۰

دولت بحران آب را باور ندارد

ساخت صنایع آب‌بَر مثل پتروشیمی در حالی در استان مرکزی در دستور کار قرار گرفته که وضعیت منابع آب زیرزمینی در این استان در وضعیت قرمز قرار دارد و برای تأمین آب این مجتمع، انتقال آب در دستور کار قرار گرفته است.
بحران آب - خشکسالی - عصر نفت
بحران آب - خشکسالی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در حالی که ضرورت دارد صنایع آب‌بَر همچون مجتمع های پتروشیمی و فولاد در نقاط پرآبی چون سواحل دریا و یا مناطقی با منابع آبی کافی احداث شوند، شاهد هستیم که در ایران بسیاری از این مجتمع های صنعتی آب‌بَر در مناطق مرکزی و کم آب کشور احداث شده اند.

این مسئله که با بیشتر شدن بحران آبی کشور در پی ادامه دار شدن خشکسالی های چندین ساله، مورد انتقاد مسئولان دولت یازدهم قرار گرفته بود، در همین دولت باز در حال تکرار شدن است.

مجتمع پتروشیمی خمین که در شهرستان خمین در حال احداث است، در استان و شهرستانی به بهره برداری می رسد که دارای بیشترین تعداد دشت های ممنوعه و کمبود تأمین آب شرب نسبت به نیازهای فعلی و آتی است. دشت های ممنوعه ای که پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی در آنها به حدی زیاد بوده که هرگونه برداشت آب از منابع زیرزمینی این دشت ها ممنوع اعلام شده است.

«عزت‌اله آمره‌ای» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی حدود 10 روز پیش در جلسه شورای اداری شهرستان ساوه که با حضور معاون وزیر نیرو برگزار شد، گفت: وضعیت منابع آب زیرزمینی استان مرکزی چندان مناسب نیست؛ متاسفانه در استان مرکزی عمدتا با دشت‌های ممنوعه مواجه هستیم.

وی بیان کرد: 212 میلیون متر مکعب متوسط کسری مخزن دشت‌های استان مرکزی در طی یک سال است و  طی 10 سال گذشته هر سال با دو هزار و 500 لیتر در ثانیه کمبود آب مخازن مواجه هستیم.

بهمن ماه سال گذشته بود که «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست ستاد اقتصادمقاومتی استان مرکزی وعده پیگیری احداث مجتمع پتروشیمی خمین را داد و گفت: کار راه‌اندازی پتروشیمی خمین را هم دنبال می‌کنیم چرا که مصوبه در هیئت دولت قرار دارد چرا که خمین در بخث اشتغال نیاز به توجه بیشتری دارد که یقینا این اتفاق می‌افتد.

اما این مقام مسئول از نحوه تأمین آب این مجتمع پتروشیمی سخنی به میان نیاورد. پیگیری های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که به منظور تأمین آب این مجتمع پتروشیمی در شرایط که اجازه برداشت از منابع زیرزمینی منطقه وجود ندارد، قرار است خطوط انتقال آب به خمین به منظور تأمین آب صنعت در این شهرستان احداث شود. همچنین قرار است این تأمین آب در انتقال آب از سد کوچری نیز مورد توجه قرار گیرد.

ساخت صنایع آب‌بَر مثل پتروشیمی در حالی در استان مرکزی در دستور کار قرار گرفته که در کشور به طور متوسط 55 درصد از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود اما در استان مرکزی میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی 85 درصد است که بیش از نرم کشوری است و وضعیت منابع اب زیرزمینی در این استان را در وضعیت قرمز قرار داده است.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 18344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *