۲
۶
چالشی بنام خصولتی

فاجعه ای برای پالایشگاه اصفهان

این افراد که همگی جزء تحصیل کردگان دانشگاهی و با مدرک مهندسی شیمی با فراخوان کشوری و برگزاری آزمون توسط شرکت جذب شدند، با دور زدن قانون به شرکت های صوری پیمانکاری واگذار شدند.
فاجعه ای برای پالایشگاه اصفهان
ميزنفت/ شركت پالايش نفت اصفهان از سال 1358به عنوان زيرمجموعه شركت ملي  پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي به عنوان يك سازمان دولتي آغاز به كار کرد و در سال 1387در چارچوب سياستهاي كلي برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران از جمله موارد مشمول در صدر اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به صورت صد در صد به بخش خصوصی واگذار شد.

جای تعجب است که در شرکت صد در صد خصوصی بازهم بسیاری از کارمندان و تمام روسا و تصمیم گیران، کارمند رسمی وزارت نفت هستند اما بیان شرایط موجود در شرکت مشخص می سازد که "خصولتی" شدن، تنها بزرگترین واحد صنعتی استان اصفهان و یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور را از نظارت شرکت پالایش و پخش خارج کرد و این شرکت را به حیاط خلوت نیروهای باقی مانده ی وزارت نفت تبدیل کرد، تا به صورت "ملک شخصی" این کارکنان اداره شود. پس از خصوصی شدن شرکت مستقلا در سال های 1392  و 1394 اقدام به جذب نیرو برای واحدهای عملیاتی کرد.

این افراد که همگی جزء تحصیل کردگان دانشگاهی و با مدرک مهندسی شیمی با فراخوان کشوری و برگزاری آزمون توسط شرکت جذب شدند، با دور زدن قانون به شرکت های صوری پیمانکاری واگذار شدند و با حقوق بسیار بسیار کمتر از کارکنان رسمی، کار کاملا مشابه را انجام می دهند. این نیروها از تمام امکانات و امتیازات محروم هستند. هیچ حمایتی در بخش درمانی نمی شوند و حتی اجازه استفاده از رستوران نیروهای رسمی را ندارند و در کنار سایر کارکنان زحمت کش و شریف پیمانکاری از قبیل آشپز، نظافتچی و آبدارچی و... در رستورانی جدا قرار داده شده اند.

تمام امکانات رفاهی شرکت از قبیل مهمانسرای مشهد و ویلای دریاکنار و ... مخصوص نیروهای رسمی شرکت است. منازل سازمانی شهرک شهید منتظری که جزء اموال پالایشگاه است و مانند سایر اموال، به بخش خصوصی واگذار شده است، فقط به نیروهای رسمی اختصاص داده شده است و به سایر کارکنان فقط منازل "بخش کارگری" داده می شود که شرایط بسیار نامناسبی دارند. شرکت سال هاست از درخواست های بهبود وضعیت این منازل از جمله احداث پارکینگ به دلیل بار مالی خودداری می کند ولی ابتدای سال 1396 تمامی روسا و مسئولان شرکت، به نوبت به "سفرهای ..." و غیر ضروری ژاپن اعزام شده اند، آن هم در سال اقتصاد مقاومتی. معضل دیگر شرکت، "اضافه کارهای ...." کارکنان رسمی است که در مواقعی حتی از حقوق دریافتی آنها بیشتر می شود.

در برهه ای از تاریخ ایران، که بسیاری از خانواده ها به دلیل بیکاری جوانان تحصیل کرده خود، شرایط نامناسبی دارند، در پالایشگاه اصفهان برای جلوگیری از کم شدن ساعات اضافه کار کارکنان رسمی، نیروی جدید جذب نمی شود، و کمبود نیرو با اضافه کاری جبران می شود، در حالی که با حقوق اضافه کاری هر کارمند رسمی امکان جذب حداقل سه نیروی تحصیل کرده وجود دارد. به جز دو باری که شرکت به استخدام نیرو در واحدهای عملیاتی مبادرت کرده است، سایر نیروها و در بخش های بسیار باقی مانده، بر خلاف موازین قانونی و شرعی، صرفا با رابطه، و اکثرا از فرزندان کارکنان رسمی، جذب کار شده اند. این "استخدام های ...." از فرزندان کارکنان در شرکتی خصوصی، بر چه مبنای قانونی انجام می شود؟ متاسفانه استخدام بی ضابطه ..... انجام شده است و حتی رشد بیشتری از قبل گرفته است. جای بسیار تعجب است که بعضی از کارکنان رسمی پس از بازنشسته شدن هم دست از شرکت نمی کشند و با قرارداد جدید مجددا دعوت به کار می شوند.

متاسفانه علی رغم پیگیری های فراوان، برخورد وزارت نفت دولت یازدهم، با پدیده خصولتی شدن شرکت پالایش نفت اصفهان و "حیاط خلوت و ملک شخصی شدن" یکی از بزرگترین مراکز صنعتی کشور برای تعدادی از کارکنان رسمی وزارت نفت، فقط انفعال بود. برای حل این مشکلات بزرگ، علاوه بر بیان شرایط جهت اطلاع سایر هموطنان، از نماینگان محترم اصفهان درخواست مطرح شدن موضوع در مجلس شورای اسلامی و تحقیق و تفحس از شرکت پالایش نفت اصفهان در بررسی نقض قانون های مکرر، اختلاف فاحش نظام پرداخت با وجود کار مشابه، استخدام های نجومی غیر قانونی و غیر شرعی، سفرها و اضافه کاری های نجومی و ...را داریم. امیدواریم این واحد صنعتی از تملک نیروهای رسمی وزارت نفت خارج شود در اختیار مردم شریف ایران و اصفهان در جهت کمکی به حل مشکل بیکاری و قدمی در راه اقتصاد مقاوتی قرار گیرد.
يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 17785
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آرش تدبر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این بلیه و مصیبت عظمی و ظلم آشکار و تبعیض ناروا در سراسر وزارت نفت حکمفرماست. چه مثل اینجا که خصولتی است و چه جاهای دیگر که حتی کاملا دولتی است ولی عده بسار زیادی که بار اصلی کارها بر دوش آنان است فقط و فقط حداقل قانون کار را دریافت می کنند و از تمامی مزایایی که در این نوشتار یاد شده کاملا بی بهره و محرومند.
آرش تدبر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این بلیه و مصیبت عظمی و ظلم آشکار و تبعیض ناروا در سراسر وزارت نفت حکمفرماست. چه مثل اینجا که خصولتی است و چه جاهای دیگر که حتی کاملا دولتی است ولی عده بسار زیادی که بار اصلی کارها بر دوش آنان است فقط و فقط حداقل قانون کار را دریافت می کنند و از تمامی مزایایی که در این نوشتار یاد شده کاملا بی بهره و محرومند.
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان تا اتمام دولت تدبير واميد وزارت نفت به دست گروهبان ديكتاتور براي هميشه نابود مي شود و صورت مسئله براي هميشه پاك خواهد شد.
حامد
Iran, Islamic Republic of
زمان احمدی نژادم شرکت نفت بچه های بسیج دانشجویی را با ازمون جداگانه بصورت رسمی وارد شرکن نفت کرد.حالام اینا میکنن.بعدش اینام نفر بعدی میکنن.فقط بدبخت مردم.ازمونای استخدامی هم که همش کشکه
Iran, Islamic Republic of
سلام
بنده سالهاست به عنوان پیمانکاری در این شرکت مشغول کارم. متاسفانه نیروی متخصص کاری که تخصص انها در هیچ کوچه و خیابانی پیدا نمی شود مورد بی توجهی قرار گرفته ،فرزندان و آشنایان حضرات با یک دو سال سابقه در یک شغل آسان و راحت تحت پوشش شدند.مزایا گرفتند و .......
بعضی از بازنشستگان بجای نیروهای جوان فردای بازنشستگی عودت به کار شدند تا چند لپه بخورند. و جوانان شهرم درگیر در اوردن حداقل حقوق باشند و نتوانند.
حقوق ما کفاف ده روز زندگی مان را نمی دهند و الزام به راضی بودن نیز داریم.
خدایا به ما صبر بده
Iran, Islamic Republic of
سلام من قبلا در سایت های پالایشگاهی و پتروشیمی البته در هنگام ساخت کار کرده ام . اماده ام جایم را با آن دوستانی که استخدام رسمی و دائم هستند عوض کنم . بجایش یک اتاق به آنها میدهم با یک کولر و ماهی دو میلیون . کاری هم نکنند . خودم از جیبم این دو میلیون را می دهم . یک تخت هم در اتاق می گذارم که هر وقت دوست داشتند بخوابند . روزی چهار ساعت هم که در اتاق حضور داشته باشندکافی است .