۰

تیر توافق نفتی‌ها برای مدیریت بازار چرا به سنگ خورد؟

کارشناس انرژی گفت: پیام ترامپ مبنی بر آزادسازی ۳۴۰ میلیون بشکه نفت خام ذخیره آمریکا اثر روانی بر بازار نفت داشت و منجر به کاهش قیمت بعد از اجلاس اوپک شد.
محمد صادق معماریان - عصر نفت
محمد صادق معماریان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اخیرا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده است «من 200 سال است که در نشست‌های اوپک شرکت‌ می‌کنم و این نخستین بار است که با موافقت 100 درصدی (برای کاهش) اعضای اوپک و نزدیک به 100 درصدی اعضای غیراوپک مواجه شدم.

وی همچنین در واکنش به کاهش قیمت نفت گفته است: «عجیب است. من نمی‌دانم چرا (بازار با افت قیمت مواجه شد).»

در همین رابطه و اینکه چرا با وجود توافق صورت گرفته در اوپک قیمت نفت در بازار جهانی کاهش پیدا کرد با محمدصادق معماریان کارشناس برجسته بازار انرژی گفت‌وگو کردیم.

محمد صادق معماریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: این نشست همزمان با دو  رویداد صورت گرفت که هر کدام در جای خود قابل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این حوادث سخنان ترامپ رئیس جمهور آمریکاست، تصریح کرد: ترامپ قبل از برگزاری این نشست اعلام کرد قصد دارد 340 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا را برای 10 سال آزاد کند. در یک برآورد روزانه 95 هزار بشکه از این ذخایر آزاد خواهد شد که عملاً در مقابل کاهش تولید اوپک رقمی نیست. این برداشت ظاهری است که اگثر تحلیل گران خارجی با استناد به آن، تاثیرفروش ذخایر استراتژیک آمریکا بر قیمت های نفت را بسیار ناچیز ارزیابی می کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه وقتی ترامپ این موضوع را اعلام کرد 2 فاکتور مهم را باید مد نظر قرار داد،تصریح کرد: اولین فاکتور به لحاظ تئوریک این است که تاثیر آزاد سازی این حجم از ذخایر نفتی که قرار است آمریکا آزاد کند بصورت بطئی نخواهد بود بلکه ، آزادسازی 340 میلیون بشکه نفت خام آمریکا به نحوی صورت می گیرد که گویا این میزان یکباره قرار است آزاد شود، بنابراین این آزاد سازی اثر قیمتی کامل و یکجا خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما در این مسئله فاکتور مهم دیگری نیز مطرح می باشد و آن اینکه آزادسازی ذخایر استراتژیک آمریکا حتماً باید با تائید پارلمان صورت پذیرد و اگر پارلمان اجازه این کار را ندهد این ذخایر آزاد نخواهد شد و در این صورت، این اعلان فقط یک اثر روانی را در بازار گذاشته و قیمت ها بزودی به سطح اولیه باز خواهند گشت.

معماریان ادامه داد: بنابراین باید دید اگر قیمت های نفت در روزهای آتی در همین ارقام 50 تا 52 دلار باقی ماند و روند نزولی گرفت یعنی پارلمان آمریکا احتمالا اجازه آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور را خواهد داد و اگر قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و به 55 دلار رسید یعنی پارلمان اجازه آزادسازی را نخواهد داد.

این کارشناس ارشد نفتی ادامه داد: حادثه دومی که به وقوع پیوست و بر افت قیمت ها بی‌تاثیر نبود، نشست اخیر اعراب با ترامپ در ریاض است که به نوعی القا کننده امکان بروز تفرقه بین تولید کنندگان اصلی نفت خواهد بود و در نتیجه بروز بی ثباتی در اتحاد اخیر تولیدگنندگان بزرگ نفت.

این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به مذاکراتی که قرار است اعضای اوپک با کشورهای تولیدکننده نفت شیل انجام دهند، گفت: این مذاکرات بسیار مبارک است و باید این موضوع را پذیرفت که آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت شیل می‌تواند در افزایش قیمت نفت مؤثر باشد.

معماریان گفت: اگر آمریکا در این نشست حضور داشت یعنی منافع آمریکا نیز ایجاب کرده است که قیمت نفت بالا رود اما اگر آمریکا در این نشست حضور نداشت یعنی اینکه منافع سیاسی‌اش در کنار منافع اقتصادی این کشور اجازه نداده است که قیمت نفت افزایش پیدا کند و عملاً این طرح به شکست منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین باید ساختار بازار تغییر پیدا کند و مناسبات جدید نیز بر اساس ساختار بازار چیده شود.



منبع : فارس
سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 17807
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *