۰

افزایش شدید قیمت نفت در آینده اجتناب ناپذیر است

آژانس بین الملی انرژی اعلام کرد با توجه به اینکه سرمایه گذاری در پروژه‌های نفتی طی دو سال گذشته کاهش شدیدی داشته افزایش شدید قیمت نفت طی سال‌های آینده اجتناب ناپذیر است.
قیمت نفت  - عصر نفت
قیمت نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود تأکید کرد افزایش شدید قیمت نفت طی سال های آینده عملا اجتناب ناپذیر است.

در این گزارش آمده است طی دو سال گذشته و به دلیل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، سرمایه گذاری شرکت ها بر پروژه های نفتی کاهش قابل توجهی داشته است به گونه ای که در سال 2015 شاهد کاهش 25 درصدی سرمایه گذاری های نفتی نسبت به سال 2014 بودیم.

در سال 2016 این روند ادامه یافت و سرمایه گذاری های نفتی شرکت های بزرگ نسبت به سال 2015 نیز حدود 26 درصد کاهش یافت.

در حال حاضر تعداد زیادی از پروژه های نفتی بزرگ که قرار بود بخش قابل توجهی از نیاز نفت طی سال‌های در جهان را پاسخ دهد بلاتکلیف رها شده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از این پروژه ها تا رسیدن به مرحله بهره برداری سال ها زمان نیاز دارند و عملا طی سال های آینده منابع جدید بسیار کمی برای پاسخ گویی به افزایش تقاضای نفت در جهان وارد بازار خواهد شد.
البته تولید نفت آمریکا روند افزایشی را طی ماه های آینده آغاز کرده و عملا از تابستان گذشته شاهد افزایش تولید روزانه 500 هزار بشکه از این نفت بوده‌ایم.

تولید کنندگان نفت شیل توانسته‌اند در سال های 2015 و 2016 به ترتیب 30 درصد و 22 درصد از هزینه تولید این نفت بکاهند و عملا در حال حاضر تولید نفت شیل در آمریکا نسبت به زمان پیش از سقوط قیمت نفت بازدهی بسیار بیشتری دارد.

اما حتی این افزایش نیز نمی تواند کمبود ناشی از لغو بسیاری از پروژه های نفتی را که قرار بود تأمین کننده نیاز سالهای آینده جهان باشد را جبران کند.

کارشناسان آژانس بین المللی انرژی معتقدند افزایش تولید نفت شیل نیز نمی تواند کمبود عرضه نفت در جهان در سال 2020 را جبران کند و از سوی دیگر حجم پروژه های جدیدی که در حال توسعه هستند نیز از نظر تولید بسیار محدود است.

در این گزارش، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد در سال 2020 حجم تقاضای نفت در بازار جهانی به 104 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و این در حالی است که در این سال تولید نفت اوپک از 32.2 میلیون بشکه کنونی به 35.8 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

احتمالا در این سال بازار عطش بیشتری برای خرید نفت از خود نشان دهد و اوپک را مجبور کند تا ظرفیت ذخیره خود را نیز به کار اندازد. اما این ظرفیت نیز احتمالا بتواند حداکثر 2 میلیون بشکه در روز به عرضه نفت اضافه کنند.


منبع : تابناک
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 17072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *