۰

تولید نفت ایران کاهش پیدا نکرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هرگونه کاهش تولید نفت را تکذیب کرد و گفت:‌ قرارداد توسعه فاز ۱۱ احتمالاً تا دو هفته دیگر امضا می‌شود و برگزاری مناقصه میدان آزادگان به دولت یازدهم نمی‌رسد.
تولید نفت - عصر نفت
تولید نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه مطالعاتی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا برای انجام مطالعه روی میدان گازی کیش و فاز سوم میدان نفتی دارخوین گفت: زمان امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی، احتمالاً دو هفته دیگر است که طولانی شدن این زمان بیشتر به منظور هماهنگی به برنامه زمانی مدیران مختلف بود و هم‌اکنون می‌توان اعلام کرد متن قرارداد نهایی شده و احتمالاً تا دو هفته دیگر به امضای دو طرف می‌رسد. 

وی با اشاره به زمان برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان گفت: گام اول برای برگزاری این مناقصه انجام شده است و ما دعوتنامه‌ها را به شرکت‌های مختلف ارسال کردیم که هم‌اکنون در حال دریافت پاسخ آنها هستیم.

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌ها اظهار علاقه کرده و برخی دیگر هم تمایلی برای حضور در این مناقصه نداشته‌اند. 

کاردر تصریح کرد: شرکت ملی نفت، اسناد را فقط برای شرکت‌هایی که در فهرست بودند را ارسال کرد و از آنها دعوت کرد که اگر علاقه مند برای حضور در مناقصه هستند، می‌توانند در این مناقصات حاضر شوند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه مناقصه بین شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند به صورت محدود برگزار می‌شود، گفت: ما به این شرکت‌ها تا پایان هفته فرصت داده بودیم، تا علاقمندی خود را اعلام کنند، اما برخی از آنها اعلام کردند که زمان بیشتری نیاز دارند، تا شرکای خود را پیدا کنند. 

کاردر با بیان اینکه اسناد برگزاری مناقصه نفتی میدان آزادگان آماده است، تصریح کرد: برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان به خر دولت یازدهم نمی‌رسد، زیرا ما با همه شرکت‌ها تفاهم‌نامه امضا نکردیم و برخی از شرکت‌ها نیز سه تا چهار ماه وقت برای مطالعه این میدان خواسته‌اند. 

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اظهارنظر تمایل هندی‌ها برای توسعه میدان فرزاد B و اینکه این کشور توسعه این میدان را حق خود می‌داند، گفت: اگر قرار باشد از ابتدای قرارداد، تحمیل صورت گیرد، نتیجه آن مشخص است و در طول بیست سال کار ما حل نمی‌شود. 

وی تصریح کرد: اگر هندی‌ها پیشنهاد معینی در مورد میدان گازی فرزادB دارند و مدل مالی آنها نیز اقتصادی باشد، ما استقبال می‌کنیم، اما خودمان نیز در زمینه توسعه این میدان اقداماتی کرده‌ایم و پکیج‌های EPC را آماده و عرضه خواهیم کرد که اگر هندی‌ها در این مدت توانستند به مدل مناسب برسند، قطعاً ما از حضور آنها استفاده خواهیم کرد. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به شریک چینی شرکت توتال مبنی بر اینکه این شریک چینی برای امضای فاز 11 پارس جنوبی آماده نیست، تصریح کرد: این صحبت‌هایی که مطرح می‌شود واقعی نیست و فقط کار زمانی اجرا خواهد شد که همه مدیران حاضر باشند. از سوی دیگر اول قرار بود قرارداد را امضا کنیم و بعد از ارگان‌های مختلف تأییدیه بگیریم که این سیاست تغییر کرد و قرار شد ابتدا هم ایران و هم این شرکت‌ها تأییدیه‌های لازم را از ارگانهای مختلف اخذ کنند. 

کاردار خاطرنشان کرد: تعویق افتادن امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی ارتباطی به موضوعات سیاسی ندارد و یک تیم کارشناسی از شرکت توتال پنج‌شنبه هفته گذشته در ایران حضور داشت و مذاکرات به صورت حرفه‌ای با آنها دنبال شد که اگر شرکت توتال علاقه‌ای برای حضور در ایران را نداشت، قطعاً این مذاکرات صورت نمی‌گرفت و من اینجا باید عرض کنم هنوز مجوزهای کامل برای امضای این قرارداد اخذ نشده است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به انجام مذاکره با شرکت مرسک دانمارک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: مذاکرات فنی با این شرکت آغاز شده و مدل آنها برای توسعه توسط تیم فنی ما مورد بررسی قرار گرفته است و تمایل داریم از آنجا که این لایه‌های نفتی، مشترک هستند، سرعت کار بیشتر شود، بنابراین آنها دوباره بر روی لایه‌های نفتی میدان پارس جنوبی مطالعه کرده و اطلاعات جدید را برای ما ارسال کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به جز این شرکت، هیچ شرکت دیگری برای حضور در لایه‌های نفتی پارس جنوبی ابراز تمایل نکرده است.

کاردر با اشاره به مطالعات شرکت شل بر روی میدان گازی کیش گفت: این شرکت هنوز نتیجه مطالعات خویش را در مورد توسعه میدان گازی کیش به ما تحویل نداده است و تاکنون 2 مطالعه در مورد این میدان به ما تحویل داده شده است. 

وی در ادامه در مورد بدهی ایران به شرکت اِنی ایتالیا گفت: این بدهی در مورد میدان دارخوین بود و ما با این شرکت تفاهم‌نامه امضا کردیم تا این مشکل برطرف شود. 

کاردر در پاسخ به این سؤال که گفته شده بود ایران تولید 600 هزار بشکه از نفت خود را کم کرده است، گفت: ایران اخیراً چیزی از تولید خود کم نکرده و ظرفیت تولید نفت ایران 4 هزار بشکه در روز است. 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به صادرات نفت به کشورهای اروپایی گفت: صادرات نفت ایران به این کشورها افزایش پیدا کرده است و برای صادرات به کشورهای مختلف در حال تنظیم سبد صادراتی هستیم، تا براساس آن بدانیم به چه کشوری و با چه مدل نفتی صادر کنیم، تا تغییرات ناگهانی نداشته باشیم. 

وی اظهار کرد: به طورکلی وظیفه شرکت ملی نفت ایران ظرفیت‌سازی است و برای افزایش میزان تولید و صادرات، از وزارت نفت فرمان می‌گیرد. 

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به افزایش تولید نفت شیل آمریکا تصریح کرد: ما در این زمینه نگرانی نداریم و گمان می‌کنیم در سال 2018 تغییر وضعیت داده می‌شود. 

این مقام مسئول در پایان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با کشورهای همسایه در مورد میدان‌های مشترک گفت: قطری‌های برای برگزاری جلسه مشترک، درخواست داده بودند و حتی یک جلسه نیز با آنها برگزار شد و در این جلسه بررسی شد که برداشت از این میدان مشترک چگونه باشد و با عراق نیز به دنبال برگزاری یک جلسه مشترک هستیم و انتظار داریم، در این جلسات نیز با طرف مقابل به جمع‌بندی برسیم. 



منبع : فارس
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 18013
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *