۰
۱

تاریخ نصب جکت فاز 13 پارس جنوبی مشخص شد

وزارت نفت خواست شرکت بیمه گر انگلیسی را دلیل ساخت جکت فاز ۱۳ پارس جنوبی در امارات عنوان کرد و اعلام کرد که تا پایان شهریورماه این جکت با توان داخلی در محل خود نصب می‌شود.
جکت - عصر نفت
جکت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در تاریخ دوم فروردین ماه سال 94 (ساعت 01:30 بامداد) یک نفتکش نروژی شبانه با جکت 13A برخورد کرد و این حادثه باعث شد که این جکت به‌صورت کامل منهدم شود به‌طوری که هر 11 حلقه چاه از جمله چاه شماره 05 که به مخزن وصل بود به‌همراه تجهیزات در درون دریا واژگون شد و تجهیزات نصب‌شده در عمق 48متری بستر دریا قرار گرفت.

پس از آنکه یک شرکت ایرانی موفق به مهار شرایط خطرناک این حادثه شد، دستور تخلیه بستر پروژه از آوار خطوط لوله و جکت سقوط‌کرده صادر شد و مقرر شد تا جکت دیگری برای این پروژه ساخته و نصب شود.

با وجود اینکه توان و ظرفیت‌های لازم برای ساخت این جکت در یاردهای ایرانی بندرعباس و خرمشهر وجود دارد، سفارش ساخت این جکت به کشورهای خارجی داده شده و این جکتی که قرار بوده ساخته شود و به محل پروژه فاز 13 انتقال یابد، هنوز به ایران منتقل نشده است.

«محمد مشکین‌فام» مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: "جکت فاز 13 پارس جنوبی در کشور امارات در حال ساخت است و هنوز مراحل ساخت این سازه دریایی تکمیل نشده است".

وزارت نفت در خصوص چرایی ساخت این سازه دریایی در کشور امارات اعلام کرد که اینکار با درخواست شرکت بیمه گر انگلیسی و به خاطر شرایط تحریمی ایران رد آن مقطع زمانی بوده است.

بر اساس این گزارش، پس از بررسی های اولیه مشخص شده این حادثه غیرعمدی بوده و بر این اساس، شرکت بیمه کننده، پرداخت هزینه را تقبل کرد. بیمه کننده این نفتکش نروژی یک شرکت بیمه گر انگلیسی است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته قرار شد این شرکت خسارات وارده را که رقمی میان 180 تا 250 میلیون دلار است را پرداخت کند.

پس از پذیرش پرداخت هزینه از سوی شرکت بیمه گر انگلیسی، این شرکت بیمه گر خواستار آن شد که صفر تا صد ساخت این جکت اعم از پیمانکار، سازنده و ... را با توجه به این که مشکلات تحریم ایران در آن مقطع همچنان پابرجا بود و این بیمه گر نمی توانست بصورت مستقیم خسارت را به ایران پرداخت کند، در امارات انجام دهد.

وزارت نفت در گزارشی رسمی تصریح کرد که حمل و نصب این جکت که پایان تیرماه به پایان می رسد به شرکت تاسیسات دریایی ایران سپرده شده و امید است تا پایان شهریورماه این جکت با توان داخلی در محل خود نصب شود.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 17865
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


خجسته
Iran, Islamic Republic of
سلام...بی تدبیری های مدیرعامل کنونی نفت وگاز پارس ساخت جکت را به تعویق انداخته وبا این بهانه که بیمه گر خارجی اصرار به ساخت در خارج از ایران را داشته در این شرایطی بیکاری شرکتهای توانمند داخلی کار ساخت جکت را به امارات منتقل نموده!!آیا چنین افرادی لیاقت مدیرعاملی شرکتی معظم چون نفت وگاز پارس را دارد؟ چرا آقای منوچهری از چنین افرادی دفاع می کند وسوابق خود را زیر سوال می برد؟