۰

تأخیر در توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی

در حالی که عراق از مخزن مشترک با میدان آزادگان جنوبی از سال ۲۰۱۳ تولید روزانه ۲۱۰ هزار بشکه ای نفت را آغاز کرده و قرار بوده در سال ۲۰۱۷ به تولید ۱.۸ میلیون بشکه ای در این میدان برسد، توسعه آزادگان جنوبی بسیار از برنامه ها عقب افتاده است.
میدان نفتی آزادگان جنوبی - عصر نفت
میدان نفتی آزادگان جنوبی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در غرب ایران در مجاورت مرز ایران و عراق، یک مخزن نفتی واقع شده که از نظر حجم ذخایر درجای نفت یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان است. این میدان در خاک ایران با نام "آزادگان" و در خاک عراق با نام "مجنون" شناخته می شود.

میدان آزادگان در ایران در دو بخش و با دو نام در حال توسعه است. میدان "آزادگان شمالی" و میدان "آزادگان جنوبی". همچنین دو میدان "یاران شمالی" و "یاران جنوبی" نیز مخزنی مشترک با میدان مجنون عراق دارند.

میدان آزادگان جنوبی یکی از بزرگترین میادین نفتی منطقه و ایران است. قرار بود تا اواسط سال 92 تولید از این میدان با اتمام توسعه در فاز نخست به 150 هزار بشکه در روز برسد اما این مهم محقق نشد. هدفگذاری بعدی در سال گذشته بود که مقرر شده بود تا پایان شهریورماه سال 95 شاهد تولید 110 هزار بشکه ای در هر روز از این میدان مشترک باشیم اما باز هم این هدفگذاری محقق نشد.

اکنون تولید از این میدان نفتی در حدود 80 هزار بشکه در روز است و مقرر شده تا پایان سال جاری ظرفیت تولید از این میدان به 140 هزار بشکه در روز برسد. این در حالی است که با بازنگری در فازهای توسعه این میدان، برداشت 320 هزار بشکه ای از فاز نخست توسعه آن در برنامه قرار دارد که هیج زمان مشخصی برای رسیدن به این هدف، مشخص نشده است.

در عین حال وزارت نفت تفاهم نامه های مطالعاتی با شرکت های مختلفی چون شل، توتال، پتروناس، قرارگاه خاتم الانبیاء و اینپکس به امضا رسانده و با دریافت نتایج این مطالعات، به دنبال برگزاری مناقصه ای بین المللی برای توسعه این میدان است. طبق گفته وزیر نفت، مناقصه و حتی امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان (آزادگان شمالی و جنوبی به صورت یکپارچه) در سال جاری به انجام می رسد.

با این وجود اما آنچه مشخص است در حالی که عراق از مخزن مشترک با میدان آزادگان جنوبی از سال 2013 تولید روزانه 210 هزار بشکه ای نفت را آغاز کرده و قرار بوده در سال 2017 به تولید 1.8 میلیون بشکه ای در این میدان برسد، توسعه آزادگان جنوبی بسیار از برنامه ها عقب افتاده است.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 18545
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *