حرکت معکوس وزارت نفت در جاده اقتصاد مقاومتی

واردات بنزین بجای صادرات فرآورده‌های نفتی!

1 اسفند 1395 ساعت 8:51

خادمی: وزارت نفت بجای تمرکز جدی تر بر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و کنترل مصرف٬ به سمت امنیت عرضه پیش رفت تا در این میان٬ وارد کنندگان بنزین به سود کلانی دست پیدا کنند.


ميزنفت/ در حالی که افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی یکی از اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است نه تنها هیچ گونه سرمایه گذاری در این بخش صورت نگرفته است بلکه کشور با ورود به واردات کلان بنزین٬ در جهت عکس اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند.

دولت یازدهم که بر راس کار آمد و زنگنه را برای وزارت نفت برگزید٬ روی بنزین تمرکز ویژه‌ای کرد ولی بجای تسریع در بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس٬ روی واردات بنزین تاکید کرد. این در حالی بود که وزیر نفت در روز رای اعتماد خود قول داد پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال 92 به بهره برداری برسد اما این پروژه دچار کندی در توسعه شد و حالا گفته می‌شود فاز اول آن در اواسط سال 96 به بهره برداری می‌رسد.

در همین باره عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وزارت نفت در حوزه واردات بنزین و بی توجهی مطلق به اقتصاد مقاومتی گفت: وزارت نفت بجای تمرکز جدی تر بر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس و کنترل مصرف٬ به سمت امنیت عرضه پیش رفت تا در این میان٬ وارد کنندگان بنزین به سود کلانی دست پیدا کنند.

هدایت الله خادمی افزود: وزارت نفت براحتی مهمترین ابزار کنترل مصرف سعنی کارت سوخت را از رده خارج کرد تا بازار مصرف بنزین  برای واردکنندگان و دلالان این سوخت تضمین شود. نگاهی به آمارها و نمودارهای منتشر شده نشان می‌دهد رشد مصرف و واردات بنزین در این چند سال خیلی سریع تر از حد متعارف بوده است. متاسفانه یک سری اتفاقات طی سال‌های گذشته افتاد که با کنار هم گذاشتن آنها حس خوبی از عمل به اقتصاد مقاومتی و اقدامِ آن، به هیچ یک از دلسوزان نظام  دست نمی دهد.

نماینده مردم ایذه و باغملک ادامه داد: اول توقف تولید ریفرمیت بنزین در واحدهای پتروشیمی بود که این پتروشیمی‌ها در واقع فقط جزئی از بنزین را تولید می‌کردند و این ریفرمیت پس از اختلاط با بنزین پالایشگاه‌ها حتی کیفیت بعضی از آنها را افزایش می داد. دوم و بلافاصله پس از آن٬ مجوز هیئت دولت به وزارت نفت برای واردات بنزین به میزان 10 میلیون لیتر در روز بود در حالی که آن موقع کشور فقط در حدود 4 میلیون لیتر نیاز به واردات داشت. اتفاق دیگر اینکه بعد از حدود یک‌سال که مجوز واردات بنزین با قیل و قال فراوان علیه بنزین پتروشیمی‌ها صادر شد، تولید همان بنزین در پتروشیمی‌های مذکور مجددا از سر گرفته شد و این بار گفتند که سرطان زایی آن را با دستگاه هایی گرفته ایم!

خادمی تصریح کرد: اتفاق دیگر حذف کارت سوخت توسط دولت بود که با وجود تذکر همه کارشناسان کشور مبنی بر افزایش مصرف بنزین، احساس شد که دولت کاملا به این افزایش مصرف علاقه مند است. اتفاق آخر هم همین پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که وزیر نفت از همان روز رای اعتمادش در مجلس قول بهره برداری مرحله به مرحله هر سه فاز آن را در سال 92  داد اما الان دولت یازدهم رو به پایان است و هنوز حتی یک فاز از آن به بهره برداری نرسیده است.

وی اضافه کرد: حتی با وجود آنکه پس از برجام مشکل ورود تجهیزات بزرگ این پالایشگاه مرتفع شد، سرعت پیشرفت فیزیکی پالایشگاه فقط 7 درصد در هر سال بود یعنی نسبت به گذشته کندتر هم شد. ما در سال 91 حدود 1.9 میلیون لیتر در روز بنزین وارد می کردیم در حالی که دولت یازدهم موفق شد در کمتر از 4 سال حجم واردات را به 12 میلیون لیتر در روز برساند که این حجم از رشد مصرف و واردات بنزین در کل تاریخ کشور بی سابقه است. البته من نمی گویم عمدی در کار بوده است ولی به نظر می رسد بعضی از مسئولان اعتقادی به کاهش مصرف و خصوصا کاهش واردات بنزین نداشته باشند.

خادمی ادامه داد: این پالایشگاه از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است. اولین اهمیتش آن است که این پالایشگاه بنزینِ با کیفیت و در حد استاندارد یورو4 تولید می‌کند که مطمئنا تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوای‌ شهرها خواهد داشت. دوم اینکه فاز نخست این پالایشگاه که مسئولان وزارت نفت تا به حال بارها قول افتتاح آن را داده اند قادر است 12 میلیون لیتر در روز بنزین تولید کند و این 12 میلیون دقیقا برابر است با میزان کمبود بنزین مورد نیاز کشور که در حال وارد کردن آن هستیم؛ پس با افتتاح فاز اول این پالایشگاه ایران در زمینه بنزین به خودکفایی می‌رسد و با افتتاح فازهای 2 و 3 صادر کننده بنزین خواهیم شد.

وی اظهار داشت: مزیت سوم این پالایشگاه هم این است که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است زیرا با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز  تا حد قابل توجهی تحریم میعانات گازی و بنزین را بی اثر می‌کند. از یک طرف بیش از 25 میلیون بشکه از میعانات گازی ایران هم اکنون روی آب ذخیره است و نمی‌توانیم آن را به راحتی و به قیمت واقعی خودش بفروشیم و از طرف دیگر کشور دارد حجم زیادی بنزین وارد می‌کند. سوال اساسی اینجاست که  چرا بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز دنیا باید بنزین وارد کند؟


کد مطلب: 16749

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/16749/واردات-بنزین-بجای-صادرات-فرآورده-های-نفتی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir