۰
پیوندی خبر داد:

احتمال تولید بنزین یورو 5

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) از ساخت پمپ بنزین توسط این شرکت خبر داد و گفت: از آنجا که احتمال دارد تاپیکو بنزین یورو ۵ تولید کند، سعی می‌شود پمپ بنزین‌هایی که ساخته می‌شوند مطابق با استانداردهای بنزین یورو ۵ باشند.
احتمال تولید بنزین یورو 5
به گزارش ميزنفت به نقل از ایسنا، محمدحسن پیوندی در نشست خبری که امروز برگزار شد از جذب ۳۰ تا ۳۵ نیروی جدید در تاپیکو خبر داد و گفت: یکی از شرط‌های من برای حضور در تاپیکو جذب نیروی انسانی بود که برای این منظور ۳۰ تا ۳۵ نفر از دانشگاه‌های مختلف کشور در رشته‌های مختلف جذب خواهند شد.

او ادامه داد: طرح تجدید نیروی انسانی مستقیما زیر نظر من انجام می‌شود و نیروهای مورد نیاز دو سال در دانشگاه‌های مختلف و چنانچه لازم باشد در دانشگاه‌های خارج از کشور آموزش می‌بینند. جذب این تعداد نیروی انسانی نیاز به یک فضای فیزیکی مناسب دارد که دراین راستا تا آبان‌ماه آینده تاپیکو در یکی از ساختمان‌های شستا مستقر خواهد شد.

وی با بیان این‌که یکی از اهداف تاپیکو اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، اظهار کرد: اتمام پروژه‌ها حدود ۱۸ ماه به طول می‌انجامد و احتمالا سال ۱۳۹۷ پروژه عظیم خلیج فارس به اتمام می‌رسد. به عبارت دیگر محصولات ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۹۷ وارد بازارهای داخلی و بازارهای خارجی خواهد شد.  

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) ادامه داد: پروژه‌ تایررادیال بارز کردستان تا پایان امسال یا در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶ تمام می‌شود. همچنین پروژه متانول مرجان در سال ۱۳۹۶ تمام شده و با اتمام این پروژه سهم حدودا ۵۰۰ هزار تنی به تولید تاپیکو اضافه می‌شود. همچنین پروژه ایلام اوایل سال ۱۳۹۷ به اتمام خواهد رسید.

پیوندی با اشاره به پروژه متانول مرجان، تصریح کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر یک میلیون تن متانول در فناوران تولید می‌شود و با اتمام پروژه مرجان ۵۰۰ هزار تن متانول به تولید کشور اضافه خواهد شد، طرح تبدیل متانول به پروپیلن تحقق پیدا کرده و ظرفیت پروپیلن در کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: پروژه به طوری طراحی می‌شود که نفتا به‌طور مستقیم وارد کوره اولفین وارد می‌شود. در این راستا ممکن است بنزین یورو ۵ تولید کنیم و نفتا به بنزین یورو ۵ تبدیل شود.

مدیر عامل شرکت تاپیکو ادامه داد: طی دو سال آینده یعنی تا پایان سال ۱۳۹۷، ۵.۳ میلیون تن به متانول کشور اضافه می‌شود و به‌طور کلی ظرفیت متانول کشور به ۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

پیوندی با بیان این‌که ۴۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس است، افزود: با تکمیل این پالایشگاه هم صاحب گاز مایع می‌شویم و هم صاحب روزانه حداقل ۱۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و دیزل با استاندارد یورو خواهیم شد.

وی ادامه داد: از آنجا که شرکت ایران‌ پرسی‌گاز در حوزه گاز مایع در اختیار تاپیکو قرار دارد، به دنبال ایجاد پمپ بنزین هستیم. برای این منظور همه مواد مورد نیاز تا آخرین زنجیره یعنی باک بنزین ماشین را در اختیار داریم و لازم به خرید هیچ محصولی نیست. شرکت پرس‌ایران برند پرس‌ایران را برای تولید پمپ بنزین در داخل کشور اخذ کرده و در لوگوی آن از یوز ایرانی استفاده شده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با تاکید براین‌که اکثریت تولید قیر ایران و روغن‌ موتور به جز پالایشگاه اصفهان در اختیار تاپیکو است، تصریح کرد: تاپیکو صاحب یک سبد سنگین از انواع محصولات است. ما قصد داریم ظاهر پمپ‌ بنزین‌ها را تغییر دهیم، زیرا زمانی که در کشور بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می‌شود، باید جایگاه‌ها هم مطابق با استاندارد بنزین‌ها باشد.

پیوندی با تاکید بر این‌که تاپیکو نقش واردکننده بنزین را ندارد، توضیح داد: اگر به عنوان یک بیزینس منافع اقتصادی روزی ایجاب کند و نیاز به واردات داشته باشیم و این واردات برای ما سود داشته باشد بنزین وارد می‌کنیم.

وی با اشاره به ذینفعان تاپیکو، تصریح کرد: تفاوت عمده تاپیکو با سایر هلدینگ‌ها در زمینه‌ی ذینفعان ویژه‌ای است که دارد. منابع مالی تاپیکو حق بیمه‌شدگان کل کشور است که زیر چتر تامین اجتماعی قرار دارند، بنابراین باید مطالعات حرفه‌ای و دقیقی انجام شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در ادامه از وجود کمیسیون فروش ارز در شرکت فناوران خبر داد و افزود: این کمیسیون تحت نظارت بانک مرکزی و غیره فعالیت می‌کند و ارز را به موقع وارد بازار می‌کند. ارز پتروشیمی در جریان تحریم‌های تحمیلی یکی از کنترل‌کننده‌های ارزی کشور بود.

پیوندی با بیان این‌که در حال حاضر صادرات محصولات توسط خود شرکت‌ها انجام می‌شود، ادامه داد: در صورتی که توافق سهامداران دیگر درج شود، شرکت بازرگانی مستقل مسوولیت صادرات را برعهده می‌گیرد. البته سازمان تامین اجتماعی این شرکت را در اختیار دارد که اگر توافق حاصل شود آن را در اختیار تاپیکو قرار می‌دهد.

وی با اشاره به پهلوگیری یک کشتی ۳۷ هزار تنی قیر در کشور، گفت: این کشتی تحت نظر شرکت پاسارگاد بود و نخستین بار بود که بار یک کشتی ۳۷ هزار تنی برای قیر در بنادر کشور پهلو می‌گیرد. معامله این کشتی نقدی بوده و حدود ۳۷ میلیارد تومان ارزش آن بوده است. همچنین مقاصد این کشتی سنگاپور و مالزی بودند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با تاکید بر این‌که در زمینه‌ی مذاکره با اروپایی‌ها مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: تاکنون با اروپایی‌ها مشکلی نداشتیم حتی اروپایی‌ها را برای بازدید از پالایشگاه آبادان اعزام کردیم که ارزیابی کنند برای نوسازی این پالایشگاه به چه حجم از سرمایه‌گذاری نیاز است.

پیوندی در مورد سهام تاپیکو در بورس، گفت: برای بالا و پایین ‌رفتن سهام تاپیکو دلیل فنی وجود ندارد اما از آنجایی که تاپیکو دارای سبد کالایی وسیع است و در همه پتروشیمی‌های حضور دارد سریعا تحت تاثیر حوادث سنگین قرار نمی‌گیرد.
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب: 16709
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *