قیمت نفت خام اندکی کاهش یافت

12 ارديبهشت 1396 ساعت 11:16

خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، قیمت نفت خام صبح روز سه شنبه اندکی کاهش یافت، زیرا افزایش تولید در لیبی و آمریکا این نگرانی را بوجود آورده که ممکن است کاهش تولید به رهبری اوپک نتواند مازاد نفت در بازارها را از بین ببرد.


به گزارش ميز نفت ، حتی با وجود توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک، بازارها همچنان از سرعت کم کاهش موجودی انبارهای در سطح جهان نگرانند و قیمت های نفت تحت فشار قرار دارند.

 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذر 1395) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید این سازمان موافقت کرد تا سطح قیمت های نفت افزایش پیدا کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. 

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند. 

ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند. 

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. 

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از سطح تولید جمعی خود موافقت کردند.
این توافق تنها برای 6 ماهه نخست سال 2017 معتبر است و احتمال می رود برای 6 ماهه دوم نیز تمدید شود.

انتظار می رفت موجودی انبارهای نفت آمریکا در هفته گذشته میلادی کاهش یابد، اما 10 درصد نیز از مقدار آن در پایان سال 2016 بیشتر شد.

قیمت آتی نفت خام برنت دریای شمال در بازار لندن در ساعت 02:27 بامداد امروز به وقت گرینویچ 6 سنت یا 0.1 درصد نسبت به آخرین قیمت دیروز کاهش یافت و به 51 دلار و 46 سنت رسید. در پایان معاملات دیروز نیز قیمت نفت برنت 53 سنت نسبت به جمعه گذشته کاهش پیدا کرد.

قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در ساعت یاد شده در بازار نایمکس این کشور با 9 سنت یا 0.2 درصد کاهش نسبت به اخرین قیمت دیروز به 48 دلار و 75 سنت رسید.

قرار است اوپک و هم پیمانان غیراوپکی آن که به توافق کاهش تولید پیوسته اند، در 25 مه (چهارم خرداد) گرد هم آیند تا در مورد تمدید توافق یاد شده برای 6 ماه دیگر تصمیم گیری کنند.

کانامه گوکون از بازار معاملات اوکاتو شوجی در توکیو گفت: مازاد عرضه نفت در بازارها به ویژه در بازارهای اروپایی زیاد است و مانع افزایش قیمت نفت برنت می شود.

وی افزود: به طور کلی تقاضای نفت در حال کاهش و مجموع موجودی انبارهای نفت در حال افزایش است. 
شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است، تولید نفت این کشور به بیش از 760 هزار بشکه در روز رسیده اکه بیشترین مقدار از دسامبر 2014 (آذر 1393) است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:


منبع : ایرنا


کد مطلب: 17465

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/17465/قیمت-نفت-خام-اندکی-کاهش-یافت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir