد لغو این مقررات موجب می‌شود در 7 سال آینده، تولید ناخالص داخلی آمریکا 100 میلیارد دلار در سال افزایش یابد و سالانه نیم میلیون شغل ایجاد شود.


*عربستان چه می‌کند؟
در این میان عربستان بیشتر از همه نگران است. آن‌ها نمی‌خواهند بازار آمریکا را از دست دهند و حتی حاضر شدند خرید تسلیحات نظامی را افزایش دهند تا ترامپ به این کابوس جامه واقعیت نپوشاند. چند روز پیش بود که
وزیر انرژی عربستان در واکنش به اظهارات ترامپ که گفته بود همچنان به دستیابی به استقلال انرژی آمریکا از اوپک و دیگر کشورهایی که دشمن منافع آمریکا هستند، متعهد است اظهار داشت: عربستان به دنبال همکاری با دولت دونالد ترامپ است.

  ترامپ پس از مراسم تحلیف خود در روزجمعه گفته بود که «همچنان به دستیابی به استقلال انرژی آمریکا از اوپک و دیگر کشورهایی که دشمن منافع آمریکا هستند، متعهد» است و این کار را با استخراج از «ذخایر عظیم دست نخورده انرژی آمریکا» انجام خواهد داد. آمریکا در سال گذشته میلادی حدود 3 میلیون بشکه نفت از کشورهای عضو اوپک خریداری کرد که سهم عربستان و ونزوئلا حدود 1.81 میلیون بشکه بود.
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 16455
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *