هند به دنبال احیای روپیه با ایران؟

2 فروردين 1396 ساعت 13:32

به دنبال مواضع تند دولت جدید آمریکا در قبال ایران، دولت هند به دنبال یک مکانیسم جدید برای پرداخت هزینه نفت ایران می‌باشد.


به گزارش ميزنفت به نقل از رویترز،  در حالیکه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا تحریم‌های مالی تازه‌ای را علیه تهران وضع کرده است، هند به دنبال راه‌اندازی یک مکانیسم پرداختی جدید برای تجارت با ایران است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، ترامپ توافق میان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را بعنوان یک توافق بد محکوم کرد و دولت وی بعد از آزمایش موشک بالستیک ایران، در پیام هشدارآمیزی اعلام کرد که تهران را «تحت نظر» قرار داده است.

طبق تحریم‌های پیشین غرب علیه ایران، هند یک طرح شبیه به داد و ستد کالا طراحی کرده بود که مورد پذیرش واشنگتن بود و به این کشور اجازه می‌داد بخشی از پول نفت تهران را از طریق یک بانک دولتی به روپیه بپردازد.

شرکت‌های هند سپس توانستند پول کالاهای صادر شده به ایران را با استفاده از ما به التفاوت پول نفت ایران که به شکل روپیه در بانک «UCO» نگهداری می‌شد، دریافت کنند.

با اینحال، از اوایل سال گذشته که بخشی از تحریم‌های ایران لغو شد، بیش از 90 درصد از حسابهای روپیه از کار افتاد و به 20 میلیارد روپیه (305 میلیون دلار) کاهش یافت زیرا پالایشگاههای هند پول نفت ایران را به یورو پرداخت می‌کردند.

رئیس بانک UCO درباره مکانیسم جدید پرداخت پول نفت ایران گفت:‌«ما از طریق یورو در حال کار بر روی یک مکانیسم جدید هستیم و به دنبال یک بانک مناسب در اروپا هستیم تا بعنوان یک واسطه میان ایران و هند عمل کند».

وی ضمن اعلام این مطلب که دولت در تلاش است تا راه‌حلی پیدا کند، گفت: سیستم پرداخت یورو هنوز شکل نگرفته است و مشخص نیست».

علیرغم آنکه برخی تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران لغو شده است، همچنان سخت‌گیری‌هایی در قبال ایران از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا وجود دارد و با افزایش تنش‌ها، هند و ایران به دنبال آن هستند که به همان مکانیسم قبلی پرداخت روپیه بازگردند.
 


کد مطلب: 17130

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/17130/هند-دنبال-احیای-روپیه-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir