۰

لیبی تولید نفت خود را افزایش داد

در حالی که به دلایل مختلف تأثیرگذاری توافق کاهش عرضه نفت اوپک به بازار جهانی کاهش یافته و قیمت نفت به زیر 50 دلار در هر بشکه رسیده است، افزایش تولید نفت لیبی بر مشکل اوپکی‌ها افزوده است.
نفت لیبی - عصر نفت
نفت لیبی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، آمارهای رسمی نشان می‌دهند با توجه به بهبود اوضاع سیاسی در لیبی تولید نفت این کشور به بالاترین میزان از سال 2014 تا کنون رسیده است. این افزایش تولید از سوی لیبی به افزایش فشار بر کشورهای عمده تولیدکننده نفت که از برنامه خود برای تمدید توافق کاهش عرضه خبر داده بودند منجر شده است. در حال حاضر، بنا به گفته یک منبع آگاه سطح تولید نفت لیبی به 780 هزار بشکه در روز رسیده است. 

جدالا الااوکالیه عضو هیأت مدیره شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد: در روزهای پایانی ماه آوریل کشور روزانه 700 هزار بشکه نفت تولید می‌کرده است. افزایش تولید نفت لیبی به تشدید بحران برای اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت در جهان شده است چرا که این کشورها در اواخر سال گذشته میلادی برای پایین آوردن مازاد عرضه موجود در بازار جهانی نفت تولید خود را کاهش دادند اما افزایش سطح تولید نفت لیبی به بالا رفتن دوباره مازاد عرضه منجر خواهد شد.

روز گذشته تنها به فاصله چند ساعت وزرای انرژی روسیه و عربستان از احتمال تمدید توافق اوپک برای بیش از یک دوره شش ماهه و در طول سال 2018 خبر دادند.

کشورهای عضو اوپک در روز 30 نوامبر سال 2016 توافق کردند که مجموع عرضه نفت خود به بازار جهانی را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند در این توافق به دلیل تداوم بحران سیاسی از اجرای این توافق مستثنی شد.

اختلافات سیاسی و درگیری‌های نظامی بین گروه‌های مسلح و احزاب سیاسی در لیبی باعث شده بود که تولید نفت این کشور طی سال‌های گذشته به شدت کاهش یابد در حال حاضر اوضاع در این کشور بهبود یافته و درگیری‌ شبه‌نظامیان کاهش قابل توجه یافته و زمینه برای افزایش تولید نفت این کشور فراهم شده است.

بنا به اعلام منابع آگاه، پس از حدود سه هفته تعطیلی پالایشگاه زاویه در لیبی هم اکنون نفت میدان نفتی شرآرا به این پالایشگاه منتقل می‌شود، میدان نفتی الفیل نیز که تولید نفت آن از ماه آوریل سال 2015 متوقف شده بود نیز از سر گرفته شده است.

بنا به آمارهای جمع‌آوری شده از سوی بلومبرگ بازگشت این دو میدان نفتی به چرخه تولید به نفت لیبی باعث شده است که سطح تولید نفت این کشور آفریقایی به 850 هزار بشکه در روز سال 2014، نزدیک شود.

در اوایل ماه مارس نیز درگیری های مسلحانه باعث شد تا دو بندر نفتی این کشور تعطیل شوند که پس از حل موضوع فعالیت این دو بندر مجدداً آغاز شد.

پیش از سال 2011 و سقوط دولت قذافی در این کشور لیبی روزانه 1.6 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد اما در حال حاضر با توجه به کاهش تولید نفت این کشور لیبی یکی از کوچک‌ترین تولیدکنندگان نفت عضو اوپک محسوب می‌شود.



منبع : فارس
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 17555
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *