ستاره خلیج فارس بدون بنزین

20 خرداد 1396 ساعت 15:51

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در واکنش به گزارش منتشر شده در خبرگزاری فارس درباره افت تولید بنزین در کشور توضیحاتی را ارسال و ابهاماتی را مطرح کرد که خبرگزاری فارس برای رفع ابهامات مطرح اسناد خود را منتشر کرد.


به گزارش ميز نفت ، درپی انتشار گزارشی با عنوان «تولید بنزین در کشور کاهش یافت» شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توضیحاتی را به خبرگزاری فارس ارسال کرد که  متن این جوبیه به شرح زیر است.

طبق برنامه مدون از پیش تعیین شده از نیمه دوم فروردین ماه 1396 تا حال حاضر واحدهای بنزین‌سازی پالایشگاه‌های آبادان و تهران،واحد کت کراکر آبادان، واحدهای تقطیر 1 و 2 لاوان، واحد بنزین‌سازی کرمانشاه و واحد تصفیه خوراک مربوط به RFCC (واحد تولید بنزین از برش‌های سنگین نفتی) امام خمینی (ره) شازند تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته و پس از اتمام طبق برنامه در سرویس عملیاتی قرار گرفته‌اند به نحوی که در حال حاضر میزان تولید بنزین پایه پالایشگاه‌های نفت خام کشور با توجه به بهره‌برداری از پروژه بنزین‌سازی بندرعباس حدود 62 میلیون لیتر است.

با عنایت به تعمیرات اساسی واحدهای فوق، برنامه بنزین پایه تولیدی کشور بدون تولیدات شرکت نفت ستاره خلیج فارس در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری به ترتیب 52.5 و 50.2 میلیون لیتر در روز بوده است، لذا جای سوال است تفاوت میزان تولیدات فوق با 59.5 میلیون لیتر در روز تولید واقعی اعلام شدهخبرگزاری فارس از کجا تأمین شده است و همچنین جای بسی تعجب است که خبرگزاری مزبور در تاریخ 96.2.11 خبری با عنوان «تصمیم خطر آفرین زنگنه، اورهال امسال پالایشگاه‌ها لغو شد» را منتشر نمود که در همان زمان پاسخ مقتضی داده شده است. اما این سوال برای خبرگزاری فارس مطرح نشده است که وقتی در سال 1395 میانگین بنزین پایه تولیدی کشور 58.55 میلیون لیتر در روز بوده است و با انجام تعمیرات اساسی سال 1396 در واحدهای بنزین‌سازی بطور متوسط 8 میلیون لیتر در روز بنزین تولیدی پالایشگاه‌های کشور در بازه زمانی فوق کاهش یافته است، این مقدار به چه طریق در داخل کشور تولید شده است که طبق اعلام آن خبرگزاری تولید روزانه 59.5 میلیون لیتر است.

در خاتمه به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند در حال حاضر علاوه بر کلیه پالایشگاه‌های نفت خام، واحد بنزین‌سازی پروژه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز در سرویس بوده و در حال تثبیت و افزایش خوراک است که پاسخگوی اعداد و ارقام متناقض و غیرواقعی منتشر خبرگزاری مزبور است. 

پاسخ فارس:

همانطور که در توضیحات روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش آمده است خبرگزاری فارس متهم به  تناقض گویی و انتشار اخبار غیر واقعی شده است که بر این اساس و علی رغم میل باطنی خبرنگار فارس جدول عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در 55 روز ابتدایی سال که متعلق به تاریخ 24 اردیبهست ماه سال جاری است و یک هفته قبل از انتخابات تهیه و تنظیم شده است برای دید عموم منتشر می شود.

1) همانطور که در جدول قابل ملاحظه است از در تاریخ 24 اردیبهشت ماه تولید بنزین در پالایشگاه های کشور 59.5 میلیون لیتر و تولید روزانه، تولید واقعی روزانه و تجمعی تولید برنامه پالایشگاه ستاره خلیج فارس بدون درج عدد است که اگر تولید بنزین ر پالایشگاه ستاره خلیج فارس صورت می گرفت شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی قطعا عدد تولید را منتشر می کرد.
 

2) در جدول بالا نیز تولید بنزین پایه در مدت مشابه سال 95 حدود 61 میلیون لیتر و در سال 55 روز سال 96 حدود 58 میلیون لیتر را نشان می دهد که تقریبا 5 درصد کاهش داشته است.

3) در جدول بالا همچنین مصرف بنزین در سال 96 حدود 78.5 میلیون لیتر را به طور متوسط در روز نشان می دهد.

4) واردات بنزین نیز در سال جاری به طور متوسط در سال جاری به رقم حدود 10 میلیون لیتر در روز رسیده است.

5) شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی سوالی را از خبرگزاری فارس مطرح کرده است که چرا با  توجه به برنامه بنزین پایه تولیدی کشور بدون تولیدات شرکت نفت ستاره خلیج فارس در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری که به ترتیب 52.5 و 50.2 میلیون لیتر در روز بوده است بنابراین تفاوت میزان تولیدات فوق با 59.5 میلیون لیتر در روز تولید واقعی اعلام شده خبرگزاری فارس از کجا تأمین شده است که ظاهرا با  توجه به سند بالا این سوال را باید مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش پاسخ دهد.



منبع : فارس
 


کد مطلب: 17898

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/17898/ستاره-خلیج-فارس-بدون-بنزین

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir