۰

انتقاد پاکستان از قاچاق سوخت ایران

اداره گمرک و مالیات پاکستان در گزارشی اعلام کرد: قاچاق سوخت از ایران سالانه 300 میلیون روپیه به اقتصاد پاکستان خسارت وارد می‌کند.
قاچاق سوخت به پاکستان - عصر نفت
قاچاق سوخت به پاکستان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از روزنامه جنگ پاکستان، این اداره خواستار افزایش نظارت بر مرزهای دولت ایالتی بلوچستان برای جلوگیری از قاچاق به ویژه مواد نفتی شد.اداره گمرک و مالیات پیشنهاد کرد برای جلوگیری از قاچاق سوخت و کالا پست‌های مرزی مشترک بین پاکستان و ایران تشکیل شود.

تعیین گمرک برای کالاهای وارد شده از مسیرهای زمینی ایران و کاهش مالیات کالاهای وارد شده این کشور بین 15 الی 20 درصد از دیگر درخواست‌های اداره گمرک و مالیات پاکستان بود.

بلوچستان به دلیل داشتن 450 کیلومتر مرز مشترک با ایران و 1165 کیلومتر مرز با افغانستان طولانی‌ترین مرزهای مشترک با کشورهای همسایه را دارد که کنترل قاچاق در این ایالت را دشوار می‌سازد.

حدود 30 هزار نیروی مرزی از مرز مشترک با ایران حفاظت می‌کنند که این تعداد نمی‌توانند از قاچاق در این مرز طولانی جلوگیری کنند.فقط در مرز تفتان گمرک وجود دارد اما در بقیه نقاط مرز مشترک با ایران کنترل بر واردات چندان میسر نیست.اداره گمرک و مالیات پاکستان خواستار نظارت بیشتر بر مرزهای بلوچستان و سایر ایالت‌ها شد زیرا کالاهای قاچاق از طریق همین مرزها به سراسر این کشور راه پیدا می‌کند.

در ادامه اداره گمرک و مالیات خواستار اجرای یک مکانیزم جامع مشترک برای کنترل قاچاق در مرز و اصلاح نظام ناقص برای واردات و صادرات شد. سوخت ایران از مسیر بلوچستان توسط انواع خودروها و تانکر از طریق کویته به ایالت سند به ویژه شهر کراچی قاچاق می‌شود.

قاچاق سوخت توسط قاچاقچیان در مناطق مرزی پاکستان به یک تجارت پرمنفعت تبدیل شده تا جایی که قاچاقچیان مواد مخدر در این منطقه قاچاق تریاک را رها کرده و به قاچاق سوخت روی آورده‌اند.

مقدار سوخت قاچاق به‌طور دقیق مشخص نیست اما تاجران سوخت می‌گویند که روزانه 100 تا 130 تانکر که هر کدام قابلیت 25 تا 40 هزار لیتر دارند، گازوئیل قاچاق به بلوچستان پاکستان حمل می‌کنند.

در سواحل پاکستان، بیش از 90 پمپ بنزین شناور به صورت غیرقانونی مشغول فعالیت می‌باشند که اغلب آنها محل فروش بنزین قاچاق شده هستند. گفته می‌شود که بنزین قاچاق شده توسط قاچاقچیان بعد از مخلوط شدن با انواع ناخالصی‌ها به قیمت گزاف به ماهی‌گیران پاکستانی فروخته می‌شود.

بنزین قاچاق شده به صورت گسترده  در سواحل کراچی مرکز ایالت سند و پمپ‌بنزین‌های سیار به فروش می‌رسد گزارش‌ها نشان می‌دهد 50 تا 60 درصد سوخت مورد نیاز شهر کراچی از طریق نفت قاچاق تأمین می‌شود. گفته می‌شود که شرکت‌های کشتیرانی خارجی و پمپ‌ بنزین‌های داخلی از مشتریان ثابت گازوئیل قاچاق ایران هستند.

منبع: فارس
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 16927
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *