۰

افزایش ریسک صادرات سوخت به کره شمالی

سه منبع آگاه به رویترز گفتند: شرکت ملی سوخت چین، CNPC، فروش سوخت به کره شمالی را با نگرانی از این‌که این شرکت نفتی دولتی پولی به ازای سوخت خود دریافت نخواهد کرد، به حالت تعلیق درآورد.
CNPC - عصر نفت
CNPC - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ،  سه منبع آگاه به رویترز گفتند: شرکت ملی سوخت چین، CNPC، فروش سوخت به کره شمالی را با نگرانی از این‌که این شرکت نفتی دولتی پولی به ازای سوخت خود دریافت نخواهد کرد، به حالت تعلیق درآورد. فشارها بر پیونگ‌یانگ برای محدود کردن برنامه هسته‌ای و موشکی خود افزایش یافته است.

مشخص نیست این تعلیق چه مدت به طول بیانجامد. طول کشیدن چنین تعلیقی باعث می‌شود منابع حیاتی سوخت کره شمالی به خطر بیافتد و این کشور مجبور می‌شود به دنبال جایگزینی برای تأمین کننده اصلی سوخت دیزل و گازوئیل خود باشد. این در حالی صورت می‌گیرد که بررسی دقیق روابط تجاری نزدیک چین با همسایه منزوی خود هر روز تشدید می شود.

CNPC و وزیر تجارت به درخواست ارائه توضیحات درباره این موضوع پاسخی نداده‌اند. سفارت کره شمالی در پکن هم از اظهار نظر خودداری کرد.

لو کنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، درباره تعلیق فروش و اینکه آیا دولت چین بر CNPC فشار آورده است تا این تصمیم را اتخاذ کند، گفت: «من این وضعیتی که شما در مورد آن صحبت می کنید را متوجه نمی‌شوم» و ارائه هر جزئیاتی را رد کرد.

یک منبع با اطلاع مستقیم از این موضوع گفت: CNPC تصمیم گرفت در طول  یکی دو ماه گذشته فروش سوخت را متوقف کند و  از آن به عنوان یک تصمیم تجاری نام می‌برد.

منبع ما گفت: این شرایط دیگر ارزش ریسک ندارد. بانک‌های چینی و بین المللی درحال برداشتن گام‌هایی برای چک کردن مطابقت قانونی شرکت‌هایی هستند که در لیست تحریم های ایالات متحده قرار دارند، مانند کره شمالی.

این منبع گفت که عاملان کره شمالی که عمدتا دیزل و بنزین را خریداری می‌کنند، اخیرا قادر به پرداخت هزینه‌ها نیستند. این درحالیست که CNPC به طور معمول نیازمند پیش پرداخت است.

سال گذشته چین بیش از ۹۶ هزار تن گازوئیل و ۴۵ هزار تن سوخت دیزل که روی هم‌رفته ارزشی معادل ۶۴ میلیون دلار داشتند را با کشتی به کره شمالی منتقل کرد. این سوخت در سراسر اقتصاد کره شمالی از ماهیگیران گرفته تا رانندگان کامیون و ارتش مورد مصرف قرار گرفت.

این مقادیر بیشتر توسط CNPC به فروش رسید. این شرکت در طول دو دهه گذشته در تجارت انرژی چین-پیونگ‌یانگ حکمرانی کرده است.


منبع : مهر
جمعه ۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 18080
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *