۰

پیوستن نیجریه به توافق کاهش تولید

در نشست کمیته وزیران اوپک و غیراوپک که روز دوشنبه در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد، اعضا با محدود کردن تولید نفت نیجریه موافقت کرده و از تولیدکنندگان متعدد خواستند پایبندی به توافق کاهش تولید را برای کمک به مقابله با اشباع عرضه جهانی و حمایت از قیمت‌ها تقویت کنند.
اوپک - عصر نفت
اوپک - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اوپک به همراه شماری از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه موافقت کرده است تولید نفت را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز از ژانویه سال ۲۰۱۷ تا پایان مارس سال ۲۰۱۸ کاهش دهد.

لیبی و نیجریه که از اعضای اوپک هستند، از مشارکت در این توافق معاف شدند تا به آنها اجازه داده شود تولید نفتشان را پس از سال‌ها ناآرامی داخلی احیا کنند.

توافق کاهش تولید باعث شد قیمت‌ها در ژانویه به بالای ۵۸ دلار در هر بشکه صعود کند اما به دلیل این که تاثیر تلاش‌های مذکور برای پایین بردن سطح ذخایر جهانی طولانی‌تر از حد انتظار بوده، قیمت‌ها از آن زمان به محدوده ۴۵ تا ۵۰ دلار در هر بشکه نزول کرده است.

تولید رو به رشد شرکت‌های نفت شیل آمریکا و همچنین افزایش تولید لیبی و نیجریه.تاثیر محدودیت تولید اوپک را تا حدودی جبران کرده است.

کمیته وزیران کشورهای اوپک وغیر اوپک که پایبندی به توافق کاهش تولید را رصد می‌کنند، اعلام کرد: توافق شده است زمانی که تولید نفت نیجریه از نرخ کنونی ۱.۷ میلیون بشکه در روز به ۱.۸ میلیون بشکه در روز تثبیت شود، این کشور با محدود کردن یا حتی کاهش تولید خود، به توافق اوپک و غیراوپک ملحق شود.

این کمیته که در شهر سن پترزبورگ روسیه دیدار کرد، زمان مشخصی برای این رویداد مشخص نکرد و تنها اعلام کرد الگوی تولید نیجریه در چند هفته آینده بررسی خواهد شد.

این کمیته از محدود شدن تولید لیبی حمایت نکرد زیرا بر این باور است که بعید است تولید این کشور در آینده نزدیک از یک میلیون بشکه در روز فراتر رود. تولید نفت لیبی پیش از آغاز انقلاب مردمی در سال ۲۰۱۱ بین ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون بشکه در روز بود.

نفت برنت پس از انتشار خبر محدود شدن تولید نیجریه و اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، مبنی بر کاهش صادرات این کشور به ۶.۶ میلیون بشکه در روز در اوت، حدود یک درصد صعود کرد و به ۴۸.۵۰ دلار در هر بشکه رسید.

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد: ذخایر جهانی ۹۰ میلیون بشکه کاهش یافته، اما همچنان حدود ۲۵۰ میلیون بشکه بالاتر از متوسط پنج ساله برای کشورهای صنعتی است که سطح هدف گذاری شده از سوی کشورهای اوپک و غیر اوپک تحت توافق کاهش تولید است.

روسیه و عربستان سعودی با فشار رو به رشدی برای حمایت از قیمت‌های نفت روبرو هستند. روسیه که به شدت به درآمدهای نفتی متکی است، سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند. عربستان سعودی برای متوازن کردن بودجه خود و حمایت از برنامه عرضه عمومی اولیه سهام شرکت آرامکو به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد.

خالد فالح در این نشست گفت: باید بدانیم که بازار به دلیل عوامل متعدد مهمی دچار بدبینی شده است. پایبندی ضعیف‌تر برخی از اعضای اوپک به توافق و افزایش صادرات اوپک، به ضعیف شدن قیمت‌های نفت منجر شده است.

عربستان سعودی و کویت بیش از آنچه متعهد شده بودند به کاهش تولید اقدام کرده‌اند، اما سایرین شامل امارات متحده عربی وعراق پایبندی ضعیف‌تری به محدودیت تولید داشته‌اند.

وزیر انرژی عربستان سعودی همچنین اظهار کرد: پیش بینی می‌شود تقاضای جهانی برای نفت سال آینده حدود ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون بشکه در روز رشد کند که مشابه سال ۲۰۱۷ خواهد بود و در نتیجه بایستی تولید رو به رشد آمریکا را جبران کند.

براساس گزارش رویترز، علاوه بر عربستان سعودی و کویت، کشورهای روسیه، ونزوئلا، الجزایر و عمان سایر اعضای کمیته نظارت‌ کننده بر توافق کاهش تولید را تشکیل می‌دهند.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب: 18380
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *