۰

تلاش هند برای یافتن جایگزین‌هایی برای نفت اوپک

وزیر نفت و گاز طبیعی هند اعلام کرد: کاهش تولید اوپک و دورنمای نفت گران‌تر این کشور را بر آن داشته تا خرید از تامین‌کنندگان آمریکایی و کانادایی و همچنین حرکت به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را مورد ملاحظه قرار دهد.
وزیر نفت هند - عصر نفت
وزیر نفت هند - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، دارمندرا پرادهان این اظهارات را در وین و در آستانه نشست روز پنج شنبه اوپک عنوان کرد که قرار است طی آن، اعضای این سازمان درباره‌ تمدید کاهش تولید به منظور مقابله با اشباع عرضه جهانی نفت تصمیم بگیرند.

پرادهان گفت: هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است، در راستای منافع ملی خود برای تضمین نفت ارزان عمل خواهد کرد و استفاده از گاز طبیعی را در راستای رعایت توافق تغییرات جوی پاریس توسعه می‌دهد و مشتاق است که بیودیزل و سایر سوخت‌های تجدیدپذیر را مورد بررسی قرار دهد.

وزیر نفت هند در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: من می‌خواهم منافع مصرف کنندگانم را حمایت کنم. رهبری هند به امنیت انرژی برای همه شهروندانش بسیار متمرکز است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور تضعیف رونق نفت آمریکای شمالی، سال‌های متعددی به افزایش تولید اقدام کرد که قیمت‌ها را به رکورد پایینی رساند، اما قیمت‌های پایین به کشورهای اوپک لطمه زد و آنها را تشویق کرد تاکتیک خود را تغییر داده و تولید را محدود کنند.

وزیر نفت هند خاطر نشان کرد که کاهش تولید اوپک تلاشی برای مهار کاهش قیمت نفت است، اما وی نگران است که این اقدام به سرمایه‌گذاری کمتر در بخش انرژی منجر شده و قیمت‌ها را در بلند مدت افزایش دهد.

وی گفت: روزهای ثبات بازار برای مصرف‌کنندگان به پایان رسیده و اکنون تولیدکنندگان درصدد تثبیت بازار هستند. هند در تماس با تامین‌کنندگانی است که به طور سنتی از آنها استفاده نکرده بود و پالایشگاه‌های هندی در حال تعیین جزییات این استراتژی برای خرید محموله‌های نفت از تولیدکنندگانی شامل آمریکا و کانادا هستند که بسیار رقابتی شده‌اند.

هند سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است و ۸۶ درصد از نیازهای نفتی خود را از کشورهای اوپک وارد می‌کند تا خوراک ظرفیت پالایش ۴.۶ میلیون بشکه در روز خود را تامین کند. این کشور قصد دارد ظرفیت پالایش خود را تا سال ۲۰۲۳ به ۶.۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

پرادهان گفت: ما می‌دانیم که شیل سابق بر این در قیمت بالای ۶۰ دلار در هر بشکه رقابتی بود اما این قیمت اکنون ۴۰ دلار است.

وزیر نفت هند همچنین اظهار کرد: تولیدکنندگان اوپک باید یک قیمت مسئولانه برای نفت مشخص کنند و با آسیا باید به شکل برابر با مصرف‌کنندگان غربی رفتار کنند.

وی خاطرنشان کرد: هند به قیمت بسیار حساس است و می‌خواهد در بازار داخلی خود رقابتی بماند. این کشور مایل است نفت خام خود را از یک بازار رقابتی از هر نقطه‌ای از جهان تامین کند و استفاده از انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی را افزایش داده و استفاده از خودروهای برقی را تشویق می‌کند.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک پس از دیدار با پرادهان اظهار کرد: اوپک برآورد کرده است تقاضای نفت هند به میزان بیش از ۱۵۰ درصد تا سال ۲۰۴۰ افزایش خواهد یافت و به حدود ۱۰.۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد که معادل ۹ درصد از تقاضای جهانی در مقایسه با چهار درصد کنونی است.

به گفته پرادهان، سرانه مصرف انرژی هند معادل ۰.۵۵ تن نفت است که بسیار کمتر از متوسط جهانی ۱.۹ تن نفت محسوب می‌شود، اما انتظار می‌رود مصرف انرژی تا سال ۲۰۳۵ تقریبا دو برابر شود.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 17716
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *