۱

ایران بازنده رقابت‌های گازی منطقه

در حالی پاکستان به دنبال واردات گاز از ترکمنستان است که به طور صریح مسئولان انرژی این کشور اعلام کرده‌اند آمریکا مانع واردات گاز از ایران است که ظاهرا این موضوع نقض روح برجام است.
صادرات گاز - عصر نفت
صادرات گاز - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان از برنامه این کشور برای آغاز واردات گاز از ترکمنستان در سال 2020 خبر داد و گفته که قرار است این گاز از طریق خط لوله ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند موسوم به تاپی به پاکستان منتقل شود خط لوله تاپی هم‌اکنون در افغانستان - پاکستان - ترکمنستان در حال ساخت است.

بنابه گفته وزیر نفت پاکستان براساس توافق صورت گرفته پاکستان تنها به میزان برداشت گاز خود از این خط لوله هزینه پرداخت خواهد کرد و این در حالی است که مابقی هزینه‌های این پروژه برعهده هند خواهد بود.

دولت پاکستان تضمین پرداخت، 336 میلیارد روپیه پاکستان را به ازای خط لوله تاپی اختصاص داد است.

این وزیر پاکستانی اعلام کرد: در خصوص خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان هنوز محدودیت‌های بین المللی پابرجا است که از اجرای کامل آن جلوگیری کرده و آن را به تأخیر انداخته است.

ترکمنستان چهارمین دارنده ذخایر گازی جهان محسوب می‌شود و قرار است گاز بزرگ‌ترین میدان گازی این کشور را به جنوب و جنوب شرق آسیا منتقل کند.

ظرفیت انتقال گاز این خط لوله 33 میلیارد متر مکعب در سال و طول آن نیز 1814 کیلومتر اعلام شده است. هزینه اولیه اجرای این پروژه 10 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که پاکستان براساس قرارداد واردات گاز از ایران که بسیار جلوتر از قرارداد خط لوله تاپی به امضا رسیده بود، باید گاز را از دسامبر سال 2014 یعنی تقریبا 3 سال قبل وارد می کرد که به دلایل مختلفی از جمله فشارهای آمریکا و اروپا این کار تا کنون انجام نشده است.

روزنامه بیزنس ریکوردر رسما دو سال قبل طی مطلبی اعلام کرد برنامه واردات گاز از ایران بالاخره ٢٠ سال پس از امضای قرارداد گازی میان اسلام آباد و تهران، دارد به واقعیت بدل می شود.

این پروژه برای هر دو کشور همسایه ابعاد مهم اقتصادی و سیاسی دارد، اما آمریکا بزرگترین مانع در راه اجرای این پروژه باقی مانده است و اسلام آباد را مجبور می کند که از ترکمنستان گاز وارد کند

جالب اینجا است که مسئولان صنعت نفت حاضرند در مورد قرارداد پر ابهام صادرات گاز به امارات جست و گریخته صحبت و صادرات گاز به امارات را تعیین تکلیف کنند اما همین افراد تاکنون هیچ اظهار نظر روشن و دقیقی در خصوص صادرات گاز به پاکستان تاکنون ارائه نکرده اند و حتی از حق مسلم خود که شکایت به دیوان داوری است گذشته‌اند.

از سوی دیگر براساس اسناد و اطلاعاتی که همواره در رسانه های مختلف بین المللی منتشر می شود آمریکا حتی بعد از امضای توافق بین الملل برجام مانع از اجرای این قرارداد شده است و به پاکستان فشار وارد می کند تا گاز مورد نیاز خود را از ترکمنستان وارد کند که باید از مسئولان سیاسی صنعت نفت پرسید آیا این به منزله نقض روح برجام نیست؟

شاید مسئولان صنعت نفت ایران این موضوع را رد کنند و کمافی السابق بگویند پاکستان پولی برای واردات گاز از ایران ندارد که ما به این کشور فشار وارد کنیم اما در پاسخ باید گفت چه طور پاکستان پول واردات گاز گران قیمت ال ان جی را از قطر دارد و حتی حاضر است برای واردات این گاز بیشتر از قیمت واقعی آن پرداخت کند. 

اگر این روند ادامه یابد قطعا و بدون شک یکی از امکانات ایران برای تبدیل به هاب گازی منطقه از دست می رود و دیگر ایران نمی تواند به دو بازار هند و پاکستان با جمیعتی حدود یک میلیارد و 400 میلیون  نفر دست پیدا کند و اگر این بی توجهی مسئولان صنعت نفت ادامه یابد قطعا منافع ایران از دست خواهد رفت.



منبع : فارس
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 18467
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *