۰

نگرانی بازار از ناکامی اوپک و رشد اقتصادی چین

افت ناگهانی نفت خام در بازار این هفته آن هم به کمترین حد خود در شش ماه گذشته به احتمال زیاد به دلیل نگرانی از رشد اقتصادی چین، ذخائر بالای نفت و موضع صندوق های سرمایه بوده است.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، نفت خام ایالات متحده CLc۱ در روز پنجشنبه با ۵ درصد کاهش ۴۵,۲۹ دلار به ازای هر بشکه معامله شد که کمترین حد خود از نوامبر می باشد یعنی زمانی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت با کاهش ۱.۸ میلیون بشکه در روز برای شش ماه اول ۲۰۱۷ موفقت اعضای خود و سایر تولید کنندگان بیرون از این گروه را بدست آورد.

با این حال روز جمعه شاهد یک بهبود ۱,۵ درصدی در قیمت های نفت بودیم که به کمک عربستان و روسیه بدست آمد. عربستان آمادگی روسیه برای پیوستن به اوپک برای تمدید قرارداد مهار عرضه به منظور کاهش اشباع مداوم بازار را تضمین کرده است.

«مایکل ترن» مدیر استراتژی انرژی جهانی در بازارهای سرمایه آر بی سی گفت "مردم اغلب برای تبیین مسائل از مهندسی معکوس استفاده می کنند. اما من فکر می کنم سرعت حرکت این هفته از چین و تحدید نقدینگی این کشور نشئت می گیرد. این مسئله بازار را در تمام مواد ومحصولات اولیه به هراس انداخت. این مسئله فقط به نفت مربوط نیست و ماجرای کل اقلام اولیه است."

نظرسنجی تولید چین در این هفته موجب نگرانی هایی درباره رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ جهان شده است که احتمالا در سه ماهه اول امسال به پیک خود رسیده و بانک مرکزی چین نیز اقدام به محدود سازی اعتبار کرده است که منجر به کاهش قیمت های سهام برای چهارمین هفته متوالی شده است.

تردید ها درباره تأثیر کاهش عرضه به رهبری اوپک درچند ماه گذشته و این که آیا این اقدام اوپک برای تخلیه سطوح متورم ذخائر نفت کافی بوده است یا خیر نیز بر قیمت های این محصول سنگینی کرده است. ذخائر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته کمتر از حد انتظار کاهش داشته است و دلیل آن نیز  جبران کاهش عرضه اوپک توسط افزایش تولید این کشور است.

در نتیجه این ها، ممکن است که معامله کندگان نفت در نهایت به این نتیجه رسیده باشند که نباید به اوپک برای تعادل زود هنگام ذخائر در بازار نفت خام امید بست.

بنابر «بارکلای هج» که یک گروه تحقیقات سرمایه در فیرفیلد در آیووا است از جمله گروه هایی که به نظر می رسد با عجله به فروش روی آورده اند شرکت های مدیریت معاملات آتی یا مشاوران تجارت کالا (سی تی ای) هستند که مدیریت حدود ۳۴۰ میلیارد دلار دارایی را در دست دارند.

این گروه ها دیگران را برای خرید یا فروش معاملات آتی، گزینه های سلف و قراردادهای آتی تبادل ارز مشورت می دهند. این ها غالبا به روند کلان اقتصادی در سراسر دارایی ها نظر می کنند و بسیاری از بازارها را با استفاده از مدل هایی برای تشخیص شروع و پایان اقدامات معامله می کنند.

برای چنین شرکت هایی علائم متعدد تغییر روند در هفته جاری واضح بوده است، سقوط در معاملات آتی سنگ آهن چین، ضرر و زیان هنگفت در قیمت های طلا و مس، و همچنین ذخائر بالای نفت خام که معامله کنندگان این محصول را به هراس انداخته است.


منبع : بازار نیوز
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 17522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *