افشاگری استاندار اسبق خوزستان

زنگنه بودجه ریزگردها را حذف کرد!

30 بهمن 1395 ساعت 18:11


ميزنفت/ حجازی استاندار سابق خوزستان درباره پشت پرده اوضاع اسفبار فعلی و بی کفایتی مسئولان دولت روحانی طی یادداشتی به نقش زنگنه در این میان پرداخت. در این یادداشت می‌خوانیم:

گزارشات بدون استناد به مستندات برای کوتاه مدت ممکن است در انحراف افکار عمومی موثر باشد اما با روشن شدن موضوع دیگر قابل کتمان نخواهد بود. تا سال ۱۳۹۰ برابر امار موجود بیش از ۹۰ درصد ریزگردها با منشاء خارج از کشور بود و در همان زمان دو مخزن تالاب هورالعظیم از چزابه تا شط علی با اب شیرین رودخانه کرخه و یک مخزن با اب زهکش سازمان اب و برق و شرکت نیشکر اب قابل توجهی داشتند. با بارندگی ها در زمستان سال‌های فوق علی رقم خشکسالی هیچگاه منشاء ریزگردها تالاب نبود. در حال حاضر هم مابقی تالاب نیز از اردیبهشت ماه سال ۹۵ ابگیری شده است.
 
پس سوال اینجاست که چرا در چند نوبت ریزگرد داشتیم و کماکان داریم. اگر مربوط به تالاب بود چرا اولویت دادن به بیابان زدایی در روزهای اخیر توسط وزیر محترم جهاد که بعد از سه سال تعطیلی پروژه دوباره آغاز شد از شرق استان و محدوده امیدیه و هندیجان شروع شد در حالیکه تالاب ها در غرب اهواز هستند. انتقال اب از سرشاخه رودخانه زهره و خیر اباد در سالهای اخیر و عدم تخصیص اب کشاورزی در منطقه عمومی هندیجان علت ریزگردهای درون استانی است و لذا عوام فریبی مردم بدور از شان مسولین است.
 
در دولت قبل مصوب شد که ۲۴۰ هزار هکتار کانون های ریزگرد بیابان با اعتبار مالی نفت بیابان زدایی شود که در همان سال به قرارگاه سازندگی سپاه واگذار شد. ولی با روی کار امدن دولت یازدهم و با مخالفت وزیر نفت در تامین اعتبار پروژه بیابان زدایی ریزگردها متوقف شد. نتیجه متوقف شدن آغاز ریزگردهای درون استانی شد. در حالیکه ریزگردها با منشاء خارجی در سال ۱۳۹۱ تقریبا قطع شد ولی از سال ۹۲ با منشاء استانی شروع شد. این کاهش مورد نظر با امار بازی کردن است چرا که تعداد ماندگاری و میزان غلظت ملاک است نه تعطیلی مدارس و ادارات.
 
در سال ۸۹ بیشترین تعداد دفعات ریزگرد با منشاء خارجی با ۹۰ نوبت و متوسط ماندگاری دو روز یعنی ۱۸۰ روز داشتیم که در طول تاریخ معاصر خوزستان بی سابقه بود. با همکاری وزارت خارجه و وزارت نیرو و سازمان محیط زیست توانستند با مشارکت دولت عراق تالاب های ناصریه و غرب بغداد و بخشی از هورالعظیم را ابگیری نمایند که نتیجه ان توقف ریزگرد با منشاء عراق شد. علی رغم انهمه روز ریزگرد هیچگاه شبکه برق و بالتبع آب و تلفن قطع نشد و مردم در رنج نبودند.
 
ناکارامدی سازمان ها و عدم تخصیص اعتبار در سالهای اخیر علی رغم افزایش صادرات نفت و بازگشت منابع به کشور و افزایش درامدهای مالیاتی و عدم توجه به ضرورت نگهداشت شبکه های برق و عدم نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی و الویت دادن به مباحث سیاسی موجب وضع اسف بار استان شد. نه تنها فرار سرمایه ها را بدنبال داشت بلکه موجب توقف سرمایه گذاری ها خواهد شد.

به نظر می رسد همانگونه که در راس دولت اذعان به عدم توفیقات در همه عرصه ها بنا به ملاحظات سیاسی و برای بازگشت اعتماد عمومی آغاز شده است در استان نیز با روش سال اول دولت که تخریب دولت قبل بود و نتیجه عکس داد با مردم سخن نگویند بلکه راه گفتگوی صادقانه را پیشی کنند و به مردم فرصت ابراز نگرانی بدهند چرا که برکت خداوند در صداقت با مردم است و نه فریب مردم. امیدوارم درد و رنج و سختی مردم که ظاهرا با رکود و بیکاری و کمبود نقدینگی پایانی ندارد بزودی پایان یابد و مسولین به دنبال خدمت بی منت و احترام به مردم را سرلوحه کار در ماه های باقیمانده دولت یازدهم نمایند.
 
لازم است دستگاه های مسول نیز بنا به وظیفه حرفه ای و تخصصی خود از سیاسی کردن گزارشات خود به مافوق و مردم خودداری نمایند چرا که همه امانت دار مردم هستند و اجازه اسیب رساندن به اموال و روان مردم را ندارند چرا که نزد درگاه الهی باید پاسخگو باشند.
 


کد مطلب: 16752

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/16752/زنگنه-بودجه-ریزگردها-حذف

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir