۰

بدهی 1300 میلیارد تومانی ایرلاین‌ها بابت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از صرفه‌جویی 4 هزار میلیارد تومانی دراجرای طرح عرضه سوخت بر اساس پیمایش خبر داد و گفت: بدهی ایرلاین‌ها به این شرکت 1300 میلیارد تومان است.
هواپیمت - عصر نفت
هواپیمت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد با اشاره به عملکرد این شرکت در سال 95، گفت: امسال توانستیم برای اولین بار در طول تاریخ صنعت نفت روزانه 400 هزار بشکه انواع فرآورده نفتی را صادر کنیم.

وی با اشاره به ورود شرکت‌های صاحب صلاحیت به طرح عرضه سوخت گفت:‌ امسال همچنین با دستور وزیر نفت برای اولین بار شرکت‌های صاحب صلاحیت توانستند در عرضه سوخت ورود پیدا کنند که 7 شرکت در سال 95 و تعداد زیادی شرکت در سال 96 فعالیت خود را در این زمینه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

این مقام مسئول با اشاره به عرضه بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 گفت: عرضه بنزین و گازوئیل با استاندارد روز به اروپا موجب شد که در کلانشهر تهران 60 روز هوای پاک‌تری را نسبت به سال 94 داشته باشیم.

ریاحی با اشاره به عملکرد این شرکت در توزیع و مصرف انواع فرآورده گفت:‌ در سال 95 به طور میانگین 74 میلیون و 200 هزار لیتر بنزین مصرف شد که 5.1 درصد رشد را نسبت به سال 94 دارد؛ همچنین مصرف نفت و گاز در قسمت حمل و نقل نیز 45 میلیون لیتر به طور روزانه بود که مصرف نفت و گاز در موارد غیر حمل و نقل نیز 36 میلیون لیتر را شامل می‌شد.

این مقام مسئول با اشاره به مصرف نفت سفید و گاز مایع و همچنین نفت کوره گفت:‌ به ترتیب 8 میلیون لیتر نفت سفید، 11 میلیون لیتر گاز مایع و 14 میلیون لیتر نفت کوره به طور متوسط در طول سال 95 مصرف شد.

ریاحی با اشاره به مصرف CNG گفت: 2 هزار و 382 جایگاه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد که در سال 95، 21 میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور مورد استفاده قرار گرفت.

*واردات روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین در سال ۹۵

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به واردات بنزین در طول سال 95 گفت: به طور میانگین روزانه 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شد و هم اکنون ذخیره استراتژیک بنزین در کشور یک میلیارد لیتر است. 

این مقام مسئول با اشاره به فروش مرزی بنزین و گازوئیل گفت: در سال 95 به طور میانگین 2 میلیون و 300 هزار لیتر فرآورده در مرزهای کشور فروخته شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در زمستان سال 95، خاطر نشان کرد: مشکلاتی که برای صنعت گاز کشور در زمستان رخ داد، موجب شد تا فعالیت شرکت ملی پخش در عرضه سوخت مایع به نیروگاه‌ها افزایش پیدا کند. به طوریکه در 8 ماهه امسال اگر مشکلی در تأمین سوخت نیروگاه‌ها وجود ن داشت اما در 4 ماه پایانی سال 2 میلیارد و 735 میلیون لیتر نفت گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شد تا مشکل قطع برق در کشور وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نیروگاه‌ها در تاریخ 4 آذر ماه 75 میلیون لیتر نفت گاز مصرف کردند که رکود مصرف در این سوخت مایع در این تاریخ شکسته شد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سال 96، یکی از اولویت‌های اصلی شرکت ملی پخش برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات فرآورده است که در این رابطه بندر ماهشهر برای افزایش صادرات فرآورده در حال تجهیز است.

*عرضه سوخت سه پالایشگاه در قالب برندینگ

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های این مجموعه در سال 96 پیگیری موضوع برندینگ است که در حال حاضر پالایشگاه‌های تهران،‌ اصفهان و تبریز توانستند مجوز عرضه سوخت را برندشان کسب کنند و از سال آینده شاهد ورود برند این پالایشگاه‌ها هستیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح برندینگ برای عرضه سوخت به هواپیماها، گفت: تا کنون 3 فراخوان برای این کار در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی شده است و امیدواریم سال آینده بتوانیم مناقصه انجام این کار را هر چه سریعتر طی کنیم تا اولین شرکت صاحب برد به صورت پایلوت در کشور بتواند کار خود را آغاز کند.

به گفته ریاحی، در طرح پیمایش خودروها و تخصیص سوخت به خودروهای گازوئیل‌سوز در طول 17 ماه گذشته 3 میلیارد و 700 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی شد که 4 هزار میلیارد تومان عاید کشور شد.

*خودروهای گازوئیل سوز برای ثبت نام فقط تا فردا مهلت دارند

وی ادامه داد: با نصب GPS به خودورهای گازوئیل‌سوز می‌توانیم عملکرد این طرح را بهبود ببخشیم و خودروها بر اساس پیمایش سوخت‌گیری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: خودروهای گازوئیل‌سوز برون‌شهری تا فردا 22 اسفندماه فرصت دارند به سایت WWW.UTMCS.IR مراجعه کرده و خودروی خود را ثبت کنند تا پس از اجرای این طرح دچار مشکل نشوند.

*بدهی ۱۳۰۰ میلیاد تومانی ایرلاین‌ها بابت سوخت

ریاحی با اشاره به آخرین وضعیت بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: همانطور که می‌دانید فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی دیگر اعتباری نیست و این کار به صورت نقدی انجام می‌شود. 

وی تصریح کرد:‌ در حال حاضر 1300 میلیارد تومان خطوط هواپیمایی به این شرکت بدهی دارند که 60 درصد آن مربوط به شرکت‌های ایران‌ایر، ماهان و آسمان است.

وی در پایان با اشاره به مقاصد صادراتی ایران برای صادرات فرآورده گفت:‌در حال حاضر کشورهای ارمنستان، عراق، افغانستان و پاکستان و همچنین کردستان عراق مشتریان فرآورده‌های نفتی ایران هستند اما نیم‌نگاهی نیز به کشورهای سریلانکا، چین و هند وجود دارد که آنها نیز درخواست خود را برای واردات فرآورده از ایران ارائه کرده‌اند.


منبع : فارس
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 17044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *