۰

فعالیت اکسون موبیل در کردستان عراق

حکومت اقلیم کردستان با موضوع نفت به عنوان مسئله ای داخلی برخورد می کند که تنها به کردها مربوط می شود و ارتباطی با حکومت مرکزی عراق نخواهد داشت. پیش از این نیز اقلیم کردستان با برگزاری کنفرانس های بین المللی خواستار سرمایه گذاری بین المللی در این اقلیم شده بود. از دیگر فعالیت های این حکومت خودمختار انعقاد قرارداد با شرکت های نفتی بدون مشورت و اطلاع رسانی به حکومت مرکزی عراق است.
اکسون موبیل - عصر نفت
اکسون موبیل - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، بودجه سال 2017 عراق که در تاریخ 7 دسامبر 2016 به تصویب رسید کردستان عراق را ملزم کرده است روزانه 550 هزار بشکه نفت از میادین نفتی اقلیم از جمله نفت استان کرکوک را به طور انحصاری از طریق سازمان بازاریابی نفت دولتی صادر کند و براساس قانون بودجه باید درآمد حاصله به خزانه عمومی فدرال واریز شود.

با این حال حیدرالعبادی نخست وزیر عراق سوم ژانویه حکومت اقلیم کردستان را به صادرات مقادیر زیادی نفت از طریق ترکیه و بدون اطلاع بغداد متهم کرد؛ اقدامی که باعث شد عراق تعهد خود به اوپک برای کاهش میزان صادرات روزانه نفت عراق به 200 هزار بشکه در روز را نقض کند.

به گفته عبادی، حکومت اقلیم کردستان تنها در ماه نوامبر روزانه 587646 بشکه را از طریق ترکیه و بدون هیچ گونه هماهنگی با بغداد صادر کرده است. همچنین از نظر حکومت مرکزی عراق معاملات مالی، تجاری و نفتی انجام شده تحت نظارت مسعود بارزانی از شفافیت لازم برخوردار نیستند.

آریز عبدالله، نماینده PUK در مجلس عراق و رئیس کمیسیون نفت و انرژی پارلمان ماه فوریه حزب دموکرات کردستان را متهم کرد که 400 هزار بشکه نفت از کرکوک صادر کرده است اما تنها درآمد حاصل از 200 هزار بشکه را به خزانه دولت مرکزی عراق واریز کرده است.

ویکی لیکس نیز سال گذاشته اسناد محرمانه ای را در مورد یک معامله میان حکومت اقلیم کردستان و ترکیه برای فروش میادین نفتی اقلیم کردستان به ترکیه در ازای 5 میلیارد دلار منتشر کرد.

هیرو ابراهیم احمد از رؤسای PUK در ماه سپتامبر نامه ای به حیدرالعبادی نوشته و از وی خواست تا به دلیل عدم موفقیت اقلیم خودمختار کردستان در پیروی از اصول شفافیت و انصاف در مسئله نفت منطقه از صادرات اقلیم جلوگیری کند.

طبق اعلام خبرگزاری بغداد، Iraqi News. com، روز دوشنبه حکومت مرکزی عراق از آغاز نخستین فاز برداشت نفت در اقلیم کردستان عراق و توسط شرکت اکسون موبیل آمریکا ابراز نگرانی کرد. این نگرانی از این بابت است که قانون اساسی عراق به اقلیم کردستان این اجازه را بدهد که با شرکت نفتی اکسون موبیل در برداشت نفت به نتیجه برسد.

طبق بیانیه ای که توسط اقلیم خودمختار کردستان عراق و به نقل از سخنگوی این اقلیم، بیان دازانی، اعلام شده، شرکت نفت آمریکایی اکسون موبیل نخستین مرحله از برداشت نفت را آغاز کرده است. در این بیانیه تاکید شده شده است مرحله دوم برداشت نفت از حوزه های نفتی اختصاص داده شده به این اقلیم نیز به زودی آغاز خواهد شد. دازانی با اشاره به تاثیر این عملیات در روابط حکومت مرکزی عراق تاکید کرد:

« در بندهای قانون اساسی بخش مشخصی به برداشت های نفتی اختصاص داده شده و بیان شده است برداشت جدید نفت خام در دست استان ها یا مناطقی است که با دولت مرکزی همکاری دارند.»

وی ادامه داد: براساس این حقیقت اگر بر سر راه این مشارکت مشکلات قانونی وجود نداشته باشد و چنین مجوزی در قانون اساسی وجود داشته باشد اقلیم کردستان از این قرارداد نفتی به نتیجه خواهد رسید.


منبع : فرصت امروز
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 16610
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *