۰

با سرعت فعلی پرونده این میدان مشترک تا 1400 هم بسته نخواهد شد

وزیر سابق نفت گفت: افتتاح طرح‌های دولت قبل در پارس جنوبی مشکلی را حل نمی‌کند چون پروژه‌های توسعه شبکه انتقال گاز معطل گذاشته شد و عملا انتقال گاز تولید شده با مشکلات متعدد روبرو خواهد بود.
رستم قاسمی - عصر نفت
رستم قاسمی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، رستم قاسمی درباره طرح‌های پارس جنوبی با بیان اینکه دولت یازدهم باید پاسخگوی کار نکرده خود باشد، اظهار داشت: افتتاح طرح‌های دولت قبل در پارس جنوبی مشکلی را حل نمی‌کند چون پروژه‌های توسعه شبکه انتقال گاز معطل گذاشته شد و عملا انتقال گاز تولید شده با مشکلات متعدد روبرو خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کار دیگران را به نام خود ثبت کردند و اهمیتی هم نمی‌دهند، ادامه داد: در دولت دهم 18 فاز پارس جنوبی همزمان در حال اجرا بود و پیشرفت این فازها در تاریخ صنعت نفت کشور بی‌سابقه بود.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه طرح‌های پارس جنوبی در همه ادوار با یک نرم‌افزار واحد کنترل پروژه می‌شود کسی نمی‌تواند بر آمارهای میزان پیشرفت و سرعت پیشرفت پروژه‌ها خدشه‌ای وارد کند.

قاسمی گفت: در شرایط تحریم پیشرفت طرح‌ها به طور متوسط ماهیانه 1.49 درصد بوده است این در حالی که در دوره توتال و شل این عدد 1.29 درصد و در دولت یازدهم متوسط پیشرفت ماهانه کمتر از 0.5 درصد بوده است. 

وزیر سابق نفت ادامه داد: اگر با سرعت پیشرفت سال‌های 90 و 91 پارس جنوبی ادامه پیدا می‌کرد پرونده این طرح ملی حداکثر تا پایان سال 94 باید بسته می‌شد اما با روند فعلی تا سال 1400 نیز پرونده این طرح ملی پایان نخواهد یافت. 

وی اظهار داشت:‌ تأخیر هر دو فاز پارس جنوبی به نرخ امروز بیش از 4 میلیارد دلار به کشور ضرر وارد می‌کند و باید پرسید چه کسی در این باره پاسخگو خواهد بود؟ به خصوص در شرایطی که طرح‌هایی که باید حداقل دو سال پیش به بهره‌برداری می‌رسید را در آستانه انتخابات بهره برداری می‌کنند.

قاسمی گفت: در بهره‌برداری از فازهایی که با پیشرفت بالا تحویل دولت یازدهم شده بود تعلل زیادی اتفاق افتاد چنانکه فاز 12 پارس جنوبی در مرداد 92 با پیشرفت 93.5 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود اما زمان زیادی برای بهره‌برداری از آن صرف شد.

وی ادامه داد:  فاز 17 و 18 که قرار است در آستانه انتخابات افتتاح شود، با پیشرفت 78 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود و در این دولت 4 سال زمان برد تا 22 درصد باقیمانده تکمیل شود  در حالی که این دو فاز باید حداکثر تا پایان سال 93 تمام می‌شد.

وزیر سابق نفت افزود: فاز 19 پارس جنوبی نیز با پیشرفت 70 درصدی به دولت یازدهم تحویل شده است و انتظار می‌رفت افتتاح آن به شب انتخابات موکول نشود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از طرح‌هایی که قرار است بعد از ۴ سال شب انتخابات افتتاح شود طرح پتروشیمی کاویان است که واحد اول آن در پاییز سال 91 رسماً افتتاح شد و واحد دوم آن در مرداد 92 با پیشرفت 99 درصدی تحویل دولت یازدهم شد و فقط منتظر خوراک از فازهای پاس جنوبی بود.

قاسمی در پایان گفت: طرح دیگری که می‌خواهند افتتاح کنند پتروشیمی مروارید است که آن هم با بیش از 60 درصد پیشرفت تحویل این دولت شده و ۴ سال برای تکمیل آن زمان صرف کرده‌اند تا شب انتخابات از آن بهره‌برداری کنند.



منبع : فارس
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 17310
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *