۰
۲

خبر شرق از ماندن یا نماندن زنگنه

مراسم تحليف دوازدهم پايان گرفت اما کابينه جديد رونمايي نشد. درحالي‌که انتظار مي‌رفت حسن روحاني فهرست کابينه دوازدهم را در مراسم تحليف به مجلس تقديم کند، اما اين اتفاق نيفتاد.
زنگنه - عصر نفت
زنگنه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، مسعود پزشکيان نايب‌رئيس مجلس به «خانه ملت» گفته است اين فهرست روز سه‌شنبه هفته جاري به مجلس ارائه مي‌شود. حسن روحاني سال ٩٢ هم‌زمان با تحليف، فهرست کابينه يازدهم را به مجلس تقديم کرده بود. تا چند روز قبل هم اخبار از ارائه فهرست کابينه دوازدهم هم‌زمان با مراسم تحليف حکايت داشتند. با اين حال حسن روحاني چنين نکرد. طبق قانون رئيس‌جمهوري دو هفته فرصت دارد تا فهرست وزيران پيشنهادي خود را براي رأي اعتماد به مجلس معرفي کند.

فارغ از اينکه روحاني سه‌شنبه اين هفته کابينه را معرفي خواهد کرد يا نه، اما تا اينجا هر گمانه‌اي که درباره کابينه طرح شده، موجي از انتقادات را به همراه داشته است. برخي از اين نقدها، ناظر بر حاکم‌شدن نظرات برخي از چهره‌هاي وابسته به «حزب اعتدال و توسعه» و نگراني از حذف چهره‌هاي اصلاح‌طلب است.

 عدم حضور زنان در صندلي وزارت هم از ديگر نقدها به کابينه احتمالي دوازدهم است. جواد امام رئيس بنياد باران و از اعضاي هيئت مؤسس مجمع ايثارگران اصلاح‌طلب درهمين‌باره به ايلنا گفته: «آقاي روحاني در ايام انتخابات وعده‌هايي دادند و رأيشان را با توجه به آن شعارها و حمايت جريان اصلاحات کسب کردند. طبيعي است اگر به اين وعده‌ها و مطالبات پاسخ داده نشود، پايگاه اجتماعي آقاي روحاني تضعيف مي‌شود. بي‌ترديد تضعيف پايگاه اجتماعي آقاي روحاني به سود ايشان و دولت دوازدهم نيست». 

 چهره‌هاي وابسته به «اعتدال و توسعه» اگرچه نقش و اثرگذاري خود دراين‌باره را بارها تکذيب کرده‌اند، اما حضور برخي از آنها مثل محمود واعظي در ديدار با ميهمانان خارجي مراسم تحليف، حاکي از نقش پررنگ‌تري است که گويا قرار است در دولت جديد ايفا کنند؛ از جمله رياست دفتر رئيس‌جمهور. واعظي در آخرين جلسه هيئت دولت گفته بود: «درباره تأييد حضور من به‌عنوان رئيس دفتر رئيس‌جمهور نيز اجازه دهيد خود آقاي روحاني اين موضوع را اعلام کند».

محمود واعظي در عين حال در مواجهه با اين پرسش «خبرآنلاين» که شما «لابي‌من» دولت هستيد، گفته: «لابي‌من براي چه؟ اين بستگي دارد مسئوليت بعدي من چه باشد. اگر من وزير ارتباطات باشم بايد همان کار را انجام دهم و اگر رئيس‌جمهور مسئوليت ديگري برعهده من بگذارد، همان کاري که آقاي رئيس‌جمهور بگويد انجام مي‌دهم». او همچنين هرگونه سهم‌خواهي حزب متبوعش را در چينش کابينه دوازدهم تکذيب کرده است.

پيش‌تر محمدعلي نجفي مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور در دولت يازدهم كه از لزوم تغيير ٥٠درصدي کابينه سخن گفته بود، خودش مشمول اين تغيير شده و با حصول يقين از اينکه جايي در دولت جديد ندارد، برنامه‌هايش را براي شهرداري تهران ارائه کرد. 

محمد نهاونديان که رئيس دفتر رئيس‌جمهوري در دولت يازدهم بود هم بر تغيير ٥٠درصدي کابينه دوازدهم تأکيد کرده درحالي‌که خودش مشمول اين تغيير نيست. حتي از نهاونديان به عنوان يکي از اضلاع مثلث واعظي، نوبخت و نهاونديان نام برده مي‌شود که تأثير بسزايي در چينش کابينه دوازدهم داشته است. از او به عنوان گزينه وزارت اقتصاد يا بازرگاني ياد مي‌شود. اين در حالي است که پيش‌تر قرار بود اسحاق جهانگيري به عنوان فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتي در تعيين ترکيب تيم اقتصادي نقش تأثيرگذاري داشته باشد.

جهانگيري حتي فهرستي از کابينه پيشنهادي را هم به درخواست روحاني به او تقديم کرده بود كه در کنار فهرست‌هايي بود که از دفتر رياست‌جمهوري و اصولگرايان معتدل به درخواست رئيس‌جمهور به او ارائه شده بود. اما ظاهرا زور فهرست دفتر رياست‌جمهوري و اصولگرايان معتدل به فهرست جهانگيري چربيده است تا جايي که ديدار با برخي وزراي پيشنهادي را هم به جاي روحاني، واعظي و نهاونديان انجام داده‌اند.

اين به معني قدرت‌گرفتن بيش از پيش حزب اعتدال و توسعه است. با اين حال نوبخت به عنوان دبيرکل اين تشکل و واعظي يکي از اعضاي آن در نشست فصلي حزب بيش از پيش بر گرايش اعتدالي اين حزب و عدم وابستگي آن به اصلاحات سخن گفته‌اند. اكنون احتمال حضور محمدباقر نوبخت در رأس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم قوت گرفته است. اين در حالي است که پيش از اين از محمدعلي نجفي براي اين سمت نام برده مي‌شد.

علي شکوري‌راد دبيرکل حزب اتحاد ملت اما در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب يزد اين بار عباراتي را به کار برده که بوي حمايت از عملکرد اعضاي حزب اعتدال و توسعه و اصولگراياني مي‌دهد که در کابينه حضور داشتند: «ما بايد دنبال عملکرد اصلاح‌طلبانه باشيم، چنانچه واعظي اصولگرا‌ترين وزير بود اما کارنامه موفقي داشت و با افزايش پهناي اينترنت و ممانعت از فيلترينگ، زمينه‌ساز پيروزي روحاني شد. 

عملکرد رحماني‌فضلي نيز عملکرد خوبي بود و حزب اتحاد ملت در همين وزارت کشور مجوز فعاليت گرفت. درباره افراد کابينه نبايد به روحاني فشار بياوريم و گاهي عملکرد استانداران اصلاح‌طلب هم ضعيف بوده است، به گونه‌اي که استاندار اصفهان عملکرد ضعيفي داشت».

چه کساني مشمول تغيير مي‌شوند

با اين حال با روشن‌شدن تقريبي جايگاه نوبخت، نهاونديان و واعظي در دولت دوازدهم، چهره‌هايي که از دولت يازدهم به دوازدهم منتقل مي‌شوند، تقريبا مشخص شده است. از جمله آنها حسينعلي اميري معاون پارلماني رئيس‌جمهور و عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير کشور. او به‌تازگي در گفت‌وگويي که با خبرگزاري ايلنا داشته دراين‌باره گفته: «آقاي دکتر روحاني با من (براي وزارت کشور) صحبت کردند و صحبت‌هاي اوليه شده است. ايشان اول بايد به جمع‌بندي برسد و بعد تصميم خود را اعلام کند... با من از سوي رئيس‌جمهور صحبت‌هايي شده ولي معرفي در اختيار ايشان است». 
او همچنين از ديدارهاي ماهي يک‌بار خود با لاريجاني سخن گفته؛ اما درعين‌حال حضورش به‌مثابه معامله روحاني و لاريجاني را هم توهين به خود قلمداد کرده است.

يكي از كساني كه گفته مي‌شود قرار است از اين پس به قطار كابينه سوار شود، علي‌ خاکي‌صديق، رئيس دانشگاه صنعتي‌ خواجه نصيرالدين طوسي، است. گفته مي‌شود او به‌جاي محمد فرهادي به وزارت علوم خواهد رفت. او به تسنيم گفته صحبت‌هايي از سوي رياست‌جمهوري با او انجام شده؛ اما هنوز برنامه‌اي ارائه نداده است. 

وزير آموزش‌وپرورش و وزير دادگستري هم از جمله وزرايي هستند که قرار است کابينه را ترک کنند. گمانه‌ها تا پيش از اين از معرفي شهيندخت مولاوردي به عنوان وزير آموزش‌وپرورش خبر مي‌دادند؛ اما با روشن‌شدن اينکه زني در ترکيب وزرا حضور ندارد، اين موضوع هم کأن‌لم‌يکن تلقي شد. بااين‌حال مولاوردي در آخرين جلسه هيئت دولت تأکيد کرد در دولت دوازدهم همچنان سه معاونت به زنان اختصاص داده خواهد شد. آنچه روشن شده مولاوردي در معاونت زنان حضور نخواهد داشت. 

مولاوردي از جابه‌جايي در اين معاونت‌ها سخن گفته؛ اما تا به حال روشن نشده است اين جابه‌جايي‌ها در چه سطحي است و اينکه آيا به حذف هم کشيده مي‌شود يا خير. چيت‌چيان، وزير نيرو و انصاري، معاونت حقوقي رئيس‌جمهور، هم اعلام کردند در دولت بعدي حاضر نخواهند بودند. در اين ميان حضور بيژن زنگنه و حسن قاضي‌زاده‌هاشمي به عنوان وزراي نفت و بهداشت هم در دولت بعدي روشن نيست. با آنها صحبت شده؛ اما هنوز جواب روشني به رئيس‌جمهور نداده‌اند.
آنچه روشن است، تغيير ٥٠ درصدي کابينه يازدهم براي چينش کابينه دوازدهم است؛ اما اينکه چه گزينه‌هايي دستخوش تغيير شده و اين تغييرات تا چه اندازه بر مطالبات ٢٤ميليوني استوار باشد، سؤال‌هايي است که پاسخ آن سه‌شنبه روشن خواهد شد.
 
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 18515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


امیر
Iran, Islamic Republic of
وقتی زیر ساختار ها از بین برود. مقررات دستخوش فراموشی شوند. "سازمان" حذف شود. عملا وزارت قائم به سلیقه یک فرد دیکته و حرکت سرگردانی می کند. سازمان صنعت نفت در چهار سال گذشته با فوج خروج مدیران و خلوت گزینی خبرگان و صاحبان رای مواجه شد. متخصصین متعهدی که در مقابل هجوم مغولان جوان و افکار هیستریک هجرت و خلوت را بر ذلت ترجیح دادند.
سازمان باید جوان باشد نه به معنی استفاده از نیروهای بدون دانش و بدون تجربه و به تبع بدون انگیزه . نشاندن این جغله ها بر مسندهای کلیدی آنها را به کذب متوقع می سازد. مدیران صاحب فکر را دلسرد.
اگر مراد از جوان گرایی چنین بود چوب بزنید به محافل و مجالس و مجامع!! اما قصه خشت و آینه و پیر مغان است. قصه صیانت از منابع و منافع نسل های آتی است که عملکرد ما باید پاسخگو مطالبات ایشان باشد.
Iran, Islamic Republic of
نود دو درصد از کارکنان نفت مخالف حضور زنگنه هستند