۰

امضای قرارداد فروش LNG میان قطر و شل

قطرگاز در بحبوحه تقاضای مبهم از سوی خریداران آسیایی بلندمدت و تنشهای دیپلماتیک با شرکای تجاری اش در خاورمیانه، برای فروش ۵.۵ میلیون تن LNG به شل موافقت کرد.
قطرگاز - عصر نفت
قطرگاز - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، تحت این توافق فروش و خرید، شرکت دولتی قطرگاز در یک مدت پنج ساله که از سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود، ۱.۱ میلیون تن در سال LNG برای شل تامین خواهد کرد.

تحت این قرارداد، LNG از پروژه قطرگاز ۴ که جوینت ونچر میان قطر پترولیوم (۷۰ درصد) و شل ((۳۰ درصد) است، تامین می شود و به پایانه دراگون LNG انگلیس و پایانه گیت LNG هلند که شل به آنها دسترسی  دارد، تحویل داده می‌شود.

این توافق در بحبوحه ابهام رو به رشد نسبت به تقاضا از سوی خریداران بلندمدت گاز قطر در شمال شرقی آسیا امضا شده است.

نزدیک به یک سوم تولید LNG قطر که بزرگترین تامین کننده این سوخت در جهان است، اکنون تحت قراردادهای  تحویل فوری یا قراردادهای کوتاه مدت فروخته می‌شود زیرا عرضه جهانی رو به رشد، صادرکنندگان را ناچار کرده است شرایط بهتری به خریداران عرضه کنند.

و سهم بزرگی از قراردادهای کنونی شامل فروش هفت میلیون تن به شرکت‌های نیروی ژاپنی تا سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد. همچنین بحران دیپلماتیک اخیر و قطع روابط چهار کشور با دوحه که از میان آنها دو کشور مشتری LNGقطر هستند، بر استراتژی LNG این کشور تاثیر گذاشته است.

طبق گزارش پلاتس، اگرچه قطع روابط دیپلماتیک با قطع روابط تجاری همراه نبوده است اما خریداران اکنون ریسک بیشتری را برای خرید LNG قطر می‌بینند که فرصتهایی را برای سایر تولیدکنندگان LNG ایجاد کرده است.

بر پایه آمار پلاتس آنالیتیکس، قطر ۷۸.۸ میلیون تن LNG در سال ۲۰۱۶ صادر کرد که بیش از ۳۰ درصد ۲۵۷.۸ میلیون تن عرضه جهانی LNG بود و سهم رو به رشدی از تولید قطر به خریداران جدید در خاورمیانه شامل مصر،  اردن و امارات متحده عربی فروخته شد.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: 18015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *