۰
دادگر نژاد مطرح کرد:

قواعد قیمت گذاری گاز در حال تغییر

یک کارشناس حوزه نفت و انرژی با بیان اینکه بازارهای گازی جهان در حال تحول هستند گفت: با توجه به افزایش حجم معاملات محموله‌‌های ال ان جی در سطح جهان، قواعد قیمت گذاری در حال تغییر است بطوری که هم طی چند سال اخیر قیمت محموله‌ها فارع از کاهش قیمت نفت، دچار کاهش شده است.
شهاب دادگرنژاد - عصر نفت
شهاب دادگرنژاد - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، شهاب دادگرنژاد با اشاره به اینکه پایه قیمت گذاری گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی است افزود: این قراردادهای گازی هستند که تعیین می‌کنند قیمت گاز از چه پارامترهایی بهره ببرند. مثلا در قرارداد گازی ایران و ترکیه مبنا فرآورده‌های نفتی است و در قرارداد پاکستان یا کرسنت قیمت نفت پایه ارزش گذاری گاز قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ولی در حالت کلی قیمت جهانی نفت مشخص می‌کند قیمت گاز چند سنت به ازای هر متر مکعب باشد به همین دلیل است که با کاهش یا افزایش قیمت نفت تاثیر مستقیمی روی بهای گاز دارد. البته این مورد در بازارهای گازی متفاوت است بطوری که در برخی بازارهای منطقه‌ای قیمت نفت چندان تاثیر گذار نیست.

این کارشناس اضافه کرد: مثلا در بازار گاز هنری آپ آمریکا قیمت نفت چندان روی قیمت گاز موثر نیست و در یک بازه زمانی که قیمت نفت کاهش یافته، قیمت گاز در معاملات از یک روند تقریبا ثابت پیروی می‌کند درست بر عکس بازار ال ان جی ژاپن که قیمت محموله‌های ال ان جی کاهش متاثر از بهای جهانی نفت است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گاز نیز می‌تواند از قیمت جهانی بهره ببرد گفت: رسیدن به قیمت واحد بسیار سخت است زیرا در تعیین قیمت گاز عوامل مهمی مانند هزینه انتقال و میزان تقاضا مهم است لذا شاهد بازارهای منطقه‌ای هستیم. هم اکنون به جز بازار دو بازاری که ذکر شد بازار NBP انگلستان هم به قیمت گذاری مشغول هستند که شاید در آینده‌ای نزدیک منطقه خلیج فارس هم تبدیل به بازار شود.

دادگرنژاد اضافه کرد: وقتی از بازار سخن می‌گوییم با مجموعه ای از پارامترهای مهم روبه رو هستیم که وجود آن‌ها لازمه بازار شدن یک منطقه است. به عنوان نمونه برای بازار شدن باید حجم معاملات روزانه مشخص باشد ولی خلیج فارس از این مهم محروم است و  خود قطر هم برای قیمت گذاری محموله‌های خود از بازار ژاپن استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قراردادهای گازی ایران با یکدیگر تفاوت دارند گفت: در انعقاد قراردادهای گازی به جز مسائل اقتصادی مسائیل سیاسی و بین المللی نیز تاثیرگذار هستند و بر همین اساس فرمول ممکن است خوب یا خوب تر به سود یک طرف بسته شود همانطور که در قرارداد گازی ایران و ترکیه ، توانستیم فرمول خوبی را در قرارداد جای بدهیم که انگیزه سیاسی از سوی آنکارا داشت.

دادگرنژاد در پایان اضافه کرد: با توجه به افزایش تولید گاز ایران باید برنامه جدی برای آن داشت. تزریق گاز، نیروگاه‌ها، تزریق گاز به مخازن نفتی و صادرات نفت 4 راهکار استفاده از گاز طبیعی است که دستگاه‌های سیاست گاری باید با توجه به برنامه‌‌های بلند مدت جمهوری اسلامی ایران، سهم هر یک را مشخص کنند.
 
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب: 17989
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *