۰

تاثیر دستور ترامپ بر جذب سرمایه گذاری

رویترز با اشاره به تبعات دستور ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع ایران به آمریکا نوشت: دستور ترامپ تلاش های روحانی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی را تضعیف می‌کند.
ترامپ - عصر نفت
ترامپ - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، به‌گفته مقامات دولتی و تحلیلگران، مشکلات پدیدآمده در نتیجه دستور ترامپ مبنی بر ورود اتباع ایران و 66 کشور دیگر به خاک آمریکا، احتمالاً موجب تضعیف بیشتر تلاش‌های دولت حسن روحانی برای جذب سرمایه گذاران خارجی خواهد شد، به‌خصوص اگر این دستور موجب کندی اجرای قراردادهای خرید هواپیما از شرکت‌های غربی شود.

قراردادهای خرید 80 فروند بوئینگ و 100 فروند ایرباس که سال گذشته توسط ایران به امضا رسید، از سوی سرمایه گذاران غربی به‌عنوان محکی جدی تلقی می‌شود و آنها منتظرند ببینند که تجارت این شرکت‌ها با ایران پس از توافق هسته‌ای به چه سرنوشتی دچار می‌شود.
 افراد دخیل در قراردادهای فروش هواپیما به ایران می‌گویند هنوز خیلی زود است که بتوان تأثیرات ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا بر این قراردادها را ارزیابی کرد، اما آنها نگران‌اند که این مسئله موجب تشدید جنگ لفظی بین تهران و واشنگتن شود و با افزودن به پیچیدگی‌های پیش روی این قراردادها، روند اجرای آنها را کند نماید و حتی به خطر بیندازد.

ممنوعیت اعطای ویزای آمریکا به اتباع ایرانی همچنین می‌تواند موجب طولانی‌تر شدن مذاکرات در خصوص تأمین مالی قراردادهای خرید هواپیما شود، زیرا بانک‌های اروپایی و چینی به‌دلیل نگرانی از تبعات همکاری‌هایشان با ایران بر فعالیت‌هایشان در آمریکا، ممکن است تمایلی به تأمین مالی این قراردادها نداشته باشند.
 یک تأمین کننده مالی در یکی از کشورهای غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «این دستور مردم را عصبی‌تر خواهد کرد و موجب خواهد شد آنها محتاط‌تر شوند و بیشتر تمایل داشته باشند سیاست صبر و انتظار پیشه کنند».

مقامات ایرانی می‌گویند، حتی قبل از وضع محدودیت‌های سفر ایرانیان به آمریکا، نگرانی‌ها درباره اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا ممکن است چه سیاستی را در قبال ایران اتخاذ کند، ترمز مبادلات تجاری پسابرجام را کشیده بود.
 ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش، از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، انتقاد کرده بود و پیروزی وی در انتخابات ماه نوامبر موجب افزایش احساس عدم قطعیت در خصوص سرمایه گذاری خارجی‌ها در ایران شد.
 یک مقام ارشد وزارت اقتصاد ایران در این باره گفت: «فرآیند کارها خیلی کند بوده است... سرمایه گذاران خارجی بسیار علاقمند به کار با ایران هستند، اما از زمان انتخاب ترامپ، فرآیند کار تقریباً متوقف شده است. سرمایه گذاران نگرانی مجازات‌های احتمالی دولت آمریکا در صورت همکاری با ایران هستند».

تصمیمات نهایی در این باره که آیا قراردادهای فروش هواپیما به ایران باید اجرا شود یا نه، بستگی به نظر آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی‌قدر ایران و دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا خواهد داشت که حرف آخر را در خصوص روابط ایران و آمریکا می‌زنند.

ترامپ از زمان روی کار آمدن در ماه جاری میلادی، با وجود انتقاد از شرکت‌های هواپیماسازی از جمله بوئینگ بابت برخی پروژه‌هایش، عمدتاً قرارداد فروش هواپیما به ایران را در اظهارنظرهای علنی‌اش نادیده گرفته است.

به‌گفته منابع صنعتی، حداقل فعلاً به نظر می‌رسد که بوئینگ خیالش از این بابت راحت است که ترامپ به‌صورت اتوماتیک قرارداد این شرکت با ایران را متوقف نخواهد کرد، اما همچنان سؤالاتی در خصوص مجوزهای بیشتری که برای اجرای کامل قرارداد فروش هواپیما به ایران لازم است از دولت آمریکا گرفته شود وجود دارد. بوئینگ و ایرباس از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند.



منبع : تسنیم
 
سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب: 16545
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *