۰

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره صادرات گاز

در گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: با توجه به قیمت خرید گاز در بازارهای محتمل ایران، اولویت صادرات گاز به لحاظ اقتصادی صادرات با خط لوله به منطقه و پس از آن صادرات LNG به شرق آسیا است و صادرات گاز به اروپا توجیه اقتصادی ندارد
صادرات گاز - عصر نفت
صادرات گاز - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، مرکز پژوهشهای مجلس در جدیدترین گزارش خود با عنوان «مقایسه صادرات گاز به روش خط لوله و ال.ان.جی» که در خرداد ماه سال 966 منتشر شده است اطلاعات جالب توجهی را در خصوص مقایسه صادرات گاز با خط لوله و ال ان جی منتشر کرده است.

در بخشهایی از این گزارش آمده است صادرات گاز همواره یکی از مسائل اصلی حوزه انرژی کشور بوده و در این میان انتخاب روش صادرات برای صادرات گاز کشور بسیار حائز اهمیت است.

براساس پیش بینی مراکز معتبر بین المللی انرژی، گاز طبیعی موثرترین نقش را در آینده انرژی جهان ایفا خواهد کرد و از آنجا که ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان است این منبع انرژی می‌تواند به عنوان مزیت اصلی ایران در عرصه داخلی و بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است صادرات گاز چه به روش خط لوله و چه به روش ال ان جی هزینه بر است که علیرغم نیاز به سرمایه گذاری اولیه بالا، سود کمی را عاید کشور می کند.

همانطور که در این جدول قابل ملاحظه است در قیمت فعلی نفت سود خالص حاصل از صادرات گاز به بازارهای صادراتی بین 0 تا 10 سنت در هر متر مکعب است که این موضوع در فواصل بالای 3 هزار کیلومتر مصداق دارد و همچنین سود خالص صادرات گاز در بهترین حالت یعنی در زمانی که قیمت نفت به 100 دلار در هر بشکه برسد در بازارهای منطقه حدود 35 سنت در هر متر مکعب خواهد بود.

بر این اساس در شرایط کنونی که صادرات گاز طبیعی ایران فاقد توجیه اقتصادی است بهتر است این انرژی پاک در داخل مصرف شود.


منبع : فارس
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 17899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *