۰

فشار آمریکا برای حذف بزرگترین بازار پتروشیمی ایران

رییس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از فشار امریکا و عربستان برای حذف بزرگترین بازار پتروشیمی ایران گفت: به دنبال حذف منابع درآمدی کشور هستند و چون پتروشیمی بزرگترین منبع تأمین ارز بعد از نفت است، روی آن فشار می آورند؛ اما کسی توجهی ندارد.
احمد مهدوی - عصر نفت
احمد مهدوی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، «احمد مهدوی» رییس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی مسائلی مطرح شده بود از جمله این که باید لیست ها به سفارت ترکیه در ایران رفته و ثبت شود و یا باید به اتاق بازرگانی ایران و ترکیه رجوع شود و مواردی اینچنینی که همه را با هماهنگی های صورت گرفته انجام دادیم و اکنون روند صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه عادی شده و مشکلات در این زمینه حل شده اند.

وی افزود: در خصوص صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین محوری ترین مسئله این است که این تجارت از جاده مستقیم بانکی صورت نمی گیرد.

مهدوی تصریح کرد: مگر تحریم ها را برنداشته اند؟ مگر این نیست که پتروشیمی تحریم نیست؟ پس چرا در صادرات به چین ما داریم لقمه را دور سرمان می چرخانیم و تجارت مستقیم نداریم؟

وی ادامه داد: صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین در مواردی از طریق واسطه هایی از دبی انجام می گیرد به طور یکه این واسطه ها، کالای ایرانی را گرفته، به واسطه هایی در چین می فروشند و آنها محصولات پتروشیمی ایران را بین تجار خرد چینی پخش می کنند در صورتی که ما می توانیم به صورت مستقیم این تجارت را انجام دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه "موارد دیگر و راههای دیگری نیز در صادرات محصولات پتروشیمی ایران به چین مورد استفاده قرار می گیرد که تماماً در دوران تحریم ها استفاده می شدند"، گفت:  اگر بحث تحریم نداریم، چرا بانک های ایرانی با بانک های چینی کار نمی کنند و چرا بانک های چینی حاضر نیستند برای شرکت های بزرگ ایرانی حساب باز کنند؟

وی افزود: بانک های بزرگ چینی حاضر به همکاری با ایران نیستند، در حالی که از نظر قوانین بین المللی هیچ محدودیتی ندارند، ما احساس می کنیم که فشارهایی غیررسمی از کانال امریکا و عربستان به چین وارد شده که این کشور از ایران محصولات پتروشیمی را نخرد؛ چرا که دشمنان ایران در حال شناسایی این هستند که به جز نفت، منابع درآمدی ما کجاست و وقتی بیشتر ارز کشور از صادرات پتروشیمی تأمین می شود به دنبال حذف این منبع درآمدی کشور هستند اما متاسفانه مسئولان توجه لازم را به این مسئله مهم ندارند.

مهدوی با بیان اینکه "بانک مرکزی وظیفه دارد ارتباط مستقیم بانکی بین ایران و چین ایجاد کند"، گفت: پیشنهاد ما این است که بانک مرکزی ایران یک جلسه ای با بانک مرکزی چین بگذارد و این ارتباط را فراهم کند تا با بازشدن اعتبارات اسنادی به صورت مستقیم بین بانک ها مراودات مالی صورت بگیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما انتظارمان از دولت این بود با تمام توان پای کار بیاید و این مشکل را حل کند، اما وزیر نفت دو ماه پس از بروز این مشکل تازه متوجه شد که فروش محصولات پتروشیمی ایران به چین به مشکل خورده و باز هم اقدام موثری ندیدیم؛ وقتی نمی توانیم مشکل یک ارتباط بانکی را با چین حل کنیم، پس چه ارتباطی با این کشور داریم؟



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 18559
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *