۰

تصمیم هند برای خرید گاز مایع از ایران

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله تصمیم هند برای خرید گاز مایع از ایران،کاهش کسر بودجه عربستان در 3 ماه نخست 2017 در پی رشد درآمدهای نفتی، افزایش صادرات نفت کردستان عراق به 500 هزار بشکه در روز، افزایش تقاضای نفت در هند پس از 3 ماه متوالی افت و دو برابر شدن صادرات نفت روسیه به هند در سال 2017 میلادی بوده است.
ایران و هند - عصر نفت
ایران و هند - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، براساس اطلاعات دریافتی از روزنامه «اکونومیک تایمز»، هند برای نخستین بار قراردادی برای واردات گاز مایع «ال پی جی» از ایران امضا کرده و با توجه به افزایش تقاضای داخلی، به دنبال متنوع سازی منابع تامین ال پی جی است.

به موجب این قرارداد، شرکت های دولتی نفت هند در 6 ماه آینده، ماهانه یک سوپر تانکر، معادل 44 هزار تن ال پی جی از ایران خریداری خواهند کرد.

هند برای تامین تقاضای رو به افزایش داخلی خود ماهانه حدود یک میلیون تن «ال پی جی» وارد می‌کند.
میزان مصرف ال پی جی هند در سال 17-2016 با 9.8 درصد افزایش به 21 میلیون و 550 هزار تن رسید که 11 میلیون تن از این میزان از طریق واردات تامین شد.

**کاهش کسر بودجه عربستان در 3 ماه نخست 2017 در پی رشد درآمدهای نفتی 

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، کسری بودجه عربستان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در سه ماه نخست سال مالی جاری میلادی با افزایش درآمدهای نفتی این کشور کاهش یافت.

این در حالی است که دولت عربستان می‌کوشد امور مالی عمومی را بهبود بخشد و وابستگی اقتصادی خود را به درآمدهای مالی کاهش دهد.

کسری بودجه عربستان تا ماه مارس امسال هفت میلیارد دلار بوده است، در حالی که این میزان در مقطع مشابه پارسال 25 میلیارد دلار بود.

درآمدهای نفتی عربستان در مقطع یاد شده با بیش از دو برابر افزایش به 30 میلیارد دلار رسید که این رقم در سه ماه نخست سال 2016 میلادی 14 میلیارد دلار بوده است. از جمله اهداف این کشور در برنامه بودجه 2020 میلادی قطع وابستگی اقتصادی به درآمدهای نفتی است. 

**صادرات نفت کردستان عراق به 500 هزار بشکه در روز رسید

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «هوشاوی بابکر» نماینده حزب دموکرات کردستان عراق در روسیه اعلام کرد که صادرات نفت این منطقه به 500 هزار بشکه در روز رسیده است.

وی گفت: با وجود افت قیمت های نفت، ما تنها به بودجه خود از فروش محدود نفت، متکی هستیم. عراق عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، و اقلیم خودمختار کردستان، هر یک نفت را به صورت مستقل می‌فروشند. 

**تاخیر در فروش همه سهام دومین پالایشگاه بزرگ هند به روسیه و هلند

‎به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، شرکت «اسار اویل» هند به عنوان دومین پالایشگر خصوصی نفت هند، در پی بدهی پنج میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلاری خود به ٣٠ بانک این کشور، تصمیم به فروش تمامی سهام خود به شرکت های ترنسنفت روسیه و ترافیگورای هلند به ارزش تقریبی ١٣ میلیارد دلار گرفت

اما براساس آخرین اعلام این بانک ها، این قرارداد فروش که تا ماه آوریل به تعویق افتاده بود، دوباره به ماه های آینده موکول شده است.

روسنفت و ترافیگورا قرار است هر کدام ٤٩ درصد از سهام این پالایشگاه را خریداری کنند. 


**افزایش تقاضای نفت در هند پس از 3 ماه متوالی افت

به گزارش بلومبرگ، گزارش وزارت نفت هند نشان می دهد، در ماه آوریل 2017 میلادی مصرف سوخت (فرآورده های نفتی) این کشور پس از کاهش در سه ماه نخست، با 3.3 درصد افزایش به 16 میلیون و 790 هزار تن رسید.
بر اساس گزارش این وزارتخانه، مصرف گازوئیل که 40 درصد مجموع تقاضای سوخت این کشور است، در این مقطع با 2.8 افزایش به 6 میلیون و 960 هزار تن و استفاده از بنزین با 4.5 درصد رشد به دو میلیون و 90 هزار تن افزایش یافت.
به گفته تحلیلگران، رشد تقاضای نفت هند در تابستان همچنان ادامه می‌یابد. 

**صادرات نفت روسیه به هند در سال 2017 میلادی دو برابر شد

به گزارش رویترز، روسیه که به موجب توافق کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عرضه این کالا را کاهش داده است، میزان صادرات نفت خود را به هند در سال های اخیر، که هرگز از 500 هزار تن در سال فراتر نرفته بود، از آغاز سال 2017 تاکنون به بیش از یک میلیون تن رسانده و انتظار می‌رود از این رقم فراتر رود.

با توجه به این که عربستان و عراق، دو منبع عمده عرضه نفت به هند، صادرات این کالا را در پی توافق اوپک محدود کرده اند، روسیه می‌کوشد با افزایش صادرات به هند، سهم خود را از بازار نفت افزایش دهد و حتی سهم کشورهای عضو اوپک را نیز بگیرد.


منبع : ایرنا
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 17589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *