۰

امتیاز عربستان به آمریکای ترامپ

وزیر نفت عربستان در گفت‌وگو با بی.بی.سی اظهار کرد که کشورش ممکن است با توجه به سیاست‌های دولت جدید آمریکا برای صنعت نفت، سرمایه‌گذاری‌اش را در آمریکا افزایش دهد.
خالد الفالح - عصر نفت
خالد الفالح - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی با انتقاد از سیاست انرژی باراک اوباما، از رویکرد دونالد ترامپ در این زمینه استقبال کرده است.

الفالح گفته است که "پرزیدنت ترامپ سیاست‌هایی دارد که برای صنعت نفت مفید است و به نظر من باید این واقعیت را قبول کنیم." وی در اشاره به سیاست انرژی دولت باراک اوباما گفت که دونالد ترامپ "از موضعی که به شدت مخالف انرژی فسیلی و سیاست‌های غیر واقع‌بینانه بود فاصله گرفته و فکر می‌کنم که از استفاده از ترکیبی از انواع انرژی شامل نفت و گاز و منابع تجدید پذیر حمایت کرده و مایل به رقابتی شدن اقتصاد آمریکاست."

وزیر نفت سعودی افزود: "ما هم در عربستان سعودی همین‌ها را می‌خواهیم."

الفالح گفت که اشتراک نظر دو طرف در این زمینه می‌تواند به افزایش سرمایه گذاری عربستان در ایالات متحده منجر شود و ابراز اطمینان کرد که دو کشور "دارای اهداف اقتصادی مشابهی هستند و برای مقابله با چالش‌های منطقه و جهانی با یکدیگر همکاری خواهند کرد."

این مقام سعودی روابط نزدیک و قدیمی دو کشور را یادآور شد و افزود: "روابط آمریکا و عربستان سعودی بسیار بسیار محکم است و من فکر می‌کنم که درجمع‌بندی نهایی، عربستان سعودی و ایالات متحده چه در زمینه روابط دو ملت، چه در زمینه روابط ژئواستراتژیک، نمی‌توانند از همکاری و همسویی برای مقابله با چالش‌هایی که جهان با آنها مواجه است سر باز زنند."

سیاست دولت باراک اوباما در زمینه انرژی شامل تلاش نسبی برای کنترل آلودگی از طریق افزایش کارآیی استفاده از انرژی فسیلی، کاهش استفاده از منابع بسیار آلوده ساز شامل زغال‌سنگ و افزایش استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی بود. براساس این سیاست، اکتشاف و استخراج منابع جدید انرژی فسیلی نمی‌بایست باعث تخریب محیط زیست به خصوص محیط زیست طبیعی شود.

درمقابل، دونالد ترامپ ارتباط بین افزایش دمای زمین و استفاده از انرژی فسیلی را مورد تردید قرار داده و از طرحی برای "استقلال آمریکا در زمینه انرژی" سخن گفته است که شامل استفاده از تمامی منابع انرژی موجود در این کشور، از جمله زغال‌سنگ است. وی تعهد دولت سابق را نسبت به استفاده از منابع تجدید پذیر یا حفاظت از محیط زیست طبیعی ندارد.

در مورد روابط آمریکا و عربستان سعودی، اگرچه این روابط در دوره باراک اوباما همچنان نزدیک بود، اما به خصوص پس از توافق هسته‌ای با ایران، این روابط گرمی سابق را نداشت و در مواردی با انتقادهای متقابل همراه بود.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخابات تهدید کرده بود که کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس را وادار خواهد کرد هزینه مبارزه با داعش را تقبل کنند، اما با توجه به احتمال موضعگیری سختگیرانه‌تر نسبت به ایران، احتمال دارد از سردی روابط عربستان و ایالات متحده در دوره زمامداری او کاسته شود.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 16555
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *