۰

فرار شرکت ملی نفت از پاسخ به اظهارات جهانگیری

شرکت ملی نفت معتقد است اسناد و منابع اطلاعاتی استفاده شده درگزارش«بزرگنمایی ۳۰ میلیارد دلاری/ پول شرکت نیکو کجا خرج شد!؟» مشخص نیست؛ مهرطی توضیحی به شفاف سازی بیشتر در این زمینه می پردازد.
شرکت ملی نفت - عصر نفت
شرکت ملی نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، بدنبال انتشار گزارش «بزرگنمایی ۳۰ میلیارد دلاری/ پول شرکت نیکو کجا خرج شد!؟» که در تاریخ دوم اردیبهشت ماه در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، شرکت ملی نفت ایران جوابیه ای به دفتر خبرگزاری ارسال کرده که به این  شرح است:

 سردبیر محترم خبرگزاری مهر

با سلام و احترام؛

پیرو خبر منعکس مورخ ۹۶.۰۲.۰۲ آن خبرگزاری محترم با عنوان «بزرگنمایی ۳۰ میلیارد دلاری/ پول شرکت نیکو کجا خرج شد!؟» نکات ذیل جهت اطلاع و بهره برداری خبرنگار محترم آن خبرگزاری اعلام می شود.

مقتضی است با عنایت به ماده ۲۳ قانون مطبوعات و در راستای تنویر افکار عمومی پاسخ ذیل در کوتاه ترین زمان ممکن در خروجی آن خبرگزاری محترم منعکس گردد.

-اسناد و منابع اطلاعاتی استفاده شده در این گزارش در خصوص تزریق منابع مالی مورد اشاره به برخی از پروژه های ملی مشخص نیست و بر همین اساس مبنا نمی تواند مورد استناد قرار گیرد.

-منابع مالی تزریق شده به مگاپروژه های پارس جنوبی در فواصل مختلف در اسناد شرکت ملی نفت ایران موجود است و بارها در مصاحبه های خبری مختلف به آن اشاره شده است بنابراین اظهارنظر نویسنده گزارش انتقادی مورد نظر در خصوص  عدم  ارائه پاسخ روشن از سوی وزیر نفت در خصوص منابع مالی مربوط به این پروژه درست نمی باشد.

پاسخی شفاف به جوابیه‌ای مبهم

به گزارش خبرنگار مهر، گزارش هفته گذشته این خبرگزاری در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس جمهور بود که گفته بود:«۵۰ میلیارد دلار از پول بانک مرکزی در شرکت نیکو سرمایه گذاری شده بود و از همین مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است». بر این اساس، خبرگزاری مهر بصورت مستند و با تکیه بر اسناد شرکت ملی نفت ٬٬ گزارش تفریغ بودجه و کیفرخواست بابک زنجانی؛ از بزرگنمایی ۳۰۰ میلیارد دلاری اسحاق جهانگیری پرده برداشت.

گزارش مهر شامل ۳ محور ۱- میزان سپرده گذاری بانک مرکزی در شرکت نیکو٬ ۲- منابع واگذار شده به بابک زنجانی و در نهایت ۳- تزریق وام دریافت شده از بانک مرکزی به پروژه‌های نفتی کشور بود که شرکت ملی نفت ایران تنها در موضوع سوم توضیحاتی را ارائه کرده است و سعی کرده است برای دو موضوع نخست پاسخی منتشر نکند. این در حالی است که خمیرمایه اصلی گزارش اخیر٬ بررسی صحت ادعای معاون اول بود که بصورت مستند این ادعا رد شد.

از طرفی اینکه شرکت ملی نفت در باره دو موضوع نخست سخنی به میان نیاورده است بطور حتم به معنای صحت گزارش این رسانه بوده است ولی درباره مورد سوم که آمار و جداول را مستند ندانسته است، باید گفت که اعداد مندرج در جداول مورد اشاره٬ برگرفته از اسناد مالی شرکت ملی نفت ایران است که به دلیل برخی محدودیت‌ها امکان انتشار جزئیات همه آن‌ها وجود نداشت؛ چنانچه شرکت ملی نفت معتقد است که این آمار مستند نیست بهتر بود برای تنویر افکار عمومی هم که شده محل هزینه ۲۰.۲ میلیارد دلار مربوط را مشخص می‌کرد و برای پاسخ به یک گزارش مستند٬ از کلی گویی بهره نمی گرفت.

تاکید مجدد می‌شود که خبرگزاری مهر جداول منتشر شده را از اسناد مالی شرکت ملی نفت استخراج کرده است که همه این اسناد با امضاهای آن در این رسانه محفوظ است و در صورت لزوم می‌تواند آن را منتشر کند. خبرگزاری مهر انتظار داشت   شرکت ملی نفت ایران با علم به اینکه امار و اطلاعات گزارش مهر، مستند و درست است، درباره ابهامات موجود بر سر هزینه کرد ۲۰.۲ میلیارد دلار توضیح قانع کننده ای ارائه کند نه اینکه آمار مستند و دقیق گزارش مذکور را زیر سوال ببرد.

به هر حال شرکت ملی نفت ایران دارای بروکراسی عظیمی است و برای پرداخت یک سند یک میلیون دلاری حداقل باید از ۱۰ فیلتر عبور کرد و در تمامی این فیلترها٬ اسناد بایگانی می‌شود و نهادهای بازرسی و نظارتی هم به آن‌ها دسترسی دارند و اگر محل هزینه ۲۰.۲ میلیارد دلار با ابهام روبه رو بود تا به امروز وزارت نفت از آن رونمایی می‌کرد.

در پایان خبرگزاری مهر آمادگی خود برای انتشار محل مصرف منابع بانک مرکزی در پروژه‌های نفتی را اعلام می‌کند و امیدوار است در آستانه انتخابات٬ در هر ادعایی که مطرح می‌شود٬٬ انصاف و صداقت رعایت گردد.


منبع : مهر
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 17404
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *