۱
۱
35 هزار بشکه غیر پایدار

پیشنهاد کاهش 10 هزار بشکه‌ای تولید نفت از لایه نفتی

بر اساس پیشنهاد پیمانکار پروژه توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، تولید حداکثر 25 هزار بشکه‌ای از این میدان باید جایگرین برنامه 35 هزار بشکه‌ای شرکت ملی نفت شود ولی تا به امروز NIOC زیربار این پیشنهاد نرفته و همچنان روی 35 هزار بشکه مدنظر تاکید دارد.
پیشنهاد کاهش 10 هزار بشکه‌ای تولید نفت از لایه نفتی
به گزارش ميزنفت، پیمانکار این پروژه اعلام کرده است که تولید 35 هزار بشکه‌ای یک برنامه پر ریسک است که در صورت اجرای آن میزان تولید را طی ماه‌های آینده به زیر 15 هزار بشکه در روز برساند. به همین دلیل است که میران تولید از لایه نفتی تا به امروز بطور متوسط کمتر از 22 هزار بشکه در روز بوده است.

محسن پاک نژاد معاون تولید شرکت ملی نفت روز گذشته در ارتباط تصویری با محل برگزاری مراسم بهره برداری از فازهای پارس جنوبی و لایه نفتی صراحتا اعلام کرد که با دستور روحانی، عملیات بهره برداری از لایه نفتی به میزان 35 هزار بشکه در روز بطور رسمی آغاز خواهد شد.
بر اساس گفته‌های یک منبع آگاه، مجموع نظرات کارشناسان مخزنی، برنامه ریزی 22 تا 25 هزار بشکه‌ای بهترین روش برای تولید از میدانی است که ایران در کمتر از یک ماه به تولید از آن پرداخته است.

گفتنی است وزیر نفت در تاریخ 27 بهمن 94 در خصوص تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفته بود : "تا قبل از پایان سال، تولید از میدان مشترک پارس جنوبی به 35 هزار بشکه خواهد رسید." این وعده وزیر نفت محقق نشد تا اینکه «غلامرضا منوچهری» معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت در پایان سال 95 از رسیدن تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی به 35 هزار بشکه در نخستین هفته فروردین ماه 96 خبر داد. منوچهری 29 اسفند 95 در این خصوص گفت: "به طور طبیعی برداشت از هر چاه با روزانه پنج هزار بشکه آغاز می‎شود و ظرف پنج تا هفت روز به تدریج به رقم برداشت روزانه 35 هزار بشکه می‎رسیم و این رقم تولید استمرار خواهد داشت."

این وعده نیز در خصوص افزایش تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تحقق نیافت تا اینکه وزیر نفت دهم فروردین ماه از رسیدن تولید نفت از پارس جنوبی به 20 هزار بشکه در روز خبر داد. زنگنه در این خصوص گفت: " هم اکنون 20 هزار بشکه نفت در روز از لایه نفتی میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود که بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی میزان برداشت از این لایه نفتی به 35 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد."

پاک نژاد هم روز گذشته میزان برداشت کلی از این حوزه را 560 هزار بشکه اعلام کرد که متوسط روزانه تولید 21 هزار و 500 بشکه‌ای را نشان می‌دهد. کارشناسان می‌گویند امکان برداشت بیشتر از لایه نفتی وجود دارد اما به دلیل  ارجحیت پایداری تولید نسبت به میزان تولید، افزایش میزان برداشت ریسک بزرگی است.

گفتنی است  وزیر نفت در هیئت مدیره شرکت ملی نفت خواسته است تا کارفرمایی لایه نفتی به شرکت نفت و گاز پارس برگشت داده شود که هنوز مشخص نیست این دستور شفاهی چه زمانی کتبی و در مرحله بعد عملیاتی می‌شود. شرکت نفت فلات قاره البته طی چندماه اخیر با برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان خود جهت حضور در این پروژه، مخالف این تصمیم است ولی به احتمال بسیار فراوان، نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما معرفی خواهد شد.
 
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 17328
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


بیژن
Iran, Islamic Republic of
با سلام
منظور از پایداری تولید در میدان مشترک چیست؟
چه تضمینی وجود دارد که با کاهش تولید از سوی ایران کشور قطر نسبت به افزایش تولید از این میدان اقدام ننماید.
در یک میدان مشترک تا زمانیکه با کشور دیگر بر سر تولید روزانه از میدان به توافق نرسیدیم بایستی تولید حداکثری را اولویت برنامه تولیدی خود در آآن میدان قرار دهیم.
واقعا بعضی مواقع در سایت شما چیزهائی نوشته می شود که خواننده را به صداقت آن سایت مشکوک می نماید.