۰
۶
عراق در حال برداشت، ایران در حال تمدید

تعویق 5 باره مناقصه آزادگان

در حالی که عراقی‌ها با سرعت هر چه تمام تر در حال برداشت از میدان مشترک خود با ایران هستند، شرکت ملی نفت هنوز موفق به تنظیم اسناد مناقصه نشده و فعلا در حال تمدید زمان برگزاری مناقصه است؛ شبیه قصه تکراری تعویق‌های کنفرانس لندن.
تعویق 5 باره مناقصه آزادگان
به گزارش ميزنفت، سال 92 بود که خبرهای درگوشی از برگزاری کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی شنیده شد. این کنفرانس قرار بود در لندن برگزار شود که مجری و برگزار کننده این کنفرانس موسسه cwc بود. موسسه‌ای که به اعتراف رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی، شاهد حضور شخص سید مهدی حسینی در هیئت مدیره آن بود و در این حوزه‌ها فعالیت می‌کند. با وجود شائبه‌های بسیاری که در این باره وجود داشت، وزارت نفت بر رونمایی از IPC در لندن تاکید داشت و تاریخ‌های متعددی برای آن اعلام شد.

تحریم‌ها باعث شد تا بیش از یک سال معطلی برای معرفی این نوع قرارداد حوصله همه را سر ببرد تا با تاکید رکن الدین جوادی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت، این کنفرانس در تهران برگزار شود ولی از آنجایی که سید مهدی حسینی اصرار عجیبی بر برگزاری این کنفرانس در لندن داشت رسما اعلام کرد یک کنفرانس در تهران برگزار می‌شود ولی کنفرانس اصلی در لندن برگزار خواهد شد.

به هر حال داستان تعویق‌های مکرر لندن، نهایت کار را به لغو کامل برنامه وزارت نفت برای رونمایی از IPC در لندن کشاند و موسسه CWC بزرگترین شکست خورده این برنامه جذاب باشد. پس از آن بود که شنیده شد سید مهدی حسینی استعفا داده است که با توضیحات او همراه شد.

داستان آن روزهای تکراری و تعلل وزارت نفت باز هم در حال اکران است با این تفاوت که دیگر کنفرانس لندن و موسسه CWC در میان نیست و موضوع اصلی برگزاری نخستین مناقصه نفتی ایران است.

شرکت ملی نفت تا امروز چند تاریخ را برای برگزاری مناقصه آزادگان اعلام کرده است اما وقتی به موعد برگزاری این مناقصه نزدیک شده، آن را تمدید کرده و با بهانه‌های مختلف آن را به ماه بعد موکول می‌کند. یک بار دلیل این تاخیرها، عدم تایید شرکت‌های متقاضی توسط NIOC عنوان می‌شود و در بهانه‌ای دیگر، از آماده نشدن اسناد مناقصه و پیش نویس قراردادها گفته می‌شود.

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تاریخ 9 شهریور ماه گفته بود که اولین مناقصه نفتی با محوریت آزادگان هفته آخر مهر ماه برگزار می‌شود. کاردر در تاریخ 7 مهرماه اما به ایسنا گفت: به دلیل عدم ارسال مدارک از سوی شرکت‌های خارجی، مناقصه آزادگان در روزهای نخست آبان ماه برگزار خواهد شد. البته کاردر در تاریخ 19 اردیبهشت ماه اعلام کرده بود شرکت ملی نفت ایران در حال تهیه لیستی از شرکت‌های معتبر خارجی برای ورود به مناقصه است.

26 مهرماه کاردر باز هم خبرساز شد و برای بار سوم از تعویق مناقصه آزادگان خبر داد و تاریخ برگزاری مناقصه را از اوائل آبان ماه به آذر 95 موکول کرد. پس از آن دوباره کاردر به اتفاق منوچهری گفتند این مناقصه به دی ماه موکول شده است؛ دلیل این تاخیر هم چیزی نبود جز اضافه شدن چند شرکت به فهرست شرکت‌های مورد تایید NIOC .

بهمن ماه دیگر همه منتظر برگزاری مناقصه آزادگان بودند ولی خبری نشد و علی کاردر باز هم اعلام کرد این مناقصه در اسفند ماه برگزار خواهد شد. او روز گذشته به تسنیم گفت: در حال آماده سازی اسناد مناقصه هستیم تا در پایان این هفته شرایط برگزاری مناقصه برای شرکت هایی که پیش از این صلاحیت آنها مورد تأیید قرار گرفته اعلام شود و برگزاری نخستین مناقصه بین المللی نفت ایران با اعلام رسمی به این شرکت‌ها کلید بخورد.

البته داستان این تاخیرها به پیش از مهر 95 باز می‌گردد اما از آنجایی که آخرین ویرایش و اصلاح IPC مربوط به اواخر شهریور ماه است، تعویق‌های چند ماه پیش مورد اشاره قرار گرفته است. با توجه به اینکه هیچ محدودیت قانونی برای برگزاری مناقصه وجود ندارد، تعویق‌های مکرر تبدیل به رویه‌ای کسل کننده شده و علی کاردر مسئولیت اعلام این تعویق‌ها را به عهده گرفته
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 16712
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


کارشناسان نفتی
United States
حق دارید بخندید انشااله نوبت ما هم میشود بهرحال تا کی؟ وتا کجا؟انشاله فرج نزدیک است پایان عمر دولت روبه زوال است انشااله همدیگررا اقای پاک نژاد خواهیم دید؟؟
Iran, Islamic Republic of
دارن به ریش من و تو این کشور میخندن ! دارن به نهادهای نظارتی میخندن
کارشناسان نفتی
Iran, Islamic Republic of
شما چرا در دولت قبل که هیچگونه فعالیتی انجام نمیگرفت ساکت بودید؟
کارشناسان نفتی
Iran, Islamic Republic of
شما چرا در دولت قبل که هیچگونه فعالیتی انجام نمیگرفت ساکت بودید؟
محمود رضا
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا عراق شرکتهای بین المللی را آورده که دارد برداشت می کند.
دولت را بی کفایت وخود را ابرمتفکر صنعت نفت میدانید و هی میگویید دیدی گفتم نمیشه درحالی که خود دائما چوب لای چرخ دولت می گذارید و وقتی خود در نفت مصدر کار بودید تنها هنرتان ری..به صنعت نفت بود .خوب رویی دارید گور پدر سنگ پای قزوین