۰

چرا بعد از حذف بنزین پتروشیمی آلودگی هوا کاهش نیافت؟

نماینده ادوار مجلس گفت: اخباری وجود دارد مبنی بر آنکه بسیاری از مجموعه‌­هایی که مسئول رفع و یا مشخص کردن میزان آلودگی هوا هستند، با واسطه یا بی‌­واسطه با بعضی از واردکنندگان بنزین ارتباط دارند.
آلودگی هوا  - عصر نفت
آلودگی هوا - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، محمدحسن آصفری، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما نسبت به کاهش آلودگی هوا پس از حذف بنزین پتروشیم‌ی­ها چیست، گفت: مساله آلودگی هوا به چندین عامل بستگی دارد و نمی‌­توان تنها آن را به بنزین پتروشیمی نسبت داد.

وی افزود: متاسفانه سازمان محیط زیست امروزه نقش خود را در موضوع کاهش آلودگی هوا، با مسائل سیاسی و اقتصادی گره زده است؛ بنابراین نمی‌­تواند نظر کارشناسی دقیق و شفاف را در خصوص آلودگی هوا بیان کند.

این نماینده ادوار مجلس گفت: نگاه ما به محیط زیست، یک نگاه اقتصادی است و جریانی وجود دارد که از سبد آلودگی هوا، جیب خود را پر می­کند. این گروه به منافع اقتصادی هنگفتی دست پیدا کرده و با سلامت مردم بازی می­کنند.

وی اظهار داشت: افرادی هستند که مساله آلودگی هوا را با توجیهات غیرکارشناسی بیان می­‌کنند که استانداردهای بین­ المللی آنها را تایید نمی­‌کند؛ اینها خیانت به کشور است.

* گزارش شفافی از کمیسیون اصل 90 درباره آلودگی بنزین وارداتی ارائه نشد

آصفری عنوان کرد: امروزه اعتماد مردم نسبت به سازمان محیط زیست سلب شده است و برای مردم این پاسخ به درستی بیان نشد که آیا بنزین پتروشیمی‌­ها آلوده بوده است یا خیر؟

نماینده دور نهم مجلس گفت: قرار بود کمیسیون اصل 90 در این زمینه یک گزارش شفاف ارائه دهد اما اطلاعات دقیقی نسبت به آن منتشر نشد.

*کارشناسان نباید با واردکنندگان بنزین ارتباط داشته باشند

این نماینده ادوار گذشته مجلس گفت: برای بحث‌­های کارشناسی که بر روی بنزین وارداتی صورت می­گیرد، کارشناسان باید به صورت کاملاً بی‌­طرف عمل کنند؛ به عبارتی این افراد نباید در واردات بنزین نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه اخباری وجود دارد مبنی بر آنکه بسیاری از مجموعه‌­هایی که مسئول رفع و یا مشخص کردن میزان آلودگی هوا هستند، با واسطه یا بی‌­واسطه با بعضی از واردکنندگان بنزین ارتباط دارند.

آصفری اضافه کرد: بنابراین مجموعه‌­ای باید بر روی آلودگی بنزین پتروشیمی‌­ها نظر بدهد که حکم بی­طرف داشته باشد.

*حذف بنزین پتروشیمی‌­ها باعث افزایش واردات شد

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تصریح کرد: حذف بنزین پتروشیمی­ها یک مسیر اشتباه بود که به موجب حذف آن، واردات افزایش یافت و در نتیجه ارز زیادی از کشور خارج می‌­شود.

وی یادآور شد: بهتر است مسئولین به جای پرداختن به این موضوعات ساده، تمام تلاش خود را به کار گیرند تا فعالیت پالایشگاه‌­ها و پتروشیمی‌­های کشور به سمتی برود که بنزین با اکتان بالا و بنزین یورو 4 تولید کنند.

*کاسبان تحریم در موضوع بنزین

وی تصریح کرد: اسناد دقیقی وجود دارد که نشان می­دهد در رابطه با واردات بنزین، یک سری افراد مرتبط با برخی سازمان‌ها نقش داشته‌­اند؛ اینها همان کاسبان تحریمی هستند که دولت شعار آن را می­داد.

آصفری افزود: در واقع می‌­توان گفت که کاسبان تحریم امروزه در بدنه بعضی از مجموعه‌­های مرتبط با دولت حضور دارند.

وی اضافه کرد: اگر شرایط به همین منوال پیش برود و نگاهمان به تولید داخل کاهش پیدا کند، در آینده نسبت به  برخی از محصولات وارداتی استراتژیک به کشور، با مشکل مواجه خواهیم شد؛ با این وجود دیگر تولیدکننده‌­های داخلی نیز رغبتی به این چرخه داخلی نخواهند داشت.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به آنچه که نسبت به افراد مرتبط با سازمان محیط زیست درباره با واردات بنزین شنیده می‌­شود، نمی­‌توان نظر کارشناسی داد که اگر پتروشیمی­‌ها وظایف اصلی خود را کنار بگذارند، سودآورتر خواهد بود.

*آلودگی هوا تنها بر روی کاغذ کاهش یافته است

وی در پاسخ به این پرسش که خانم ابتکار بیان کرده­اند پس از حذف بنزین پتروشیمی، شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم و یا آنکه معاون ایشان گفته‌­اند که پس از حذف این بنزین، میزان بنزن هوا از 600PPM به 30PPM رسیده است، گفت: نه اینگونه نیست؛ این دولت بیان کرد که تورم تک رقمی شده است اما سر سفره مردم دیده نمی‌­شود. مساله کاهش آلودگی هوا نیز همین­گونه است.

آصفری بیان کرد: آلودگی روز به روز افزایش می‌­یابد و آماری که سازمان محیط زیست از آلودگی هوا بیان می­کند تنها بر روی کاغذ است و در عالم واقعیت وجود ندارد.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آلودگی به حدی افزایش یافته است که حتی شاهد تعطیلی­ مدارس، اداره‌­ها وغیره در برخی شهرها هستیم. این تعطیلی­‌ها نشان می­دهد که حذف بنزین پتروشیمی‌­ها نتوانسته تاثیرگذار باشد.

*خانم ابتکار باید مدیرکل سیاسی وزارت کشور می‌­شد

وی بیان کرد: بهتر بود که خانم ابتکار به جای مدیریت سازمان محیط زیست، مدیر کل سیاسی وزارت کشور می­شد چراکه ایشان به جای پرداختن به مسائل حوزه خود، آنقدر رفتارهای سیاسی از خود نشان می­دهد که می­توان گفت سازمان محیط زیست را به یک باشگاه سیاسی برای خود تبدیل کرده است .

آصفری در پایان یادآور شد: وجود مسائل سیاسی در بدنه سازمان محیط زیست موجب شده است که این سازمان از مسئولیت اصلی خود غافل شود.

*چرا پس از حذف بنزین پتروشیمی آلودگی همچنان ادامه دارد؟

عضو کمسیون امنیت ملی مجلس نهم، با بیان اینکه مساله آلودگی هوا به چندین عامل بستگی دارد و نمی­توان تنها آن را به بنزین پتروشیمی­‌ها نسبت داد، گفت: از جمله عوامل موثر در آلودگی هوا می­توان به وجود ریزگردها، پایین رفتن آب­های زیرزمینی، عدم بارش نزولات آسمانی، سوخت کارخانه‌­ها و صنایع در اطراف شهرها اشاره کرد.

وی عنوان کرد: اگر سازمان محیط زیست ادعا می­کند که حذف بنزین پتروشیمی اثر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا داشته است،  پس چرا پس از حذف این بنزین، نه تنها آلودگی باقی مانده است بلکه روز به روز شاهد افزایش غلظت آلایندگی­های هوا در برخی شهرها هستیم.



منبع : فارس
 
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 17478
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *