کاتالیست‌هایی که شارژ نشدند

ستاره خلیج فارس قربانی افتتاح نمایشی

13 ارديبهشت 1396 ساعت 10:44

در حالی که وزیر نفت گفته بود افتتاح فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس٬ نمایشی نیست اما بررسی‌های موجود نشان می‌دهد این افتتاح بطور کامل نمایشی بوده است.


به گزارش ميزنفت٬ برای تولید بنزین یورو 4 و یور 5 از ترین نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس سه واحد فرآیندی وجود دارد که واحد نخست مربوط به CCR بوده و دو واحد دیگر ایزومریزاسیون هستند. وقتی میعانات گازی وارد واحد نخست می‌شود کاتالیست‌ها آن را تبدیل به بنزین یورو معمولی می‌کنند و برای تبدیل به بنزین یورو 4 و یورو 5 باید به دو واحد دیگر ارسال شوند که به دلیل عدم شارزژ کاتالیست‌های این دو واحد٬ عملا فاز نخست به شکل بسیار ناقصی به بهره برداری رسیده است.

چند هفته پیش بود که کاتالیست‌های واحد CCR شارژ شده و فعالیت خود را آغاز کردند ولی از آنجا که بخش احیا در این واحد به دلیل مشکلات دستگاهی و تجهیزات در سرویس قرار نگرفته‌اند  امکان تزریق مستمر خوراک وجود ندارد و فقط در حد چند روز و یک هفته تزریق خوراک و تولید بنزین معمولی امکان پذیر است.

با راه اندازی تجهیزات فعلی توانایی توید بنزین معمولی در این واحد مستمر می‌شود که پیش بینی می‌شود به یک ماه زمان نیاز داشته باشد. همچنین برای تولید بنزین یورو 4 راه اندازی واحد ایزومریزاسیون ضروری است اما هنوز کاتالیست‌های این دواحد شارژ نشده‌اند و تا 45 روز آینده امکان تولید بنزین یورو 4 وجود ندارد.


کد مطلب: 17480

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/17480/ستاره-خلیج-فارس-قربانی-افتتاح-نمایشی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir