۰

پیشنهاد هندی‌ها برای فرزاد B قابل قبول نبود

وزیر نفت با اشاره به پیشنهاد هندی‌ها مبنی بر توسعه میدان فرزاد B، اظهار کرد: پیشنهاد هندی‌ها قابل قبول نبود و ما به دنبال راه‌حل دیگری هستیم.
زنگنه - عصر نفت
زنگنه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، بیژن زنگنه در مراسم انعقاد و مبادله قرارداد جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های پایه گازسوز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر زمان برگزاری مناقصه میدان‌های نفتی، گفت: کارهای مناقصه در حال انجام و لیست شرکت‌ها اعلام شده است ابتدا مناقصه به صورت محدود برگزار خواهد شد و از چند شرکت دعوت می‌شود در این مناقصه‌ها شرکت کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد تصمیم وزارت نفت برای واردات گاز از ترکمنستان، ادامه داد: این مساله مربوط به شرکت ملی گاز است.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد پیشنهاد هندی‌ها برای توسعه میدان فرزاد B، گفت: پیشنهاد  هندی‌ها مورد قبول نبوده و نامه‌ای نوشته شده که آنها باید بیایند و آن را تصحیح کنند. در موازات این یک راه دیگری را دنبال می‌کنیم که روش دیگری بوده و بعدا اعلام می‌شود اما هندی‌ها وقت زیادی ندارند.

زنگنه در ادامه در مورد تعادل در بازار جهانی نفت، افزود: بازار به سمت تعادل می‌رود. نمی‌توان گفت که قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ روند صعودی داشته باشد. بیشتر برآوردها این است که قیمت نفت روی ۵۵ دلار تثبیت شود.

وی تاکید کرد: هیچ کس به دنبال قیمت ۷۰ دلار برای نفت نیست، زیرا اگر قیمت نفت ۷۰ دلار شود باز با افزایش تولید وعدم توازن و در نتیجه کاهش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شویم. تولیدکنندگان به قیمت بین ۵۵ تا ۶۰ دلار راضی هستند.

وزیر نفت در مورد اجرایی شدن تصمیم اوپک بعد از شش ماه گفت: تصمیم اوپک بعد از شش ماه اجرا می‌شود و دوباره در مورد این‌که این تصمیم ادامه پیدا کند یا خیر تصمیم‌گیری می‌شود.

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا اعضاء به تعهدات خود پایبند بوده‌اند یا خیر، اظهار کرد: بله، این مساله آغاز شده است.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهار کرد: آنچه که امروز امضا شد قرارداد بین شرکت‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت وزارت نفت با اتحادیه تاکسیرانی بود که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد باید ۱۴۰ هزار تاکسی و ون فرسوده با ۱۴۰ هزار تاکسی و ون پایه گازسوز ساخت داخل جایگزین شود.

زنگنه ادامه داد: تصمیم دولت این است که ۱۴۰ میلیون دلار از محل صرفه‌جویی از مصرف سوخت به تاکسی‌ها و ون‌های فرسوده یارانه دهد تا آنها تشویق شوند که این اقدام انجام شود. هفته گذشته در حضور وزیر راه برای تعدادی از کامیون‌ها و قبل از آن برای راه‌آهن انجام شد که قرارداد راه‌آهن ۷.۵ میلیارد دلار بود که بر اساس آن هر میزان بار و مسافر که از جاده بردارند و به راه‌ها ببرند، به ازای هر یک تن کیلومتر مبلغی به آنها پرداخت می‌شود.

وی در مورد مترو اظهار کرد: در مورد مترو هم وزارت نفت طرحی نوشت و داد برای شورای اقتصاد که باید در این شورا تصویب شود. در شورای اقتصاد طرح‌هایی با شهرداری وجود دارد که باید حل شود و نظر کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد را جلب کند.

از نظر وزارت نفت، مترو جزو اولویت‌های تهران و شهرهای بزرگ است که دولت از مسیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می‌تواند بخشی از هزینه‌ها را از طریق صرفه‌جویی مصرف سوخت شهرهای بزرگ تامین کند.

وزیر نفت در مورد ناوگان ریلی نیز توضیح داد: هزینه‌ها بعد از انجام صرفه‌جویی پرداخت می‌شود. قرارداد ناوگان ریلی نیز برای ساخت واگن منعقد شده تا آنها زمینه و زیربنا را فراهم کنند و هنگامی که کالا یا مسافری که باید از طریق جاده حمل و نقل می‌شد به قطار منتقل شود و آنها وضعیت عملکرد خود را به ما ارائه دهند، پرداخت‌ها آغاز می‌شود. وزارت نفت در این مورد به آنها ضمانت‌نامه بانکی داده است.

زنگنه در مورد نیسان‌ها نیز اظهار کرد: باید وانت‌نیسان‌های بنزینی برداشته شود و وانت‌های دیگری جایگزین آنها شود یا در کوتاه‌مدت موتورهای دیزلی که مصرف کمتری دارند، جایگزین شود و وانت‌های موجود جمع‌آوری شود. من نمی‌دانم گیر کار کجاست اما ما آمادگی داریم یارانه بدهیم. البته دوستان در وزارت صنعت می‌گویند وضع سوخت وانت‌های جدید بهتر شده که من نمی‌دانم این موضوع صحت دارد یا خیر.

وی در پاسخ به سؤال فارس درباره پرداخت 20 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به وزارت نفت، گفت: این مبلغ قرار است از وزارت نفت بابت هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت شود نه آ‌نکه دریافت کنیم.
وی افزود: 21 هزار و 300 میلیارد تومان بابت هدفمندسازی یارانه‌ها از شرکت ملی پالایش و پخش و 8 هزار میلیارد تومان از طرف شرکت ملی نفت ایران پرداخت خواهد شد.

منبع : ایسنا
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 16522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *