۰

پای اوپک سست می‌شود؟

با گذشت دو هفته پس از این‌ که توافق کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر تا پایان مارس سال ۲۰۱۸ تمدید شد، کاهش قیمت‌های نفت باعث شده بعضی از نمایندگان اوپک درباره اینکه این توافق برای کاهش اشباع عرضه و حمایت از قیمت‌ها کافی خواهد بود، پرسش کنند.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، قیمت‌های نفت از ۲۵ ماه مه که اوپک و شماری از تولید کنندگان خارج از این سازمان با تمدید کاهش تولید به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس سال میلادی آینده موافقت کردند، بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته و به پایین ۵۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

حتی مناقشه سیاسی میان کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که منبع عمده نفت اوپک هستند، تاثیری در بالا بردن قیمت‌ها نداشته است.

در عوض چشم‌ها به نیجریه و لیبی - دو کشور عضو اوپک - دوخته شده است که از مشارکت در کاهش تولید معاف شده‌اند تا به آنها کمک شود تولیدشان را پس از سال‌ها ناآرامی بهبود دهند. این دو کشور اکنون از افزایش تولید خبر داده‌اند.

این موضوع به نگرانی‌ها در میان برخی از اعضای اوپک درباره کارآمدی توافق کاهش تولید افزوده شده است. این توافق در حال حاضر با افزایش تولید شیل آمریکا تضعیف شده است.

یک نماینده اوپک به رویترز گفت: توافق برای محدودیت تولید، بدون کاهش تولید از سوی لیبی و نیجریه بی‌فایده است.

انتظار می‌رود صادرات نیجریه در ژوئن به حدود ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز برسد که بالاترین سطح در ۱۵ ماه گذشته خواهد بود. تولید لیبی به بالای ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۴ است.

اوپک در نشست ماه مه درباره این که آیا برای نیجریه و لیبی باید سقف تولید تعیین شود، بحث و گفت‌وگو کرد اما موافقت کرد چنین کاری انجام نشود. این سازمان همچنین کاهش بیشتر تولید را مورد بررسی قرار داد که ایده مذکور ممکن است به بهبود بهای معاملات آتی کمک کند.

یک نماینده دیگر اوپک به رویترز گفت: هنوز مشخص نیست که سطح کاهش کنونی کافی بوده است. ما باید یک ماه دیگر صبر کنیم تا ببینیم اوضاع چه طور پیش می‌رود. عوامل زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند.

به گفته یک نماینده سومی، عوامل بنیادین بازار نفت بهبود یافته و نشان می‌دهد که کاهش کنونی قیمت‌ها به دلیل عرضه و تقاضا نبوده، بلکه تحت تاثیر سفته بازی بوده است.

با این همه دو نماینده دیگر اوپک اظهار کرده اند که کاهش قیمت نفت موقتی بوده و توافق کنونی کاهش تولید کافی است.

براساس گزارش رویترز، قیمت‌های نفت به کمک این توافق از پایین ۳۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ بهبود یافت، اما قیمت‌ها اکنون به پایین ۵۰ دلار رسیده که نصف قیمت اواسط سال ۲۰۱۴ و کمتر از ۶۰ دلار است که عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت مایل است مشاهده کند.



منبع : ایسنا
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 17895
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *