ادعای منطقه کردستان درباره خط لوله نفت ایران و عراق

11 مرداد 1396 ساعت 13:13

یکی از مقامات منطقه خودمختار کردستان عراق با بیان اینکه این منطقه از برنامه‌های دولت مرکزی درباره توافق عراق و ایران برای مطالعه ساخت یک خط لوله که نفت خام را از میادین کرکوک از طریق ایران صادر خواهد کرد، اطلاعی نداشته است، مدعی شد این پروژه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض می‌کند.


به گزارش ميز نفت ، بیژن زنگنه، وزیر نفت کشور به تازگی اظهار کرد: عراق و ایران برای انجام یک مطالعه امکان سنجی درباره خط لوله‌ای که نفت را از میادین کرکوک از طریق ایران صادر خواهد کرد، به توافق رسیده‌اند.

دلشاد شعبان، نایب رئیس کمیته منابع طبیعی پارلمان کردستان به الشرق الاوسط گفت: بغداد و تهران به منظور ایجاد مشکلات حقوقی بیشتر در کرکوک، مدت‌هاست برای کار روی یک خط لوله به منظور انتقال نفت خام از این استان به خاک ایران تلاش کرده اند.

وی در ادامه اظهار کرد: آیا تا زمان تکمیل اجرای این پروژه کرکوک بخشی از خاک عراق خواهد ماند؟

مسعود بارزانی، رییس جهور کردستان، در اوایل ژوئن  از بر گزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر خبر داده بود. منطقه کردستان از سه استان تشکیل شده که توسط دولت خودمختار اداره می‌شوند و شاید حساس‌ترین نقطه جغرافیایی این منطقه شهر و منطقه کرکوک باشد که بر سر کنترل آن میان دولت مرکزی در بغداد با مقامات کردستان اختلاف وجود دارد. این منطقه برخی از میادین نفتی بزرگ عراق را در خود جای داده است.

میادین نفتی در کرکوک به دو بلوک تقسیم شده اند. میادین هاوانا و خلیج حسن تحت کنترل دولت منطقه ای کردستان قرار دارند و بلوک دیگر که شامل سه میدان نفتی است، تحت کنترل شرکت نفت شمال دولت مرکزی قرار دارد.

به گفته این مقام کرد، اگر بغداد واقعا این خط لوله را با ایران احداث کند، هاوانا و خلیج حسن بخشی از این توافق نخواهند بود. وی مدعی شد برنامه ساخت خط لوله بخشی از تلاش بغداد و تهران برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال است.                                                             



منبع : ایسنا


کد مطلب: 18485

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/18485/ادعای-منطقه-کردستان-درباره-خط-لوله-نفت-ایران-عراق

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir