۰

​صادرات نفت ایران به سومین ماه کاهشی وارد شد

صادرات ایران در ماه ژانویه به نسبت پارسال حدود 68 درصد افزایش یافته اما از ماه جولای کمترین میزان صادرات است و طی سه ماه گذشته نیز روند کاهشی داشته است.
نفتکش - عصر نفت
نفتکش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، صادرات نفت ایران به 4 مشتری بزرگ آسیایی نفت این کشور در ماه ژانویه 2017 حدود 2 سوم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

آمارهای دولتی و رهیابی کشتی‌ها نشان داد 4 خریدار بزرگ نفت ایران، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن 1.64 میلیون بشکه نفت در روز از ایران در ماه گذشته میلادی خریدند که 67.6 درصد بیش از مدت مشابه سال 2016 است.

بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، اما این حجم طی 6 ماه گذشته کمترین میزان بوده است و برای سومین ماه متوالی از اکتبر پارسال که به بالاترین رقم 1.99 میلیون بشکه در روز رسید، کاهش یافته است.

به گفته منابع صنعتی ایران برای خریدارانی که خریدهای خود را افزایش دهند، تخفیف‌هایی در نظر گرفته است.

وزارت تجارت ژاپن روز سه شنبه آمارهای رسمی را منتشر کرد و نشان داد واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژانویه 7.9 درصد رشد داشته و به 209 هزار و 319 بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت ایران به هند بیش از 3 برابر شده و به 554 هزار و 600 بشکه در روز رسیده است و برای نخستین بار از ماه نوامبر از چین پیشی گرفت. کره جنوبی نیز بیش از 2 برابر نفت از ایران خرید که به روزانه 478 هزار و 32 بشکه رسیده است. این کشور نیز از چین پیشی گرفت و دومین خریدار بزرگ نفت در آسیا شد.

به گفته یک منبع آگاه صنعتی، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه فوریه به بازارهای جهانی از جمله اروپا به بیش از 2.20 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بیش از 2.16 میلیون بشکه در روز ماه ژانویه است. رقم صادرات ماه ژانویه کمترین میزان از ماه جولای به شمار می‌رود.

احتمالا ژاپن در ماه مارس از ایران نفت نخرد چراکه خریداران منتظر هستند تا دولت مبلغ رقم پوشش بیمه کشتی‌های حامل نفت ایران را در سال مالی جدید که از آوریل شروع می‌شود، تمدید کند.



منبع : فارس
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 16900
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *