۰

مشعل‌سوزی در دولت یازدهم افزایش یافت

براساس اطلاعات رسمی ظاهراً روند مشعل سوزی در دولت یازدهم افزایش یافته و از ۲۵ میلیون متر مکعب در روز به ۴۳ میلیون متر مکعب رسیده است
مشعل‌ - عصر نفت
مشعل‌ - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، براساس اعلام مسئولان سازمان محیط زیست، وزارت نفت باید روند مشعل سوزی را در مناطق عملیاتی خود کاهش دهد. براساس وعده وزارت نفت نیز قرار است تا سال 98 مشعل سوزی متوقف شده و به صفر برسد.

براساس جداول موجود در ترازنامه انرژی در سال 90 با وجود میزان بالای تولید نفت در کشور (تقریبا همین میزان فعلی) روزانه 37.32 میلیون متر مکعب گاز همراه در مشعل ها می‌سوخت که این روند تا سال 92 نزولی بود و در زمان آغاز به کار دولت یازدهم روزانه 25.2 میلیون متر مکعب گاز همراه در مشعل ها می سوخت.

سال 90 در سفری که مقام معظم رهبری به پارس جنوبی داشتند در جمع مسئولان سابق به محض دیدن مشعل های روشن در منطقه فرمودند به جای توجیه تدبیر کنید تا مشعل ها خاموش شود.

با آمدن دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد انتظار می رفت روند نزولی مشعل سوزی ها ادامه یابد تا اینکه به صفر برسد اما ظاهرا مسئولان صنعت نفت کمترین توجه را در این باره داشتند و هرچند طرحهایی مانند فلر سبز در منطقه پارس جنوبی مورد بهره برداری قرار گرفت و برای مدتی نیز قرار بود طرح مزایده گازهای همراه در برخی از مناطق عملیاتی اجرایی شود اما به گواه همین آمار های رسمی از سال92 روند مشعل سوزی افزایش یافت تا اینکه در سال 95 به حدود 43 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

اواخر سال 95 بود که جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکر کتبی از وزیر نفت نسبت به عدم جمع آوری گازهای همراه نفت سوال کرد.

پیش از آن نیز محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از مصوبه این کمیسیون در خصوص سرمایه‌گذاری بانک‌ها در طرح جمع آوری گازهای همراه در لایحه بودجه سال 96 خبر داده بود.

حتی علی کاردر معاون وزیر نفت که در سال 93 به عنوان مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران فعالیت می‌کرد در آبان ماه سال 93 در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به فراخوان عمومی مزایده فروش گازهای ارسالی به مشعل، گفته بود: از میزان گاز مشعل مورد مزایده، بخش خصوصی می تواند سه هزار مگاوات برق تولید و به خارج از کشور صادر کند. این در حالی است که هم اکنون روزانه یک هزار مگاوات برق از کشور به خارج صادر می شود.

کاردر ارزش افزوده تولید سه هزار مگاوات برق را 1.5 میلیارد دلار با احتساب نرخ بین المللی در سال عنوان کرد و با بیان این که این پروژه از بارزترین پروژه‌ها در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، اعلام کرد: کشور می تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سوزاندن گازهای مشعل جلوگیری و ایجاد ارزش افزوده کند و در بخش دیگر از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری کند، اما تاکنون از اجرای این پروژه‌ها خبری نیست.

حتما مسئولان صنعت نفت معتقدند علت افزایش مشعل سوزی در دولت یازدهم افزایش حجم تولید نفت و گاز در کشور است که باید در پاسخ به این ادعا گفت هرچند روند تولید گاز در کشور افزایش یافته است اما از همین روزهای اول باید جلوی سوزاندن گازهای همراه را گرفت تا بعد به دنبال راهکار نباشیم.

سابقه طرح موضوع جمع آوری گازهای همراه نفت در ایران به سال 1349 بر می‌گردد و پس از آن در مقاطع زمانی مختلف نسبت به این موضوع تاکید شده است.

طی سالیان اخیر، جامعه بین الملل نیز روی این موضوع حساسیت بیشتری نشان داده به‌طوری‌که بانک جهانی از شرکت‌های نفتی جهان خواسته تا سوزاندن گازهای همراه را تا سال 2030  متوقف کنند. به گفته آنیتا جورج در بخش صنعت استخراج بانک جهانی، توقف سوزاندن حدود 40.1  میلیارد متر مکعب گاز در سال معادل با کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به وسیله کم کردن حدود 70 میلیون خودرو در جاده‌هاست. بی یورن هامسون مدیر برنامه بانک جهانی نیز می‌گوید: نتایج اولیه کار روی اندازه گیری حجم سوزاندن گازهای همراه نشان می‌دهد عراق، روسیه، آمریکا، نیجریه و ایران، پنج کشوری هستند که بیشترین حجم سوزاندن گازهای همراه را دارند.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید دولت دوازدهم و وزارت نفت آن برای سوزاندن دلارهایی که در مشعل‌های میادین نفت و گاز دود شده و به هوا می‌روند چه تدبیری می‌کند.


منبع : فارس
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 18673
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *