۰

تنش عربستان با قطر هنوز به بازار نفتکش‌ها کشیده نشده است

v
عربستان و قطر - عصر نفت
عربستان و قطر - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، آمارهای رصد آمد و شد کشتی ها از 25 روز قبل و بعد از پنجم ژوئن نشان می دهد، تعداد تانکرهایی که حامل نفت خام قطر هستند و هر روز از امتداد ساحل عربستان و امارات عبور می کنند از زمان افزایش تنش ها بین کشورهای عربی منطقه رشد داشته است.

توانایی همکاری در بازار تانکری به رغم قطع روابط دیپلماتیک نشان می دهد که چگونه وقتی پای بازار انرژی در میان باشد، اغلب عملگرایی و پراگماتیسم بر مسائل سیاسی غلبه می یابد. اگر عربستان جلوی بارگیری های مشترک نفتی را می گرفت، موجب ایجاد یک چالش لجستیکی برای مشتریان خودش می شد و آنها را ناگزیر از سازماندهی مجدد ده ها محموله نفتی می کرد. بروز چنین اختلالاتی همچنین می تواند موجب کاهش تانکرهای در دسترس و بالا رفتن هزینه حمل و نقل شود.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک در موسسه انرژی اسپکتس در لندن گفت: «ما شاهد کاهش عدم قطعیت اولیه در بازار در مورد میزان اختلالی هستیم که ممکن است در بارگیری های مشترک رخ دهد.» وی افزود، عربستان و امارات احتمالا تمایل ندارند قدمی بردارند که موجب آسیب دیدن شهرت و اعتبار آنها در چشم خریداران بین المللی نفت شود.

بارگیری های مشترک نفتی این سه کشور عمدتا از اختلافات دیپلماتیک و سیاسی یک ماه اخیر بی تاثیر مانده است. از 5 ژوئن یعنی زمان شروع تحریم ها علیه قطر، 17 تانکر در قطر و یا در عربستان یا امارات، یا هر دو نفت خام بارگیری کرده اند. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه قبل از پنجم ژوئن 16 تانکر بوده است.

منبع : تسنیم
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 18097
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *