۰

بیروت: کوتاه نمی آییم

در حالی که لبنان تلاش می کند تا مناقصه هایی را در زمینه اکتشاف نفت و گاز این کشور تدارک ببیند، برخی خبرها از تلاش رژیم صهیونیستی برای مانع تراشی در این زمینه حکایت دارد. هرچند وزیر انرژی لبنان امروز (سه شنبه) تاکید کرد که کشورش از حق خود کوتاه نمی آید.
بیروت: کوتاه نمی آییم
به گزارش ميزنفت،  تارنمای صهیونیستی «گلوبز» امروز (سه شنبه) نوشت که رژیم صهیونیستی از طریق ایالات متحده به دنبال فشار آوردن بر لبنان است تا برنامه مناقصه این کشور را در زمینه اکتشاف نفت و گاز در بلوک های دریایی پنجگانه تغییر دهد.
بر اساس این گزارش، سه بلوک از این پنج بلوک در آب های مشترک بین لبنان و فلسطین اشغالی واقع شده و بین لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر این منطقه که مساحت آن بالغ بر 800 کیلومتر مربع می شود مناقشه و اختلاف وجود دارد.

وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی چندی پیش پیشنهادی در خصوص قانون مناطق دریایی مطرح کرد و به موجب این قانون محدوده آب های دریایی رژیم صهیونیستی از جمله منطقه مشترک بین لبنان و فلسطین اشغالی مشخص می شود.

به نوشته تارنمای یاد شده، پس از چند سال آماده سازی و به تعویق افتادن امور، دولت لبنان یک ماه و نیم پیش از شرکت های حفاری خواست تا درخواست خود را برای مرحله اولیه مناقصه حفاری اکتشاف نفت و گاز ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، لبنان میزان نفت موجود در آب های خود را در حدود 850 میلیون بشکه تخمین زده و «وسام ادموند شباط» مدیر کل بخش نفت و گاز وزارت انرژی لبنان هفته گذشته در یک کنفرانس گازی در قبرس درباره خطرهای یافت شدن نفت و گاز در بلوک های مورد مناقصه سخن گفت.

گلوبز به نقل از «یوفال اشتاینتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نوشت: اوایل ماه فوریه (بهمن) ما با ارسال یک یادداشت رسمی به سازمان ملل، مراتب اعتراض خود را از نحوه برخورد لبنان در این قضیه و برگزاری مناقصه درباره آب های اقتصادی که بخشی از آن با آب های اقتصادی اسرائیل تداخل دارد اعلام کردیم.


*لبنان کوتاه نمی آید
در همین حال، «سزار ابی خلیل» وزیر انرژی لبنان در گفت و گوی امروز (سه شنبه) خود با شبکه تلویزیونی «المیادین» اظهار داشت: لبنان برنامه اعطای مجوز حفاری نفت و گاز در تاریخ تعیین شده (سپتامبر/ شهریور) را ادامه می دهد و از حق خود در بهره برداری از نفت موجود در آب های حریم لبنان کوتاه نخواهد آمد.

ابی خلیل افزود: اسرائیل که طرحش در اعطای مجوز حفاری شکست خورده تلاش می کند تا مانع از دستیابی لبنان به حقوق خود در این زمینه شود.

وی تاکید کرد: استفاده از ثروت های سرزمینی حق لبنان است و ما در برابر تهدیدها کوتاه نخواهیم آمد.
براساس بررسی کمیته نفت مستند به بررسی های ژئوفیزیکی که با مطالعات همه جانبه آمریکائی ها همخوانی دارد، لبنان و فلسطین اشغالی چندین مخزن نفت و گاز مشترک دارند.

لبنان پیش بینی کرده ظرف مدت هفت تا ده سال بتواند تولید نفت را شروع کند زیرا عملیات برگزاری مناقصه ها باید پایان یابد تا شرکت های برنده بتوانند عملیات اکتشاف و کاوش و استخراج را شروع کنند و به این ترتیب لبنان وارد باشگاه کشورهای تولید کننده نفت شود.

به گفته ناظران، مهمترین چالش فراروی لبنان، رژیم صهیونیستی است که از سال ها قبل تولید گاز در این مناطق را شروع کرده و با عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز در دریای مدیترانه حتی در خارج از مرزهای آبی فلسطین اشغالی درصدد سیطره بر منابع نفتی لبنان است.

بیروت پیش از این از سازمان ملل متحد درخواست کرده بود تا برای حفظ منابع نفتی لبنان به منازعه لبنان با رژیم صهیونیستی ورود کند.
چهارشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 17133
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *